Рекорден пробег в товарния транспорт
Електрификацията на товарния транспорт на дълги дистанции е голямо предизвикателство за конструкторите поради необходимостта да се изминават много километри с голямо тегло. Все още не съществуват подходящи батерии, които да издържат на такова натоварване. Затова към днешна дата горивните клетки на водород изглеждат най-адекватното приложение за електрификация на камионите.
Прототип на камион GenH2 на Mercedes с горивна клетка измина разстояние от 1047 км с един резервоар течен водород. Влекачът е преодолял дистанцията с напълно натоварено ремарке с общо тегло 40 тона. Това е знак, че технологиите се развиват бързо и в посока, която скоро може да доведе до още по-добри резултати при декарбонизацията на транспорта.
Двата резервоара с вместимост по 40 кг са разположени отстрани на шасито.
Водородът за прототипния камион е произведен от биометан. При зареждане в течно състояние с температура минус 253 градуса се пълни в два 40-килограмови резервоара, монтирани отстрани на шасито. Благодарение на отличната изолация водородът може да се поддържа при същата температура достатъчно дълго време без допълнително охлаждане. В това агрегатно състояние водородът като енергиен източник има значително по-висока енергийна плътност въз основа на обема в сравнение с газообразния водород. Реално може да се зареди и транспортира по-голямо количество водород, което допълнително увеличава пробега с едно зареждане и позволява на превозното средство да работи в режим, сравним с работата на конвенционален дизелов камион.
Водородът се разгражда с химична реакция в горивната клетка и отделя енергия за задвижване.
За въвеждането в по-широко приложение на тази технология обаче е необходима и съответната инфраструктура. Това е следващото предизвикателство пред транспортната индустрия.