Кирил Петков плагиатствал идеята за „Росенец“ (обзор)

Кирил Петков плагиатствал идеята за „Росенец“ (обзор)

Бойко Борисов посъветва партньорите да поработят по некоалиционната си култура

В предишния парламент ПП гласуват “въздържал се” за прекратяване на концесията на пристанището на “Лукойл”

Служебният кабинет не изпълнил решение на НС

Предложението да се прекрати концесията на “Лукойл” за пристанище “Росенец” изостри тона между ГЕРБ и ППДБ. В ранни зори Кирил Петков и Атанас Атанасов направиха изявление за сутрешните блокове, че внасят проект, за “да не върви помощ за Русия”. “Внасяме предложение за вкарване обратно на контрола на българската държава в пристанище “Росенец”. Нашето предложение ще прекрати концесията на пристанището, която бе удължена от служебното правителство с 24 години без мотиви”, обяви Кирил Петков.

Истината се оказа по-различна. Разкри я лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в началото на пленарното заседание. “Вчера имахме доста дълга среща с Кирил Петков, Асен Василев, Мария Габриел и др. относно тези важни политически решения. Предложението беше на нас, ДПС и ДБ, относно не само “Росенец”. Такива важни решения показват способността на една не-коалиция да взима важни решения в полза на държавата. Днес трябваше да внесем всички с подписите си тези решения”, разкри детайли от срещата Борисов. Той посъветва “колегите да поработят върху некоалиционната култура”.

“Щом толкова са бързали, аз само да кажа, че в нашите предложения, на колегите от ДБ, ДПС и нас, влизаха и транспортните тръби, и фигурата на особен управител - сиреч да поеме държавата целия контрол. Яростна съпротива имаше от ПП относно тръбите и особения управител. Не знам защо. И сега чувам по телевизията как Кирил Петков ме призовава да го подкрепя за нещо, за което вчера ние сме спорили колко по-голям да му е мащабът”, не скри раздразнението си Борисов.

“Прекратяването на концесията на “Росенец” е инициатива, която изработихме с ГЕРБ, а ДБ подкрепи. ПП умуваха. Това е стара идея на ДПС”, заяви Делян Пеевски в кулоарите на парламента. И обясни: “По времето на служебните кабинети държавата не направи нищо по тази тема, имаше пълно бездействие. Затова сега дадохме на министъра едноседмичен срок, след като се приеме от парламента, “Росенец” да бъде отнет от “Лукойл” и да приключи безконтролната врата за внос и износ на горива и държавата да направи истински контрол”.

На 13 януари 2023 г. предишното НС прие предложението, направено от депутата от ДПС Петър Чобанов за прекратяване на концесията на “Лукойл” за пристанищния терминал Росенец, през който влиза руският петрол в България. Тогава “Продължаваме промяната” гласуваха “въэздържал се”, против бяха БСП и “Възраждане”. “За” гласуваха групите на ГЕРБ, ДПС, “Демократична България”, “Български възход”.

“Труд news” потърси депутатът Петър Чобанов, за коментар защо отново се внася същото предложение. Той обясни, че решението на НС не е изпълнено от служебното правителство, което не е направило нищо по темата.

Проверка в стенограмите на МС показва, че на 6 октомври 2022 г. служебното правителство разрешава “продължаването на изпълнението на Договора за предоставяне на концесия върху Пристанищен терминал “Росенец”, позовавайки се на дерогация.
Самият договор между министъра на транспорта и “Лукойл” е сключен на 12 май 2011 г. със срок от 35 години. Служебният министър на транспорта Христо Алексиев бе категоричен, че концесията не е удължавана по време на тяхното управление, просто договорът не е бил прекратен.

“Към момента държавата притежава само кейовата стена на пристанище “Росенец” и акваторията. Целият тил на пристанището е собственост на “Лукойл”. Ако държавата прекрати тази концесия, тя не може да оперира това пристанище и то ще трябва да прекрати своята дейност. Ако това се случи, “Лукойл” няма да може да работи и ще предизвика може би поредната криза в сферата на горивата, което ще повлияе зле на икономиката”, предупреди Алексиев.

Най-четени