Продължаващата инвазия на Русия в Украйна отчасти се подхранва от флота на страната от бомбардировачи. В продължение на почти три години и половина Москва успява да поразява критична инфраструктура, граждански центрове и други ключови цели в Киев с помощта на стратегически бомбардировачи с ядрен потенциал. Решението на Украйна да удари някои от тези самолети, позиционирани в руско въздушно поле, по-рано тази седмица като част от операцията „Паяжина“ със сигурност повишава способността на суверенната държава да провежда сложни операции дълбоко в Русия. Макар че в миналото украинските сили са нанасяли удари по други руски въздушни бази с други баражи с безпилотни летателни апарати (БЛА), операция „Паяжина“ е далеч по-мащабната и може би най-успешната. Сред бомбардировачите, за които се съобщава, че са унищожени при впечатляващата безпилотна операция на Киев, е и Ту-160, пише The National Interest.
Подобно на много от платформите, които днес са на въоръжение в руската армия, бомбардировачът Ту-160 е конструкция от епохата на Студената война. Наричан от НАТО Blackjack, самолетът, произвеждан в СССР, е произведен от конструкторското бюро „Туполев“ през 70-те години на ХХ век. Ту-160 е разработен, за да отговори на нуждата на Съветския съюз да разполага със самолет, способен да функционира едновременно като конвенционален и ядрен бомбардировач. Въпреки че много от произведените Blackjacks в крайна сметка са бракувани след разпадането на СССР и последвалото споразумение на Нан-Лугар за съвместно намаляване на заплахите, днес Руската федерация е единственият оператор на бомбардировача.
Конструкцията на Ту-160 с променливо крило е огледална на тази на американския свръхзвуков стратегически бомбардировач B-1. Тази специфична схема позволява на крилата да се изтеглят напред и да осигуряват повече подемна сила по време на полет с ниска скорост, а след това да се изтеглят назад при по-високи скорости, за да повишат ефективността. Въпреки това, за разлика от B-1, Blackjack не е предназначен да функционира като бомбардировач на ниско ниво. Вместо това Ту-160 дава предимство на скоростта, като може да достигне до Mach 2,0 (два пъти повече от скоростта на звука) по време на полет. За сравнение, B-1 може да лети само с максимална скорост от 1,25 Мах. Руският бомбардировач също така е много по-голям от американския си аналог, като е с около 30 фута по-дълъг и с около 130 000 фунта по-тежък при излитане.
Един нов и подобрен вариант на Blackjack би могъл да направи руския бомбардировач по-актуален в съвременната епоха. Главният изпълнителен директор на „Ростех“ твърди, че по-голямата част от системите и оборудването, включени в бомбардировача, ще бъдат по-усъвършенствани от първоначалните Ту-160, особено по отношение на оръжията, двигателите и авиониката. Според руската държавна медия ТАСС Сергей Чемезов допълва, че „възобновяването на производството на Ту-160 е доста трудна задача за всички филиали на Ростех. Конструктивната документация беше изцяло дигитализирана в най-кратки срокове. Беше възстановена техниката за вакуумно заваряване на титаниеви части и беше възобновено производството на блокове на планера. Днес можем уверено да кажем, че успяхме във всички отношения.“
Мая Карлин, автор на статия за националната сигурност в The National Interest.