„Невидимата ръка“ на пазара удари „пробудените“ корпорации

„Невидимата ръка“ на пазара удари „пробудените“ корпорации

Нова авторитарна обсесия, подхранвана от конформизма, тичащ след радикалните крясъци

Woke активизмът не търси решения на социалните проблеми, а ги хиперболизира до истерия

През последните години, особено след COVID-пандемията, наблюдавахме вълна от уокнес (от англ.ез. wokeness), т.е. от “бдителност" и “пробуждане", която заля и корпоративните гиганти. Заговори се дори за уок-капитализъм (woke-capitalism). Да бъдеш woke (буден, осъзнат) и да воюваш за wokеness (осъзнаване на социалната справедливост), всъщност, е новата авторитарна обсесия, подхранвана от конформизма, тичащ след радикалните крясъци. С тези понятия, заети от афроамериканския жаргон, днес се обозначава една агресивна социална теория и политическа практика на унищожаване на Свободата и силово налагане на монополен идеологически дискурс във всяко кьоше на човешкия живот. Wokeness е широка платформа, под която се събират в токсичен коктейл всички извращения на либерал-прогресизма и неомарксизма - политика на идентичностите, критическа расова теория, cancel-култура, джендър-идеология, климатична паника. Много от големите корпорации започнаха натрапчиво да индоктринират обществото в wokeness. Но след първоначалната woke-офанзива, започна и контранастъплението на другата половина от обществото, която вече принуждава корпорациите да обмислят по-балансирани стратегии.

Тези дни беше публикуван годишният доклад на The Walt Disney Company до Комисията по ценни книжа и фондови борси в САЩ. И както написа в своя редовен коментар за The Hill известният американски юрист и конституционалист Джонатан Търли, от този доклад е видно, че компанията е била ударена сериозно от „невидимата ръка“ на пазара на Адам Смит, от чието рождение тази година се отбелязва кръгла 300-годишнина. В доклада се отбелязва, че корпорацията е изправена пред сериозен риск, свързан с разминаването на нейните продукции с ценностите, нагласите и предпочитанията на значима част от потребителите. Нещо повече, подчертава се, че социалният и еко-активизъм, лансиран в последно време от продукциите на Disney, не се приема от потребителите и това застрашава репутацията на корпорацията. Ако се абстрахираме от суховатото бюрократично говорене, тези констатации и оценки казват едно: трябва спрем овреме с черните Снежанки, джендър-джуджетата и ЛГБТ-русалките, защото голяма част от потребителите не приемат такава индоктринация и това носи значителни финансови загуби. Само за последните осем филмови продукции, пропити от уок-пропаганда, Disney претърпя загуби от около един милиард долара. През лятото акциите им удариха 9-годишно дъно, а пазарната капитализация се срина с цели 56 процента спрямо март 2022 година - от 350 милиарда на 154 милиарда долара. Либерал-прогресистките пропагандисти се опитваха да обясняват, че това нямало нищо общо с „пробуждането“. Но лошата новина за тях е, че с този годишен доклад Disney категорично ги опроверга и призна, че корпоративният уок-активизъм изправя корпорацията пред огромен риск.

Това обаче не се отнася само до Disney, става дума за цяла тенденция. Емблематичен е вече примерът с тазгодишния крах на една от най-обичаните марки американска бира, която оглавяваше всички потребителски класации - Bud Light (собственост на корпоративния гигант и най-голям производител на алкохолни напитки в света Anheuser-Busch). След като превърнаха за кратко в свое рекламно лице трансджендъра Дилън Мълвейни, за да бъдела бирата „по-инклузивна“, беше достатъчно рок-звездата и консервативна икона Кид Рок да разпространи протестно видео, в което прострелва няколко кена с Bud Light, за да се отприщи мащабен потребителски бойкот, който срина продажбите. Свали тази бира не просто от първото място, което заемаше в САЩ, а я извади от първата десетка на най-купуваните бири.

Подобни реакции предизвика и прайд-кампанията на веригата универсални магазини Target и редица други. Световният гигант BlackRock, който управлява активи за над 9 трилиона долара в цял свят, беше обвинен в прекалена wokeness по екологичните въпроси и в целенасочено потискане на нефтодобива, което накара редица американски щати, управлявани от Републиканската партия, да изтеглят милиарди публични средства, дадени на този фонд за управление. Това накара BlackRock да влезе в обяснителен режим и да извади на преден план над 170 милиарда инвестиции в нефтената индустрия.

Въобще, вече се наблюдават някои белези на пречупване на корпоративната woke-вълна. Все повече корпоративни ръководства, които бяха изпаднали в истинска обсесия по woke-извращенията, започват, макар и бавно, да отрезвяват под натиска на потребителския бойкот и недоволните от влошените финансови резултати акционери. Или просто са принудени да напуснат, както стана със злощастната Алиса Хайнершейд, отговорна за трансджендър-рекламата на Bud Light.

За явлението woke и за wokeness писах обстойно преди години, когато набираше сила - например, в статията в „Труд“ от 2021 г.: „Не сте будни, прости като хунвейбини сте“. Woke е психоза. Титания Макграт - това знаменито алтер его на популярния колумнист в Spiked Ендрю Бойл - сполучливо иронизира абсурдното woke-мислене в своята сатирична книга: „Woke: Наръчник за социална справедливост“: „Да си родена в един хетеронормативен, патриархален свят на бял супремасизъм нанася тежка психологическа травма, особено на бебетата-феминистки, като мен. Аз бях кърмена през първите шест месеца от моя живот. Нима майка ми не знаеше, че съм веган? Интересуваше ли я въобще? Отраснах в такова потисничество.“

Всъщност, wokeness е и вавилонска кула от лъжи. Woke-активистите живеят в измислен и истеричен свят на „патриархат“, „токсична мъжественост“, „хетеронормативно потисничество“, „системен расизъм“, „върховенство на белия човек“ и „белотата“ (whiteness). И воюват фанатично за неговото разрушаване.

Целият въпрос е, че woke активизмът не търси решения на социалните проблеми, а ги хиперболизира до истерия, огражда ги с траншеите на омразата и открива картечен огън срещу всяко различно мнение, идея, начин на живот. За woke-движението фактите са тирания, а науката - зловеща Бастилия, които накърняват треперливите им чувства. Пак Титания Макграт пише: „Чувствата не се интересуват от фактите. Така работи социалната справедливост. Ако чувстваш, че нещо е вярно, значи е вярно“. Затова се появяват абсурдни woke-факти, които нямат нищо общо с науката и с реалността. Като десетките джендъри, „раждащи мъже“, „родител 1 и 2“, „менструиращи хора“. И прочие измишльотини - за да не им се накърнели чувствата. Докато чувствата на мъжете и на жените трябва да бъдат анихилирани. Или пък новата woke-вълна - исторически персонажи и класически художествени образи да се представят като чернокожи. За да се подхранело чувството за расово равенство. Това равенство ли е или опит за насаждане на черно расово господство? Съжалявам, но Микеланджело не е живял в Африка и затова „Пиета“ е бяла, а не цветнокожа. Приказките за равенство и „инклузивна среда“ са храна за наивници. Wokеness гради ново неравенство, в което белият хетеросексуален мъж, и въобще хетеросексуалните мъже и жени са потискани. Затова битката с woke-идеологията е новата битка за свобода и граждански права. Нищо повече и нищо по-малко!

Най-четени