Във “Формула 1” си победител само тогава, когато накрая останеш жив. Това са думи на Ники Лауда от времето, когато колите бяха много по-опасни, а смъртта дебнеше на всеки завой. 69-годишният пилот успя да се измъкне от нейната прегръдка в адска катастрофа на “Нюрбургринг” преди четири десетилетия, но сега отново имаше “среща” с нея в болница във Виена.
Преди няколко седмици Ники Лауда хваща летен грип, докато почива на остров Ибиса. Здравословното му състояние се влошава и го приемат в интензивно отделение. Там се стабилизира и го изписват. Малко по-късно трикратният световен шампион във “Формула 1” е повален отново и претърпява спешна 7-часова операция за белодробна трансплантация при корифея проф. Валтер Клепетко. Лекарят е подарил нов живот на много пациенти, включително и българи. Без трансплантацията Лауда няма шансове да оживее. В продължение на една седмица кръвта му е извеждана от тялото и обогатявана с кислород по изкуствен път. След интервенцията той вече е изваден от кома и се подобрява.
Не за първи път най-успелият австрийски пилот във “Формула 1” претърпява животоспасяваща операция на белия дроб. Състезателната кариера и организмът на Лауда са тежко белязани от пламъците на зловеща катастрофа на 1 август 1976 г. в състезанието на пистата “Нюрбургринг” в Германия. Седмица преди старта Ники напразно призовава колегите си да бойкотират надпреварата заради лошите мерки за сигурност на трасето. Във втората обиколка той губи контрол на хлъзгавия от влагата асфалт в бърз ляв завой, ферарито му се блъска в огражденията и се запалва, а след това отгоре му връхлита и го затиска автомобила на Брет Лънгър. В тази част на пистата няма маршали да се притекат бързо на помощ, заради което Лауда е искал да бойкотира състезанието. От горящия му болид го измъкват колегите Брет Лънгър, Артуро Мерцарио и Гай Едуардс. Шампионът обаче е прекарал 55 секунди в пламъците при температура около 800 градуса. Получава тежки изгаряния, каската му е счупена, косата му гори, дробовете му са пълни с отровни газове.
В минутите след катастрофата Лауда се държи на крака, но после колабира и изпада в кома. В болницата той претърпява тежка операция на белия дроб. Освен това губи голяма част от дясното си ухо, десния клепач и дясната вежда, както и косата в тази част на главата, където се е спукала каската му. Няколко дни води битка за живота си, а до леглото му стои свещеник да се моли за оцеляването му. “Когато дочувах неговия глас, изпитвах такава ярост и такова желание за живот, че се борих с всички сили и оздравях”, спомня си Лауда.
Само шест седмици след катастрофата той отново сяда в болида с бинтована глава и завършва четвърти на “Монца”. В пропуснатите две състезания големият му съперник Джеймс Хънт от “Макларън” натрупва точки, които му помагат да спечели титлата през тази година с минимална преднина. В последното за сезона състезание в Япония самият Лауда се отказва след първата обиколка заради мокрия асфалт, тъй като не иска да рискува още една катастрофа като на “Нюрбургринг”. Така сам подпечатва титлата на Хънт с една точка аванс. Голямото съперничество между двамата става сценарий за кинопродукцията “С пълна газ”, която преди 5 години се завъртя в салоните.
След огнения ад Лауда неизменно носи шапка, която свали по изключение в края на миналата година в последното си участие като гост коментатор на “Формула 1” за немския тв канал RTL. Той е единственият пилот, ставал шампион с двата колоса - “Ферари” (през 1975 и 1977 г.) и “Макларън” (през 1984 г.). Зад себе си има 171 състезания, 25 победи и 54 класирания в тройката в периодите 1971 – 1979 г. и 1982 – 1985 г. Работил е като консултант във “Ферари” и “Ягуар”, а от 2012 г. насам е директор в “Мерцедес”. Освен по пистите, той се вихри и във въздуха като пилот и собственик на авиокомпании – първо “Лауда Еър”, след това “Ники Еър”, и за последно “Лауда Моушън”.
Цар е на лафовете
Освен с успехите си като състезател и ръководител, Ники Лауда е известен и с цапната си уста, която бълва лаф след лаф пред микрофоните. Ето някои от тях:
Днешните коли във “Формула 1” са толкова лесни за каране, че може да ги управлява и маймуна, значи – аз също мога.
Някои пилоти се готвят много усърдно, а после карат така, както шофират бабите им до супермаркета.
Като гледам днешните заплати на пилотите - ако бях американец, сигурно щях да заведа дело срещу майка ми, че ме е родила твърде рано.
Не ме интересува как изглеждам при положение, че цял живот съм изкарвал парите си само с десния си крак.
Човек е готов да си признае абсолютно всичко, само не и това, че е калпав шофьор.
За него
Оздравявай бързо!
Изпращам на Ники цялата си подкрепа и любов. Моля се за него. Искам да му кажа: Оздравявай бързо! Целият ни отбор е с теб и те очакваме час по-скоро да се присъединиш към нас. В твоята компания победите са по-сладки.
Люис Хамилтън, пилот на “Мерцедес”, четирикратен световен шампион
Лечението не е състезание
Лечението не е състезание. Лауда ми е близък приятел, липсва ми. Познавам добре Ники и съм сигурен, че иска възможно най-скоро да стане от леглото. Щом се почувства по-добре, ще започне да мърмори на лекарите и на сестрите, че му е дошло до гуша да седи в болницата.
Тото Волф, шеф на отбора на “Мерцедес”
Голям боец в спорта и бизнеса
Познавам Лауда като голям боец в спорта и в бизнеса. Скъпи Ники, пожелавам ти много, много сила в този труден момент. Очакваме бързо да се излекуваш и да се върнеш на любимото си място – състезателните писти във “Формула 1”.
Себастиан Курц, канцлер на Австрия
Важна е психиката
Ники Лауда има добри предпоставки да се възстанови. Много е важно психическото състояние на пациента – трябва да се бори, да иска да оздравее. След белодробна трансплантация всеки човек остава пациент до края на живота си. Но този живот може да бъде прекрасен, когато се взимат медикаментите и се спазват предписанията.
Проф. Валтер Клепетко, лекуващ лекар на Ники Лауда