Окончателно: ВАС остави в сила наредбата за нискоемисионната зона в София

Върховен административен съд

Върховният административен съд (ВАС) окончателно остави в сила Наредбата за ограничаването на движението на моторни превозни средства на територията на Столична община. 

ВАС потвърди решението на Административен съд София-град от 2023 г., което отхвърля оспорването на чл. 3, Глава втора, Глава четвърта и чл. 22 от Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община, приета от Столичен общински съвет.

Със Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ е предвидено правото на общинските съвети да приемат мерки, когато видът и степента на замърсяване на въздуха увеличават значително риска за човешкото здраве и/или за околната среда. Според нормата на чл. 28а, ал. 1 от ЗЧАВ тези мерки са три вида: създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на цялата община или на част от нея; ограничаване употребата на определени видове горива или на уреди за отопление; ограничаване движението на моторни превозни средства на територията на съответната община и/или създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества.
Именно с тази цел е издадена оспорената Наредба. Тя е и в изпълнение на “Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021- 2026“, мотивират се от съда.

Наредбата е съобразена с целта на законодателството на ЕС за опазване на човешкото здраве и околната среда и отразява в цялост съответната директива.

Мерките, които са предвидени в оспорваната Наредба, са описани и в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, България 2020-2030 г. Програмата включва изисквания за качеството на горивата или техните алтернативи, предимно за съдържанието на влага в дървата за огрев в общините, както и задължителното постепенно премахване на традиционните печки на твърдо гориво за период от пет години до 2024 г. и възприемане на алтернативни методи за отопление.

Другата мярка, която касае създаването на Зони с ниски емисии от транспорт съответства на вече приетия План за действие за „Зелен град“ на Столична община и в частност на дългосрочната визия за премахването на замърсяващите автомобили от пътната мрежа. Целта е намаляване на замърсяването на въздуха и свързаните с човешкото здраве въздействия и рискове. Според този план се предвижда ограничаване на дизеловите автомобили в централната градска част на гр. София с по-малко от 20% от общия автомобилен парк до 2026 г.

Въвеждането на зони с ниски емисии от транспорт е мярка предвидена и в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г. 

Посочените мерки в обжалваните текстове от Наредбата са законосъобразни и съответстват на строгите изисквания на правото на ЕС, допълват от ВАС.

Решението на съда е окончателно.