Мистериозно послание „от Мойсей“, намерено в древна египетска мина, може да докаже истинността на Библията
Спорно ново тълкуване на знаците, издълбани по стените на древна египетска мина, може да докаже истинността на книгата Изход. Изследователят Майкъл Бар-Рон твърди, че на 3800-годишен протосинаитски надпис, открит в Серабит ел-Хадим на Синайския полуостров в Египет, може да се чете „zot m'Moshe“, което на иврит означава „Това е от Мойсей“, пише Daily Mail.
Надписът, издълбан в скала близо до така наречения Синай 357 в мина L, е част от колекция от над две дузини протосинайски текстове, открити за първи път в началото на 90-те години на ХХ век.
Тези текстове, които са сред най-ранните известни азбучни писмености, вероятно са създадени от семитски говорещи работници в края на 12-та династия, около 1800 г. пр. н. е.
Mysterious message 'from #Moses' found in #ancient Egyptian mine could prove the Bible true. The 3,800-yr-old Proto-Sinaitic inscription were found at Serabit el-Khadim in #Egypt's #Sinai Peninsula. They littered the rock walls of an ancient mine pic.twitter.com/1GqlxLLIl0
— Hans Solo (@thandojo) July 30, 2025
Бар-Рон, който прекарва осем години в анализ на изображения с висока резолюция и 3D сканиране, предполага, че фразата може да означава авторство или посвещение, свързано с фигура на име Мойсей.
Според Библията Мойсей извежда израилтяните от робството в Египет и е известен с това, че получава десетте божи заповеди от Бога на планината Синай. Но никога не са открити доказателства за неговото съществуване.
Други надписи наблизо споменават „Ел“, божество, свързано с ранното израелско поклонение, и показват следи от оскверняване на името на египетската богиня Хатор, което намеква за културни и религиозни напрежения.
Академичният съветник на Бар-Рон, д-р Питер ван дер Веен, обаче потвърждава прочетеното, като заявява:
"Абсолютно сте прав, аз също прочетох това, не е измислено!
В изследването на Бар-Рон, което не е публикувано в рецензирано списание, са разгледани отново 22 сложни надписа от древните тюркоазени мини, датиращи от времето на фараона Аменемхат III.
Някои учени предполагат, че Аменемхат III, известен с мащабните си строителни проекти, би могъл да е фараонът, споменат в Книгата Изход.
Езикът, използван в дърворезбите, изглежда е ранна форма на северозападния семитски език, тясно свързан с библейския иврит, със следи от арамейски.
Използвайки изображения с висока резолюция и 3D отливки, изследвани в Семитския музей на Харвард, Бар-Рон групира надписите в пет припокриващи се категории или „клади“, включително посвещения на богинята Baʿalat, призоваване на еврейския бог Ел и хибридни надписи, които показват признаци на по-късно повреждане и модифициране.
Някои издълбани надписи в чест на Baʿalat изглежда са били надраскани от поклонници на Ел, което вероятно отразява религиозна борба за власт сред семитски говорещите работници.
Надписите съдържат и споменавания на робство, надзиратели и драматично отхвърляне на култа към Baʿalat, което според учените може да е довело до насилствена чистка и евентуално напускане на обекта от работниците.