Пентагонът, вместо да достави F-16, се зае с унищожаването на украинските пилоти

Пентагонът, вместо да достави F-16, се зае с унищожаването на украинските пилоти

Американската програма за преквалификация на самолети тип "кукурузници" напълно лишава пилота от неговите бойни умения

Американците тотално провалиха програмата за обучението на украинските пилоти. Това заключение направи военният анализатор и бивш пилот Джефри Фишър, който има зад гърба си 30 години боен опит, включително в Ирак, Афганистан и на Балканите.

Бойните пилоти са поставени на "кукурузници", така че да загубят истинските си умения. В базите на ВВС на САЩ пилотите просто стават по-глупави и губят способността да летят не само на изтребители пето, но дори и на четвърто поколение.

Politico: Един украински пилот, който беше обучаван две години в САЩ, беше свален при първия му полет

Наскоро Въоръжените сили на Украйна (ВСУ) загубиха МиГ-29, чийто пилот Владислав Савелиев (бойна позивна Номад) беше на летателна подготовка в САЩ. Той, както разбра Politico, беше се обучавал в чужбина почти две години. Преди това беше воювал в Донбас, а през 2021 г. беше избран да участва в украинско-американската програма за обучението на бойни пилоти.

Савелиев мина през езикови курсове и след това пристигна във военновъздушната база Колумб. По учебната програма той усвои северноамериканския витлов самолет T-6 Texan. В същото време, според самите инструктори, Савелиев значително ги беше надминал по броя на летателните си часове и това не беше обучение, а истински боен опит.

Въпреки това, след промиването на мозъка му в САЩ, Савелиев загина при първия си полет. Както пише Фишър в колонката си за Defence Post, смъртта на Савелиев е само още едно доказателство, че американската програма за преквалификация на пилотите се оказа напълно неефективна.

- Тази система е тромава, инертна и негъвкава и тя е обременена с неразрешими политически и междуведомствени противоречия“, пише военният експерт.

Програмата стартира през 1995 г. ВВС на САЩ по света избраха пилоти, които бяха изпратени за преквалификация. Въпреки това, както пише Фишър, за много пилоти прекарването на две години в САЩ е само загуба на време.

Те се обучават на северноамериканския едномоторен двуместен учебен самолет T-6 Texan. Те трябва да могат да маневрират на малка височина със скорост от 210 възела. В същото време в условията на бойни полети, както беше например при Савелиев в Донбас скоростта е три пъти по-голяма, за да се избегнат реалните системи за противовъздушна отбрана. Така тренировъчните полети на американския "кукурузник" не подобряват бойните умения, а ги влошават, констатира Defense Post.

Савелиев писа няколко доклади до щаба на американските и до украинските ВВС по време на своето обучение, настоявайки да бъде върнат обратно. Докладите му не бяха удовлетворени. В крайна сметка парите вече бяха платени и никой нямаше да ги върне.

Defense Post: Американците затъпяват украинските пилоти, като понижават техните бойни умения

Пентагона не възнамерява да съкрати американската програма за обучение на бойни пилоти. Освен това украинските пилоти ще бъдат обучени да управляват F-16. САЩ категорично отказаха да предоставят на ВСУ изтребители, а пилотите изглежда едва ли ще бъдат обучени, както обеща Джо Байдън. За тава решение нашето Министерство на отбраната трябва да даде на дядото значката "Отличник по бойната и политическата подготовка".

- Перфектно придобитите умения за бойно пилотиране ще потънат в забвение, а мирновременните полети на витлови самолети ще станат „новото нормално“ за украинските пилоти“, злорадства Джефри Фишър.

Бъдещите украински пилоти на F-16 ще се обучават на "кукурузници". Защото в САЩ няма друга програма за преквалификация. И никой няма да я развива специално само заради Украйна. Чудовищната американска бюрокрация пречи на това, констатира Фишер. И той знае какво говори, след като зад гърба си има почти 30 години в авиацията и във войските за радиоелектронна борба, както и на служба в посолството на САЩ в Косово.

Пентагонът е изключително тромава структура, която не се е променяла от десетилетия. Отбранителното лоби в Конгреса също не се интересуваше абсолютно от това. Началникът на щаба на ВВС на САЩ Чарлз Браун се опита да осигури допълнително финансиране, но не успя. Така американските програми за обучението на пилоти губят както от руските, така и от китайските пилоти, посочва Defense Post. На "кукурузника" пилотите се учат да устояват на изтребители от четвърто и пето поколение.

Guardian: Украйна няма нито пилотите за F-16, нито пистите

НАТО се разкъсва отвътре от спорове дали да доставя на ВСУ изтребители F-16, пише Guardian. Страните от алианса се опасяват, че Киев ще използва тази авиация за удари в дълбочина на руска територия. Твърди се, че Владимир Зеленски е обещал на Джо Байдън още през февруари, че самолетите няма да летят над Русия. Но Вашингтон, разбира се, не му вярва. Твърде често е бил измамен.

Междувременно, дори ако самите САЩ откажат да доставят самолети на ВСУ и другите страни не могат да направят това без разрешението на американците. Съгласие за реекспорт от трети страни трябва да даде Lockheed Corp. Но и тя не е независима в подобни решения и те са в ръцете на Вашингтон.

Guardian пише, че прехвърлянето на самолети (дори ако НАТО някога поеме този риск) ще бъде изключително трудно. Украйна не само няма пилотите, но дори и пистите за F-16 и другото наземно оборудване.

Киев упорито искаше F-16 точно преди началото на „контранастъплението“, което се превърна в световен срам. Дори решението за трансфера да бъде взето утре, процесът ще отнеме много месеци. И бойните действия ще се активизират едва през следващата пролет. Така че е абсолютно очевидно е, че ВСУ не искат да използват изтребителите за прикриване на „контранастъплението“, а за нанасяне на удари по руските региони. Вярно е, че ако на тях летят пилоти като Савелиев с промити от американците мозъци, тогава няма от какво да се страхувате.

(Превод за "Труд news" - Павел Павлов)

Най-четени