Последната версия на вертолета Ми-28НМ ще бъде представена на света в рамките на изложението "МАКС-2021" това лято, където ще изпълни демонстрационен полет с елементи на сложна въздушна акробатика.
"Вертолетът е преминал няколко модификации след бойното си кръщение в Сирия. Тук инженерите успяха да го поставят в истински бойни условия и да покажат подобрената версия, която ще стане най-мощната "птица" на Военновъздушните сили на Русия в близките години", каза Вадим Козюлин, професор в Академията за военни науки, цитиран от Russia Beyond.
Новата кабина е херметична, вентилационна и с климатична система, като има и бронезащита (включително предно бронирано стъкло, което може да издържи на 12,7-мм куршуми). А бронираните прегради между членовете на екипажа минимизират възможността за едновременна смърт и на двамата пилоти. Бронята на корпуса може да издържи до 20-мм патрони.
При този вид вертолет за първи път са отделени двамата членове на екипажа – пилотът и оператор-навигаторът.
При спешна ситуация на надморска височина над 100 м екипажът може да напусне с парашути и, падайки от височина по-малка от 100м, енергията на удара се компенсира чрез деформиране на колесника и специални енергопоглъщащи седалки за пилотите. Системата за аварийно катапултиране се активира отделно от пилота и пилот-оператора.
За сигурността на екипажа в случай на инциденти, вратите на кабината се махат и се надуват спасителна стълби, по които пилотите напускат вертолета. Освен това има и допълнителен отсек с две или три места за спешна евакуция на екипажите от аварирали вертолети.
"Ми-28НМ е последната модификация на Ми-28Н. Възможностите му са разширени, включително маневреността. Машината може да използва високоточни оръжия и има нова система за управление с елементи на изкуствен интелект. Ми-28НМ може да се използва във формация и бързо да взаимодейства с други вертолети, дронове и летящи апарати на бойното поле", казва Дмитрий Литовкин, главен редакор на "Независимое военное обозрение".
Въоръжението на вертолета включва и дронове-камикадзе.
"Ми-28НМ влиза в дадена зона и пуска един или няколко дрона, контролирани от вертолета. Когато вражеските обекти бъдат открити, екипажът издава целеуказания и наблюдава елиминирането на обектите", казва експертът.
Вертолетът може да работи при прости и сложни метеорологични условия, да лети в ръчен и автоматичен режим с обиколка на терена. Една от важните промени за пилотите на Ми-28НМ е дуален контрол, когато в случай на раняване или смърт на пилота, вертолетът ще може да се контролира от навигатора. В Ми-28Н няма такава система.