Експлозия е станала на борда на танкер край бреговете на Либия, превозващ суров петрол, натоварен в либийско пристанище, съобщават Bloomberg и Reuters. Инцидентът е станал на 27 юни.
Експлозията е наводнила машинното отделение на танкера Vilamoura, според представител на гръцката компания TMS Tankers. Не е ясно какво точно е причинило аварийната ситуация, отбеляза той. Експлозията на плавателния съд не е причинила замърсяване на околната среда и членовете на екипажа не са пострадали. Корабът е превозвал 1 милион барела суров петрол, натоварен от терминала в Зуейтина, Либия, само няколко часа преди експлозията.
В момента танкерът се тегли на буксир до Гърция, където ще бъде направена оценка на щетите.
В началото на април, според службите за проследяване на кораби, Vilamoura е посетил руското пристанище Уст-Луга и е натоварил там петрол от Казахстан. През май е бил на терминала на Каспийския тръбопроводен консорциум (CPC) близо до Новоросийск.
Наводненото машинно отделение на Vilamoura. Виждат се няколко дупки от шрапнели, останали след взрива.
Според Vanguard Tech, консултантска компания за морски рискове, от началото на годината други четири кораба, наскоро преди това акостирали в руски пристанища, са били повредени от експлозии. Някои собственици дори са започнали да проверяват корпусите на съдовете за мини с помощта на водолази и подводни апарати.
В края на януари петролният танкер Seacharm (експлоатиран от Thenamaris) беше повреден близо до турското пристанище Джейхан. През февруари експлозия стана и край бреговете на Либия на Grace Ferrum, кораб, превозващ химически продукти под либерийски флаг. На 15 февруари в италианското пристанище Савона, две експлозии причиниха повреди по корпуса под ватерлинията на танкера Seajewel. На 9 февруари възникнал експлозия в машинното отделение на танкера Koala, акостиралв пристанището Уст-Луга със 130 хиляди тона мазут на борда. Според Министерството на финансите на САЩ, операторът на Koala, кипърската компания Lagosmarine Limited, осигурява експлоатацията на „сенчестия флот“ на Кремъл.
Специализираното издание Lloyd’s List Intelligence отбелязва, че макар индустрията и правителствените агенции за сигурност да имат подозрения и теории, виновниците за тези експлозии остават неясни, но консенсусните предположения са за замесени неназовани „държавни участници“.
"При липсата на каквито и да е твърди доказателства или резултати от разследването, тази обща връзка е достатъчна за няколко частни охранителни фирми и организации от корабоплавателната индустрия да обсъдят насаме „вероятността“ експлозиите да са свързани с войната в Украйна", се посочва в публикацията, която разказва за доклад на фирмата за сигурност Ambrey, обявен през март. Въпреки че в този доклад не се споменава Украйна, разговорите в частни и държавни анализатори по сигурността посочват украински лица като вероятен и потенциален източник на експлозиите.
Според Lloyd's List, САЩ са използвали политически неофициални канали, за да предупредят тихомълком украинската администрация, че ако по някакъв начин е съучастник в тези експлозии, то те трябва да бъдат прекратени незабавно.
Експлозията във Vilamoura обаче предполага, че който и да стои зад взривовете, не е обърнал внимание на никакви предупреждения или, че между експлозиите всъщност може да няма връзка.
Показател за последното е фактът, че при два от взривовете са използвани магнитни мини, закрепени от външната страна на корпуса, но при другите два взривните устройства са били поставени вътре в корабите, които непосредствено преди това са посетили либийски пристанища.