НАТО непрекъснато засилва контрола си над Балтийско море - важна морска врата за руския флот, който има бази близо до Санкт Петербург и в силно милитаризирания ексклав Калининград
Възраждащият се НАТО е на път да затегне хватката си над Балтийско море, усложнявайки жизненоважен транзитен маршрут за флота на Владимир Путин в задния двор на Русия.
Тази седмица срещата на върха на алианса във Вилнюс беше първата среща на Финландия като член на НАТО. В навечерието є Турция се съгласи да подкрепи кандидатурата на Швеция за присъединяване - проправяйки пътя за стратегическа промяна в регион, който Москва някога доминираше.
“Швеция и Финландия правят НАТО много по-кохерентен географски. Балтийско море се превръща в езеро на НАТО, което като цяло е полезно, също и поради нарасналото значение на Арктика”, каза Улрике Франке, старши сътрудник в Европейския съвет за международни отношения.
НАТО непрекъснато увеличава контрола си над Балтийско море - решаваща морска врата за руския флот, който има бази близо до Санкт Петербург и в силно милитаризирания ексклав Калининград. По време на Студената война само Дания и Германия в най-западния край на Балтийско море бяха в алианса. Присъединяването на Полша към НАТО през 1999 г. и трите балтийски републики през 2004 г. поставиха по-голямата част от южния бряг на морето под контрола на алианса.
Финландия и Швеция в НАТО ще затворят менгемето на морето от север, оставяйки Русия с ограничен достъп. И двете страни се отказаха от дългогодишния си неутралитет - в случая на Швеция, датиращ от векове - и миналия май кандидатстваха за присъединяване към алианса след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна.
Това означава значително разширяване на границата на НАТО с Русия, укрепване на отбраната в Северна Европа и по-голямо доверие в възпирането на алианса.
“Балтийските държави се притесняваха, че са малко изолирани”, каза Камил Гранд, бивш помощник-генерален секретар на НАТО. “Човек може да си представи, че Швеция и Финландия не биха ги разочаровали, но достъпът до пристанища и летища не беше 100 процента гарантиран.”
Присъединяването на Швеция и Финландия също означава разширяване на присъствието на алианса в Арктика, регион, който става все по-стратегически както за Русия, така и за Китай.
Москва не е доволна.
“Изключително важно е да осъзнаем при сегашните условия, че руската военна инфраструктура никога не се е измествала към Западна Европа, тя винаги се е движела в обратната посока”, каза говорителят на Кремъл Дмитрий Песков. “Със сигурност е жалко, че европейците не успяват да осъзнаят тази грешка.
Присъединяването на Швеция към алианса “определено би било негативно”, добави той.
Твърда сила
Във вторник съюзниците от НАТО се съгласиха да приложат обновени планове за регионална отбрана. Присъствието на Швеция и Финландия като членове ще бъде напълно отразено в плановете, ученията и целите на алианса, каза на пресконференция генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг.
Двете скандинавски страни ще помогнат да се направи “магическото обещание” на член 5 по-ефективно, според Кристин Берзина, управляващ директор на Geostrategy North на Германския фонд Маршал. Съгласно член 5 - крайъгълен камък на НАТО - въоръжено нападение срещу един или повече членове се счита за нападение срещу всички.
Добавянето на добре оборудваните шведски и финландски военни ще направи много по-трудно за Русия да организира атаки в региона.
“Трябва да имате достатъчно място, така че в случай на Крим или украински сценарий да има действителна способност за защита на територия”, каза Берзина. “С Финландия и Швеция и [шведския балтийски остров] Готланд толкова близо до Калининград, в случай на много малко вероятна, но възможна агресия от Русия, Русия не може да използва морето за свое стратегическо предимство, както би могла в момента.”
На място това означава повече обмен на информация, повече съвместни учения и планиране и повече военна интеграция.
Например финландски изтребител, летящ близо до руската граница, може да събира данни и да комуникира с норвежците, които след това могат да поискат повече информация или да поискат самолетът да лети другаде, каза Чарли Салониус-Пастернак, водещ изследовател във Финландския институт по Международни афери.
Преди членството в НАТО “можехте да го направите технически, но политически не можехте да планирате това”, каза той.
Войници, подводници, 5G
Докато се възползват от защитата на НАТО, Стокхолм и Хелзинки също ще донесат активи по отношение на противовъздушната отбрана, сухопътните сили и военноморските способности.
“Двете страни вече са оперативно съвместими с НАТО, оперират със стандартни за НАТО оръжейни системи и участваха в учения на НАТО, което е една от причините, поради които успяха да влязат толкова бързо”, каза Гранд, добавяйки, че Хелзинки и Стокхолм са спечелили Не бъдете “безплатни ездачи” в алианса.
За разлика от повечето европейски страни, Финландия не спря да харчи пари за военни след края на Студената война.
Според финландските медии Хелзинки разполага с един от най-големите артилерийски арсенали и сухопътни сили в Европа - класиран пред тежки страни като Франция, Германия и Обединеното кралство. Финландия наскоро обнови въздушния си флот и се очаква да има 64 произведени в САЩ изтребители F-35 самолети до 2026 г.
Швеция възстанови наборната повинност през 2017 г., която важи както за мъжете, така и за жените.
Стокхолм наистина намали разходите за отбрана през 90-те и 2000-те години, но започна отново да ги увеличава през последните години. Въпреки това не очаква да постигне целта на НАТО за 2 процента от БВП до 2026 г.
Силата на Стокхолм е в неговия флот, който е добре калибриран за Балтийско море. Шведските военновъздушни сили са оборудвани с местно разработени изтребители Saab JAS 39 Gripen - предназначени да отговорят на руска атака и се разглеждат като възможно оръжие, което може да бъде дарено на Украйна.
Отвъд оръжията, Швеция и Финландия също могат да помогнат на НАТО с 5G, пето поколение телекомуникационна инфраструктура, каза Гранд.
Двете северни страни “внасят ноу-хау във важна технология и са доверени партньори в разгръщането на 5G за военни нужди”, обясни той. Финландската Nokia, шведската Ericsson и китайската Huawei доминират гражданския пазар на 5G.