Турция се подготвя да пусне на въоръжение следващия си прототип на изтребител от пето поколение KAAN

Кадър: The National Interest

Разширените летателни изпитания и производството на прототипи на KAAN могат да доведат до първата доставка на изтребителя до 2028 г., пише The National Interest.

Изглежда, че програмата на Анкара за домашен изтребител набира скорост. Според производителя на изтребителя, Turkish Aerospace Industries (TUSAS), разширените летателни изпитания и производството на прототипи на изтребителя от пето поколение KAAN може да доведат до първата доставка на изтребителя до края на 2028 г. За тестовата кампания на програмата ще бъдат конструирани общо четири прототипа на самолета. Главният изпълнителен директор на TUSAS Мустафа Демироглу уточни, че първият вече е доставен на полети и че следващите два по ред са в процес на изпълнение. 

„Вторият прототип ще бъде завършен в началото на следващата година и ще започне летателни изпитания“, заяви Демироглу в доклад на Defense News. „Вече сме запалили форсажната горелка на първия самолет. Очакваме третия му полет - може би през август или преди октомври. Но все още е твърде рано да се потвърди.“

Амбицията на Турция да въведе изцяло домашна серия авангардни изтребители може би беше приоритизирана след изключването на страната от програмата Joint Strike Fighter (JSF). Първоначално Анкара съставляваше една от деветте държави, участващи в съвместното разработване на изтребителя от пето поколение. Въпреки това, когато Турция сключи сделка за закупуване на произведената в Русия отбранителна система С-400, която САЩ преди това забраниха, Анкара беше изключена от програмата. 

Стремежът на Турция да намери заместител на остаряващия си флот от американски изтребители F-16 Fighting Falcon доведе до програмата KAAN. С дължина от около 70 фута и размах на крилата от 46 фута се твърди, че новата серия самолети на Анкара е на нивото на F-35 Lightning II. Макар че точните спецификации и възможности на турския самолет остават засекретени, очаква се KAAN да бъде оборудван с редица авангардни възможности, включително мрежово управление на дронове, сложни вътрешни оръжия и функции за наземни атаки. Подобно на самолета Lightning II, турският аналог ще може да изпълнява мисии „въздух-въздух“. Други първокласни спецификации, с които вероятно ще се отличава изтребителят, включват ниско радарно сечение, способност за свръхманеврен полет и изцяло домашен авионен пакет.

Изтребителят KAAN се задвижва от двойка турбовитлови двигатели на General Electric, които му позволяват да лети със скорост, надвишаваща 1,7 Мах (скоростта на звука). Първоначално Турция всъщност подава молба до Пентагона за съвместно производство на двигателя General Electric F110, който задвижва и Fighting Falcon. По-късно турските официални лица посочват, че дългосрочният план на страната е да замени тези двигатели с алтернативни двигатели местно производство.

Миналата година изтребителят KAAN извърши първия си полет, при който регистрира скорост от 230 възела и максимална височина от 8000 фута. Докато самолетът достигне оперативен капацитет, турските официални лица несъмнено ще се опитват да търсят потенциални чуждестранни държави-клиенти за серията си вътрешни самолети.

 

Мая Карлин е анализатор в Центъра за политика на сигурност и бивш стипендиант на Анна Собол Леви в IDC Herzliya в Израел. 

Най-четени