Формула 1 на ток? Не и в този век

Автор: Труд
Формула 1 на ток? Не и в този век

В последно време екоактивизмът е навсякъде и Формула 1 не може да остане встрани от този процес. Това е най-замърсяващият спорт на света – като емисиите от състезателните коли са само малка част от „въглеродния отпечатък“, който дават кралските гонки.

Може би затова президентът на Световната автомобилна федерация (ФИА) Жан Тод наскоро заговори, че е възможно най-престижният автомобилен спорт да премине на ток. Вече има едни подобни серии – Формула Е, които залагат на по-непретенциозен подход към състезанията – сходни автомобили и градски трасета. За да се докоснат до еко темата, носеща сериозен пиар, към гонките с електромобили се присъединиха производители като „Ауди“, „БМВ“, „Нисан“, „Джагуар“, а отскоро част от шампионата са „Порше“ и „Мерцедес“.

И все пак пълното щастие, когато край пистите няма да има рев на двигатели и мирис на бензин явно е прекалено далеч. Формула 1 запазва сегашните хибридни двигатели V6 и след 2021-а. А Жан Тод не вижда начин това да се промени скоро.

„В момента не мога да си представя електромобил, който ускорява до 300 км/ч на нашите писти – смята президентът на ФИА. - Ще изминат десетилетия преди да бъда разработена такава, ако изобщо подобен проект се увенчае с успех. Може би правилният ход за нас ще е да намерим по-екологично гориво.“

Анди Коуел, шефът на отдела за производство на двигатели в „Мерцедес“, е на същото мнение по отношение на електродвигателите.

„Ако говорим за литиево-йонни батерии, наистина можем да отпишем електромобилите в близките десетилетия – смята инженерът. - Но ако говорим за гориво от водород, колите ще трябва да са огромни и много тежки. Изобщо няма да приличат на сегашните във Формула 1.“

Чейс Кери:

Нека запазим връзката със серийните коли

Формула 1 трябва да остане сцена, на която автомобилните производители репетират решения, които впоследствие стават част от серийните коли, смята шефът на спорта Чейс Кери. Шефът на спорта не е склонен да жертва двигателите с вътрешно горене, въпреки скорошните си твърдения, че Формула 1 ще стане „въглеродно неутрална“ до 2030-а.

„Мисля, че усъвършенстването на сегашните хибридни двигатели е най-важната ни мисия в момента – смята Кери. - Те помагат на милиарди коли да са по-щадящи към природата. Двигателите с вътрешно горене ще са сред нас още дълги години и трябва да помислим за това.“

Най-четени