Планът на АПИ за 36 участъка няма да ги обезвреди напълно, твърдят от Института за пътна безопасност
В Гърция набелязали 7000 опасни отсечки
Планът за действие на АПИ за обезопасяване на 36 „черни точки“ няма да постигне ефективно управление на риска от катастрофи. Той е насочен само към подобряване на инфраструктурата, но в голяма част от черните точки е необходимо да се приложат и други мерки освен смяна на знаци, поставяне на маркировка и кърпене на дупки. Това заявиха днес от Института за пътна безопасност.
В България не се прави ефективна оценка на риска от Пътно-транспортни произшествия, въпреки че има международен стандарт за това, утвърден и у нас като БДС ISO 31000:2011. По този стандарт рискът от ПТП се квалифицира на нисък, среден и висок, а не като повишен, както са възприели държавните институции, сочат от Института . По техни данни местата с висок и среден риск по републиканската и общинската пътна мрежа в страната са 1380, като оценката е към 2023 г. За сравнение – по същата методика в Гърция през 2021 г. са били набелязани 7000 точки с висок риск, за което държавата е поискала 460 млн. евро финансиране от Европейската инвестиционна банка.
Повече от 6 години след създаването си Държавната агенция „Безопасност за движение по пътищата“ не е направила оценка на риска от ПТП, черните точки не са набелязани правилно, действа се реактивно, само за да се успокои общественото напрежение, категорични са от Института.
Няколко хиляди души излязоха днес на протест „Аз съм Сияна“ пред храма „Св. Александър Невски“ в центъра на София. "Благодаря ви, че сте тук, вместо да празнувате в неделя Цветница с децата си. Защо чиновниците не се събудиха по-рано, защо не сложиха един знак на този лош път. Знак, който вероятно струва 50 лева. Толкова ли струва един човешки живот? Чиновниците трябва да носят отговорност за безобразията, които вършат. Защо е задържан единствено шофьорът на катастрофата, защо няма арестувани чиновници", запита със сълзи очи Николай Попов – таткото на Сияна.
Имало е пари за ремонт на Телиш
В планираните от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) 36 участъка за ремонти всяка година има по 4-5 души загинали при катастрофи. Такъв например е пътят Русе - Бяла. “Само тези 36 участъка да ги сведем на нула, ще спасим 150 българи да живеят. За тези 20% по-малко загинали говорихме, когато обявихме мерките на правителството”, каза вчера вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов. Той е възмутен от работата на АПИ, тъй като през 2022 г., когото е напуснал поста си на регионален министър, е имало и проект и дори са били заделени пари за ремонт на пътя край плевенското село Телиш, на който загина 12-годишната Сияна.
“Освен тези 36 участъка, АПИ поема още 150 участъка, които трябва да се приведат в съответните изисквания за безопасност. Такива има включително по магистратите “Струма”, “Тракия” и “Хемус” - участъци на вълни и с аквапланинг, както и с коловози, получени от претоварени камиони. Защото магистралата не е асфалт, а цялостна система с мантинели, знаци, маркировка - това е безопасност, другото са хвърлени пари на вятъра”, каза още вицепремиерът Караджов.