Пътни експерти пред “Труд news”: Тол системата връща пари при грешки

Тол системата у нас е изградена по стандарт ISO 12855, който се прилага еднозначно във всички държави от ЕС.

Контролът се осъществява стриктно във вътрешността на страната и за неверни данни има големи глоби

Доставчикът превежда пълната сума към държавата

В случай на грешка, съществува ясен и работещ механизъм за корекция и възстановяване на неправомерно платени суми от тол системата като този процес се администрира от АПИ и функционира ефективно, като гарантира защита на потребителските права и предотвратяване на неправомерни загуби. Това коментираха пред Труд news пътни експерти, във връзка с казус, изнесен от Европейския център за транспортни политики за автомобил, регистриран като леко МПС, който притежава валидна годишна винетка и не влиза в обхвата на тол системата, но за който е закупена маршрутна карта като за тежкотоварно МПС от клас Евро IV с четири оси. Примерът следваше да покаже, че ако в обратния случай някой умишлено декларира тежкотоварен камион като по-лек клас МПС или променя броя на осите, той плаща по-ниска тол такса, отколкото дължи.

“При проверка и установено несъответствие сериозни глоби са предвидени за собственика или ползвателя на превозното средство, както и за шофьора”, припомниха специалисти пред “Труд news”. По думите им контролът на тол системата е съобразен с европейското право и с принципа на недискриминация т. е. не може да бъдат въвеждани допълнителни системи, които не се прилагат в други европейски държави като “еко” стикерите RFID, например. Точно идеята за използване на визуални носители, каквито са RFID стикерите, носи риск от нарушаване на този принцип и затова не се прилага в съвременните тол системи в ЕС. България вече е част от Шенгенското пространство и точно по тази причина контролът за тол таксите се осъществява стриктно във вътрешността на страната, за да не се образуват километрични опашки по границите ни, а еко стикерите имат съвършено друга роля, коментираха още пътни експерти. Те отбелязаха, че тол системата в България има отделна инфраструктура, предназначена за проследяване, изчисляване и събиране на такси, и изисква по-сложна верификация и контрол на повече параметри. Системата предоставя възможност на потребителя сам да въведе информация и да избере продукта, който най-добре отговаря на нуждите му, било то винетка или маршрутна карта. И още: “Важно е да се подчертае, че отговорността за правилното въвеждане на данни лежи върху потребителя, какъвто е стандартният модел при всички електронни системи за самообслужване в Европа”.

Запознати припомниха, че тол системата у нас е изградена по стандарт ISO 12855, който е създаден с цел елиминиране на различни “течове” и се прилага еднозначно във всички държави от ЕС. В България функционират и оперират множество Европейски тол доставчици, които предават данни съгласно същият ISO 12855 стандарт, както го правят и в останалите държави от ЕС и, ако имаше разлика или някакви отклонения, това моментално би довело до официални жалби и проверки от страна на Европейските институции. Доставчикът превежда пълната дължима сума към държавата, а държавата е тази, която изчислява и налага дължимите суми за тол такси, чрез централната си система и само я връща като информация към съответния доставчик с цел тя да бъде събрана.

Този процес се администрира от АПИ и функционира ефективно, като гарантира защита на потребителските права и предотвратяване на неправомерни загуби.

Увеличение за 2024 г. спрямо 2023 г.

Приходите от пътни такси нарастват с 13 на сто

Регионалният министър Иван Иванов посочи в отговор на депутатско питане, че приходите от тол системата се увеличават.

Въпреки дебатите около техническите пропуски и възможните злоупотреби в системата, данните ясно показват, че приходите от пътно таксуване се увеличават, като това подкрепя устойчивото развитие и поддръжка на пътната инфраструктура в страната.

От писмен отговор на регионалния министър Иван Иванов до депутата от ППДБ Ивайло Мирчев става ясно, че през 2024 г. Националното тол управление към Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) отчита ръст от 13% в приходите от пътни такси спрямо предходната година. Общата сума от начислени такси и постъпления възлиза на 883,5 млн. лв., в сравнение със 782,2 млн. лв. през 2023 г. Най-голям дял в приходите заемат тол таксите от маршрутни карти и тол декларации - 589,9 млн. лв., следвани от електронните винетки с 281 млн. лв. и постъпленията от контролната дейност - 28,3 млн. лв.

По бюджетните сметки на АПИ са реално събрани 576,1 млн. лв. от тол такси, 279,4 млн. лв. от е-винетки и 28 млн. лв. от контролна дейност. Разликите с начислените суми се дължат на отчетни срокове и междинни плащания от доставчиците на услуги.

Най-четени