78% от шофьорите използват мобилни устройства по време на шофиране, а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон.
Това показва проучване на Института за пътна безопасност. Организацията се позовава и на официални данни от МВР за констатираните нарушения при използване на мобилно устройство по време на шофиране.
От статистиката става ясно, че за периода 2020-2024 година са съставени общо 80 738 бр. нарушения за ползване на телефон по време на движение. Това прави средно на година по 16156 бр. нарушения.
"Наблюдава се увеличение на санкционираните водачи всяка година, като през 2024 г. те достигат над 20 000. В България регистрираните правоспособни водачи са над 2,5 милиона души. Това означава, че 0,6 % от всички водачи ежегодно биват залавяни да използват мобилен телефон", коментират от ИПБ.
Глобата у нас е най-ниската
От ИПБ припомнят, че в България глобата при използване на мобилен телефон е 50 лв., като тя е най-ниската в цяла Европа.
За сравнение: в Полша и Австрия тя е 50 евро, в Швейцария 90 евро, в Белгия: 110 евро, във Франция: от 135 евро, Италия 165 евро, Испания 200 евро, Великобритания 230 евро, Холандия: 240 евро.
Най-солена излиза глобата в Естония, където ако ви хванат да шофирате с телефон в ръка, то ще ви бъде наложена санкция от 400 евро.
"Рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Тогава вниманието вече не е насочено към шофиране. Телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта си. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг: по-често пресича централната линия", анализират от Института.
Изследването показва още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.
"Всичко това се отразява на водача, разсейвайки вниманието му от пътната обстановка и често води до различни пътнотранспортни произшествия. Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди", смятат експертите по пътна безопасност.
*Изследването е направено в периода 04-20 януари 2025 година, като е обхванало 808 водачи на МПС в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.