Комисията за защита на потребителите (КЗП) подхвана фирмите за бързи кредити. След сигнал тя забрани на „Кредихелп“ да спестява пълната информация за изисквани обезпечения.
Това е първи опит на ведомството да пресече нелоялните практики в бранша след последните промени в Закона за потребителския кредити. Фирми от бранша вече алармираха, че някои техни колеги въвеждат допълнителни изисквания, които оскъпяват кредитите и чрез тях заобикалят наложеният таван от 50% на годишния процент на разходите (ГПР) при бързите пари.
От КЗП са направили проверката след жалба на потребител. Според проучването „Кредихелп“ не е предоставила предварителна информация на клиент, че в срок от 3 дни той трябва да осигури поръчител Ако това не бъде направено се налагала неустойка от 472,80 лв. Тази сума се калкулирала като такса за неизпълнение на задълженията по подписания договор и тя трябвало да се плати разсрочено като добавка към погасителните вноски.
Такава информация не е включена в стандартния европейски формуляр, който задължително трябва да се предоставя при сключването на договор за кредит, поясниха от КЗП. Изискванията били включени само в окончателния договор, който клиентът подписал. Наложена е принудителна административна мярка за спиране на нарушението. Законът позволява и глоба до 30 000 лв., но КЗП не е взела решение за парична санкция.
Актът на КЗП обаче може и да не влезе в сила, защото вчера „Кредихелп“ е внесла жалба във Върховния административен съд (ВАС). „Внесли сме жалба, защото издаденият акт е абсолютно незаконосъобразен“, коментира Здравко Иванов от компанията. Условията за неустойката били подробно разписани в индивидуалния договор. В него били съставени и два погасителни плана със и без налагането й.