Honda стана на 75 г.

Honda стана на 75 г.

Транспорт по суша, въздух и вода

Японската компания е най-големият производител на двигатели в света

През септември 1948-а, точно преди 75 години, Сочиро Хонда поставя началото на компания, която се превръща в световен гигант в областта на транспортните средства. Днес Honda е най-големият производител на двигатели с вътрешно горене на планетата. Те задвижват мотоциклети, автомобили, лодки, генератори, градинска техника и улесняват живота и придвижването на хората.

Историята на Honda е изпълнена с интригуващи моменти и потвърждава мотото на марката „Силата на мечтите“. Те наистина се сбъдват за Сочиро Хонда, въпреки всички моменти на падения и възходи, през които преминава роденото в бедно семейство на ковач, ремонтиращ велосипеди, момче. Налага му се да започне да работи в автосервиз още на 16-годишна възраст. Запленен от автомобилния спорт, той се връща през 1928 г. в родния си град Хамамацу, където открива работилница за ремонти. Още тогава заменя дървените спици на колелата с метални и така регистрира първия от десетките си патенти. През 1938 г. изобретява бутален пръстен и започва да произвежда такива чрез основания от него през 1937 г. завод, продаден през 1945 г. на Toyota поради разрушенията от войната и земетресенията.

През лятото на 1946 г. Сочиро Хонда заедно с по-младия си брат Бенджиро и няколко бивши служители на завода оформят малка сграда с помощта на материали, изнамерени сред руините на стара фабрика. Хамамацу е бивш център на текстилната индустрия, така че намеренията му са да направи шевната машина, която е изобретил, но тази идея пропада поради липсата на капитал. Мислел е да произвежда и матирано стъкло с флорални мотиви, бамукови уплътнения за покриви и др. В крайна сметка той се отказва от всички тези начинания, при това по нетипичен за него начин – по средата, очевидно все още неоткрил това, на което да посвети ума и сърцето си.

1946-а е тежка за Япония. Икономиката е в колапс. Госпожа Сачи Хонда знае, че семейството ѝ зависи от нея. Всеки ден тя обикаля с разнебитен велосипед из родния си Хамамамоцу, за да търси храна и винаги се връща крайно изтощена. С малко изобретателност Сочиро Хонда монтира 2-бутален 50-кубиков армейски генератор на семейния велосипед, добавя бутилката за вода на Сачи и така се получава моторизирано двуколесно, което ще улесни всекидневието на съпругата му. Нарича го Bata Bata Bike заради звука, издаван от двигателя. Това е първото превозно средство Honda в историята.

През 1947 г. започва производството на първия продукт на компанията – 2-тактов 50-кубиков двигател. На 24 септември 1948 г., преди точно 75 години, е положено началото на фирмата Honda Motor с едва 34 служители.

Следва възход. Първият мотоциклет през 1949 г. е кръстен Dream (мечта) и е оборудван с 98-кубиков двигател. Година по-късно шивашка фаврика в Токио е преправена в завод за мотоциклети и централата на Honda се мести там. Само след десетилетие марката се превръща в най-големия производител на мотоциклети в света, след което превзема и автомобилния пазар с хитови модели като Civic, Accord, Prelude и „Формула 1“ с недостижимите болиди на Аертон Сена и Ален Прост. И днес най-бързата кола на „Ред Бул“ на шампиона Макс Верстапен се задвижва от мотор Honda.

Електрификация на цялата гама

На българския пазар Honda стъпва с официално представителство през 1992 г. чрез компанията Бултрако. Тя представлява марката и до днес, като миналата година отбеляза своята 30-а годишнина с откриването на най-големия търговско-сервизен комплекс за мотоциклети у нас. Почитателите на японската марка могат да очакват все по-екологично чисти превозни средства. До 2030 г. цялата гама леки коли ще бъде напълно електрифицирана. Предлаганите на пазара в момента модели Jazz, Civic, HR-V и CR-V са оборудвани с хибридни задвижващи системи, а моделът Honda-e има напълно електрическа система. 
В световен мащаб Honda все още е производител номер едно на мотоциклети и двигатели от всякакъв тип. При това все още е една от независимите компании, неподчинила се на тенденцията за обединения в големи концерни. Марката следва собствен път и често прилага нестандартни решения в разработките на нови технологии. Освен в производството на транспортни средства Honda се развива и в сферата на навигационните системи, строителството на екологично чисти заводи, извънбордови двигатели за плавателни съдове, градинска техника, генератори и самолети.

Най-четени