Мостът Huajiang Canyon, който ще стане най-високият мост в света, бързо наближава датата си на завършване през юни.
Китайският висящ мост, който е издигнат на 2051 фута над дефиле, ще оглави списъка на най-високите мостове в света и ще бъде завършен само за три години, пише Newsweek. За да придобиете представа колко е висок, ще го сравним с най-високия небостъргач в САЩ, One World Trade Center, който е 1776 фута.
Мостът Huajiang Canyon ще стане най-високият мост в света, изпреварвайки предишния носител на титлата Duge Bridge, който е на 1854 фута над земята и също е в Китай. Въпреки трудностите на строителството на голяма надморска височина, структурата е построена предсрочно и струва около 283 милиона долара.
Строителството на моста Huajiang Canyon започна през 2022 г. в югозападния китайски регион Гуейджоу.
Той се намира над река Бейпан в дъното на дефилето и намалява времето за пътуване през каньона от над час до само три минути.
Мамдух Ел-Бадри, професор по строително инженерство в университета в Калгари, каза пред Newsweek, че въпреки сложността на строителството на тази височина, мостът ще бъде завършен много по-бързо от проект с такъв мащаб на Запад.
„В други части на света проект от такъв мащаб обикновено отнема от пет до 10 години от първата копка до завършването, в зависимост от екологичните, политическите и логистичните фактори“, каза Ел-Бадри.
„За сравнение, изграждането на френския виадукт Millau, един от най-високите в света, отне около три години след повече от десетилетие на планиране и одобрения. Международният мост Gordie Howe, свързващ Детройт с Уиндзор и планиран да бъде отворен за движение през есента на 2025 г., щеше да отнеме повече от седем години от първата копка.“
Подобно на други структури с такъв размер, мостът Huajiang Canyon е висящ мост, окачващ основната палуба на вертикални тиранти в двата края. Ел-Бадри каза пред Newsweek , че надморската височина на конструкцията означава, че устойчивостта на вятър вероятно е допълнителен проблем при строителството.
„Това изисква високи кули и много дълъг основен участък, което доведе до огромни структурни изисквания“, каза Ел-Бадри. „Работата на такива височини изисква иновативни строителни методи, които вероятно разчитат на кабелни кранови системи, модулни палубни секции и високо прецизно анкериране.
„Въпреки мащаба си, мостът има тънък профил и елегантен дизайн, което намалява съпротивлението на вятъра и използването на материали и минимизира визуалното нарушаване на околната среда на каньона.“
Китай доминира в списъка на най-големите мостове в света и е построил много от тях по-бързо от западните страни.
В Китай се намират шестте най-високи моста в света, осем от първите десет най-високи и 43 от първите 50. За разлика от това, само три моста в САЩ са в списъка с топ 50. Тази инфраструктура също е разпространена в цялата страна, а не само централизирана около големи градски райони.
Това отчасти се дължи на географията на Китай. Западните и югозападните региони на страната са силно планински и преминаването през райони като Гуейджоу не е възможно с традиционните пътища, което прави необходимостта от изграждането на структури като моста Huajiang Canyon
Въпреки това, Ел-Бадри каза, че уникалният подход на Китай към мащабни строителни проекти също е ускорил строителството, тъй като се обръща по-малко внимание на въпроси като екологични прегледи и местна опозиция.
„През последните 20 години Китай възприе подход отгоре надолу към инфраструктурата, давайки приоритет на широкомащабни проекти за стимулиране на икономическото развитие и регионалната свързаност“, каза Ел-Бадри пред Newsweek.
Мостът Huajiang Canyon е планиран да бъде отворен за използване от превозни средства през юни 2025 г. Китайските власти се надяват, че това ще направи региона Гуейджоу, който е един от най-планинските в страната, по-достъпен.