Γалерия Credo Bonum представя бахрейнския художник Рашид Ал Халифа

Изложбата Continuum на бахрейнския художник Рашид Ал Халифа представя най-новите му произведения от  поредиците „Спектър“, „Вълни“ и „Розите на Багател“. Откриването е на 4 септември, съобщават от галерия Credo Bonum, а произведенията могат да бъдат видени до 24 октомври. Организатор на събитието е международно известният куратор Стефан Стоянов. 

Кураторът на изложбата Стефан Стоянов (вляво) с Рашид Ал Халифа

Авторът предлага съвременна гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство, сливайки изкусно традиционните естетически принципи с ехото на модерната арабска архитектура. По подобен начин, поредицата „Вълни“ отдава почит на морската история на Бахрейн, преплитайки ритмично повторение с  културното наследство на острова. „Розите на Багател“ се отправя на пътешествие, вдъхновено от флората на Шато дьо Багател, отразяващо съзерцанието на Рашид върху розата като природен обект и като метафора. Тази многообразна колекция от произведения на изкуството въплъщава художествената еволюция на Рашид, извиквайки представите за ритъм, чистота и ефимерност. 

„Радвам се да доведа творбите си в София и да споделя артистичния си път с публиката в България. Continuum представлява празненство на традицията, културата и непрекъснато развиващата се природа на изкуството и за мен е чест да представя  тези произведения в този красив град. Чрез тези поредици се стремя да свържа културното наследство със  съвременна перспектива, канейки зрителите да се потопят в симфония от традиция и модерност“, коментира Рашид Ал Халифа.

„Артистичното пътешествие на Шейх Рашид еволюира през различни фази – от дълбоко емоционална фигуративна живопис през абстрактни композиции до мащабни скулптури на открито, където той смело експериментира с материали, цветове и символи. Творчеството му винаги е уникално и завладяващо, като непрекъснато води динамичен диалог с публиката. Творбите, които имаме привилегията да покажем тук в София, са създадени през последните години и красотата на далекоизточното море, небето и пустинята и дълбокото преклонение към природата са  майсторски синтезирани в изтънчена форма“, казва кураторът Весела Ножарова.

Тя посочва, че в момента Рашид Ал Халифа е признат за най-големия покровител на изкуствата в кралство Бахрейн, заема длъжността на председател на Националния съвет по изкуствата на Бахрейн. Страстен колекционер и меценат, той създава фондация на свое име през 2020 г. – RAK Art Foundation. Тя се занимава с развитието на артистичната сцена, през насърчаването на международния обмен.

„Вдъхновяван от заобикалящата го среда, бахрейнският художник Рашид Ал Халифа създава творби, които сливат традиционната и съвременната архитектура с естествения пейзаж. Светлината, цветовете и атмосферата, специфични за природата на кралство Бахрейн, определят до голяма степен получените от Рашид формации, които той трансформира във впечатляващи стенни скулптури и завладяващи инсталации. Рашид непрекъснато черпи от своя опит и среда като източник на вдъхновение. Последната му творба напомня за миналото в същия момент, в който отразява бъдещето, и по този начин извиква асоциации за традиция и наследство, но носи и присъща футуристична чувствителност“, посочва критиката. 

По думите й всеки период от творчеството на Рашид описва неговото продължаващо изследване и желание да слее традицията с модерността, както и природното със създаденото от човека. В много отношения творчеството му е изградено върху контрасти чрез неговия предмет и използване на материали; средство за изследване на трансформацията на родния пейзаж и за обмисляне на промените в живота му. 

Серията Spectrum („Спектър”)

Поредицата „Spectrum“ на Рашид отразява „правилата за повторение“ в ислямското изкуство – един от най-важните естетически принципи на ислямската архитектура. Честотата и повторението на форма в ислямското изкуство, колкото и сложна да е, създава илюзията за безкрайност, при което рамката, която държи мотива, е несъществена: симетричният мотив продължава отвъд границите на рамката. Хармонията се поражда от това състояние на безкрайност. Spectrum взема такива принципи и ги осъвременява, като играе със структурни атрибути, които също напомнят за съвременната арабска архитектура, като допълнително интегрират специфична палитра и тонове, които са характерни за пейзажа на Бахрейн. 

Серията Waves („Вълни”)

Подобно на Spectrum, ритмичното повторение в произведенията на Рашид от серията Wave загатва за желанието му да изрази ред и симетрия, като същевременно създава изображения, които изместват и трансформират в заобикалящата ги среда. Разположен на кръстопътя на търговските пътища между Изтока и Запада, стратегическата позиция на Бахрейн е причина продавачи на перли, търговци и мореплаватели да прекосяват този малък остров в продължение на хилядолетия. Буквално означаваща „две морета“, думата „Бахрейн“ говори за сладководни извори, извиращи изпод соленото морско дъно. Именно тази връзка с водата отдавна е привличала пътешественици от далечни земи, разпалвайки любопитството им към оазиса на пустинния остров, който особено по време на цивилизацията Дилмун (4000-800 г. пр.н.е.) е описан в ранните шумерски текстове като Епоса за Гилгамеш като свещен градински рай, изобилстващ от буйни мангрови дървета, палми и сладка вода. Водите на Бахрейн отдавна са жизненоважен източник на препитание за неговите жители. Особено в началото на 20 век, Бахрейн заема най-високата позиция в международната търговия с перли и е известен с култивирането на перли с най-високо качество. Дау, или традиционната бахрейнска рибарска лодка, е проектирана специално за извличане на перли и сега също е важен символ на бахрейнското наследство. Такива обичаи са оформили културата на бахрейнците, чиято връзка със земята и заобикалящата вода е синергична.

Серията Les Roses de Bagatelle („Розите на Багател“)

Вдъхновени от флората на Шато де Багател, пастелните цветове и радостта от живота на Les Roses de Bagatelle на Рашид напомнят за историята на тези градини, както и за деликатността на околния пейзаж. Те служат като лична медитация на Рашид върху розата – в нейната естествена форма и като метафора. Тази поредица е завършена през 2018 г. като продължение на изпъкналите творби на Рашид, произведенията от алуминий, при която всяко от цветята се появява в различни мотиви върху фасадата на всяка творба. Получените симетрични композиции излъчват чувство за ритъм – по много начини те са прокламация, която извиква усещане за чистота и простота, както и за ефимерността и романтиката на неговите по-ранни фигуративни картини отпреди десетилетия.

Рашид Ал Халифа е роден през 1952 г. в кралство Бахрейн. Премества се в Обединеното кралство през 1972 г., за да учи в колежа на Хейстингс за изкуства и технологии в Съсекс. Вдъхновен от импресионизма, след завръщането си в Бахрейн през 1978 г. започва свои собствени интерпретации на пейзажите на своята страна, създавайки поредица от произведения, показващи пустинята, морето и историческите места.

Такива атмосферни пейзажни картини бележат началото на артистичната кариера на Рашид, която през 80-те години на миналия век еволюира до фигуративни произведения, при които той обединява елементи от пейзажи и женската форма с мимолетни отпечатъци. През 90-те години стилът му на рисуване претърпява романтична, но забележима промяна, тъй като той започва да включва зеленина, мотиви и по-тъмна цветова палитра. 

Рашид отново насочва вниманието си в началото на новия век към формирането на изпъкнало платно, допълнително абстрахирайки форми на повърхността, което води до синтез на цвят и жест. В края на първото десетилетие на 21 век, той експериментира с напълно различни материали, често диктувани от скулптурната форма на изпъкналото платно, което води до много по-минималистичен стил. Тогава той започна да се занимава с гладката фасада, която предлага избраният от него материал – алуминий. Рашид продължава да разглежда и приравнява податливостта, механиката и геометричните процеси, включени в определени аспекти на дизайна и архитектурата, които той визуализира в непрекъснато променящия се пейзаж на Бахрейн, и бързо започва да включва тези открития в своята практика. На неговите произведения от 2015 г. нататък наистина е присъща известна дихотомия – те са мощни и доминиращи, но същевременно непринудени, деликатни и медитативни.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства