По-малко от година след като хвърли оставка като зам.-министър на образованието заради съществени различия с министър Меглена Кунева, проф. Денков, който е един от най-големите й критици, пое поста именно от нея. Макар и само като служебен ръководител, той със сигурност ще направи завой в политиката на ведомството.
Проф. Николай Денков отново влезе в Министерството на образованието, но вече като министър в служебния кабинет на Огнян Герджиков. Той беше заместник-министър при последните трима ръководители на ведомството от 2014 г. - Румяна Коларова, проф. Тодор Танев и Меглена Кунева, но напусна в началото на април 2016 г., скоро след като Кунева пое поста. Тогава в мотивите си Денков посочи “съществените различия с приоритетите и стила на работа на министъра и част от екипа й”.
Точно заради това мнозина, свързани със системата на образованието, смятат, че изборът на проф. Денков е завой в политиката на ведомството, и то в правилната посока.
Безспорно е, че новият министър познава много добре системата, тъй като от години е в нея и заема управленски длъжности.
Като зам.-министър на образованието проф. Денков отговаряше за висшето образование и европейските структурни фондове, включително за изпълнението на оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” (ОПНОИР), а от 2012 г. е и член на работните групи за подготовка й.
Скоро след като седна на поста на проф. Тодор Танев, Кунева реши да преразпредели ресорите на заместниците си и прехвърли оперативната програма на новоназначения Красимир Киряков. Тогава тя обясни, че е предложила на Денков да поеме ресора наука и висше образование, но той предпочел да се върне към предишните си занимания и премиерът Бойко Борисов е разписал молбата му за напускане.
Тогава обаче се заговори, че Кунева не вземала предвид мнението на Денков и министерството започнало да взема спорни решения, с които той не е съгласен, и именно това го принудило да хвърли оставка.
Все пак точната причина не стана ясна, тъй като настоящият служебен министър дипломатично обясни, че според него не би се вписал добре в екипа на Меглена Кунева.
На първата си пресконференция преди два дни Денков изтъкна точно усвояването на средствата по оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” като най-големия проблем, който е заварил от екипа на Кунева в МОН.
Той обяви, че за първите три години от програмния период са разплатени само 39 млн. лв., или 2,8% от бюджета на програмата. Сключените договори са едва 116 на обща стойност 324 млн. лв., което е 24% от бюджета.
Другият належащ проблем, с който МОН спешно трябва да се заеме, е подготовката на финален вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, защото тя е основно изискване за изпълнение на ОП НОИР. А според хора от научните среди проф. Денков, който е известен като един от най-добрите познавачи на своята област, е правилният човек за изпълнението на тази задача.
Той е професор по физикохимия в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Доктор на науките, ръководител на катедра “Инженерна химия” и директор на магистърска програма “Дисперсни системи в химичните технологии”.
Специализирал е в Япония и Швеция и е работил като водещ учен в изследователски институти на фирми в САЩ и Франция.
Именно защото познава недъзите на науката в България, веднага след като пое поста, проф. Денков заяви, че тя трябва да влезе по-категорично в актуалния дневен ред на всички висши училища. Той и екипът му веднага се обявиха и за промени в Закона за развитието на академичния състав.
Макар и за кратко, проф. Денков поема поста в трудно време за системата на образованието, след като в последните месеци в сектора се разразиха редица скандали.
На дневен ред е подготовката на матурите и външното оценяване, а предстои и одитен доклад от Европейската комисия относно проблемите и забавянията по ОП “Наука и образование”. Поне засега изглежда, че проф. Денков има познанията и най-вече опита да се справи добре със задачите, без да си поставя прекалено амбициозни цели за краткия мандат.
Признат в научните среди
Автор е на над 130 публикации с голям международен отзвук в научната литература. Ръководил е над 30 международни научни и научно-приложни проекта. Носител е на голямата награда “Питагор” на Министерството на образованието и науката (МОН) за високи научни постижения (2010 г.), на почетния знак със синя лента на СУ “Св. Кл. Охридски” (2013 г.) и на голямата награда на СУ “Св. Кл. Охридски (2016 г.) за високи научни постижения.
За него
Правилният човек на правилното място
За актуалната образователна и политическа ситуация проф. Денков е правилният човек на правилното място. Той е много добър в сферата на науката и отлично познава нуждите є. Освен това е един от най-добрите познавачи на финансирането в тази сфера. Има години опит в сферата на образованието. Педантичен е в добрия смисъл на думата, много последователен и не се предава лесно.
Проф. Тодор Танев, бивш министър на образованието
Професионалист, а не политик
С проф. Денков имаме добър диалог още по миналия екип на министерството на образованието. Винаги се е представял като добър професионалист. Умерен човек, в него не доминира политическото, а професионализмът. Личност от средите на висшето образование, но има обективен поглед върху цялата система, което му помага.
Председателят на синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” Юлиян Петров
Поема най-важното министерство
Надявам се всеки политик да разбере колко важно и красиво е Министерството на образованието и науката. Ако трябваше да избера друго име на тази институция, бих я кръстила Министерство на бъдещето. Това е най-важното министерство и аз го оставям в добри ръце.
Бившият образователен министър Меглена Кунева при предаването на поста
Познава системата
Несъмнено в служебния кабинет присъстват хора с административен опит, познаващи съответните министерства и работили по постове в различно време в администрацията на това съответно министерство. Би било добре, ако проф. Денков наистина стане министър на образованието.
Доц. Милен Михов, заместник-председател на ВМРО