Застрахователи осъдени да платят 128 000 лв. обезщетение на ранено дете

Строят две иновативни къщи за новия кризисен център за лица в Търново Инвестицията е за 2,1 млн.лева

Силите за специални операции на България и Македония със съвместно учение през май

Пиян вокалист на „Кикимора” провали грандиозния концерт във Велико Търново със Старозагорската опера Публиката напуска залата по средата на „Children in Time“

Христина Даскалова е новият зам.-председател на Апелативен съд – Велико Търново

ВСС избра нов районен прокурор на Козлодуй

Бизнесът отмени протеста срещу поскъпването на тока Той щеше да се проведе на 28 февруари т.г.

Инициатива за 130 години от създаването на Бургаската библиотека: Брандиран автобус с ликовете на родни класици пътува по линия № 9

Тръмп промени позициите си: По-строг контрол на оръжията в САЩ (ИНФОГРАФИКА) Президентът обмисля и други мерки

Москва вини Вашингтон в намеса във вота за Кремъл Много било трудно да се поправят отношенията

На 332 българи е отказано лечение в чужбина през 2017 г.

МОН предприема допълнителни мерки за олекотяване на ученическите раници

Образувано е досъдебно производство за извършено престъпление при строителството на оградата по границата

Вицепремиерът Валери Симеонов ще проведе работно съвещание за безопасната експлоатация на язовирните стени

Футболист прати 18-годишен в кома

Винаги има туристи за евтините дестинации

Класацията е евтино, най-евтино, Българско Черноморие

Доц. д-р Стоян Маринов е член на УС на Варненската туристическа камара, на сдружение “Култура и туризъм на Българския Североизток” и на сдружение “Култура и туризъм на Източните Родопи”. От 2011 г. е директор на Колежа по туризъм към Икономическия университет във Варна. Доктор и доцент по Икономика и управление на туризма, има богат опит като екскурзовод, управител на спортно-анимационен център, бил е икономически и изпълнителен директор на “Слънчев бряг” АД и директор на “Турекспо-Варна” АД.

Разговорът за туризма въобще и в частност за летния туристически сезон налага на първо място уточнението, че броят на туристите е важен показател, по-важен показател обаче е броят на нощувките от туристите, а най-важните показатели са: приход от една нощувка, приход от един турист, приход от едно легло в средствата за подслон и приход на едно заето лице в туризма.

На второ място конструктивният дебат за българския туризъм трябва да се основава на фактите за неговата настояща структура, посочена в таблицата /виж по-долу/.

В морския ваканционен туризъм на България са съсредоточени 67% от броя на леглата в средствата за подслон и се реализират 66% от туристическите нощувки и приходите от тях. На планинския ваканционен туризъм се пада 9,5% от легловата база в страната, 8,5% от реализираните нощувки и 7,6% от приходите от тях. Най-малко фактите говорят, че морският ваканционeн туризъм в България изисква поне 2/3 внимание и грижи от всички заинтересовани страни.

Друг важен факт е, че през последните 26 години с незначителни колебания 80% от нощувките и приходите от тях се реализират от чуждестранни туристи, а останалите 20% от български туристи. Съотношението е благоприятно в контекста на разбирането, че входящият международен туризъм е износ на място.

През годините, в резултат на качеството на продукта и на маркетинговите умения на нашите хотелиери, българският морски ваканционен туризъм се позиционира по чуждестранни национални пазари, както е показано на графиката.

В контекста на пазарната структура следва да се анализира и прогнозира предстоящият летен туристически сезон на 2015 г.

Германия е основен, стабилен и прогнозируем, емитивен пазар в света и неговият дял в морския ни ваканционен туризъм е достигнал критичен минимум. Само до преди години делът на немските туристи надхвърляше 30%. Неблагоприятна тенденция е, че с предлагането си подменяме сегментите на този пазар, привличайки по-млада публика, за сметка на семействата с деца и хората в третата възраст, които удължаваха сезона ни. И тази година германските туристи внасят сигурност в притеснените хотелиери. Чрез изгодни продажби в последната минута е възможно хотелиерите, съвместно с германските туроператори, да позапълнят с германци останали празни места от други пазари.

Обединеното кралство се отвърна от Българското Черноморие. На север британските туристи липсват, а на юг са предимно младежи по линията на АСО туризма (б.а. – алкохол, секс, опиати). В каткосрочен план британският пазар не може да се разглежда като допълнителен източник на туристи.

Полша заедно със Словакия и Чехия формират близо 10% от нощувките по нашето море, търсейки нискобюджетни ваканции и запълвайки по-нискокатегорийните средства за подслон. За предстоящия сезон се очертава лек ръст на посещенията от посочените пазари.

През последните 7-8 години Румъния формира стабилен туристопоток към Българското Черноморие както за пролетните празници, така и за главния туристически сезон. На една ръка разстояние от морските ни курорти, разчитайки на личните си автомобили и независими от комерсиален туристически транспорт, румънците могат да бъдат задвижени за дни към нас с изгодни ценови предложения. Особено ако се предложи сигурно и безплатно паркомясто за личен автомобил на семейство. И занапред румънският пазар ще си остане спасителен буфер за дестинация България при кризисни ситуации на други емитивни пазари.

Русия е голям емитивен пазар с над 45 милиона пътувания в чужбина, като 17 милиона от тях са туристически и не може да бъдат пренебрегван. Русия, Украйна и Беларус генерират заедно 25% дял в нощувките по Черноморието ни. Делът е на равнището на разумния максимум с оглед на нестабилността и непрогнозируемостта на тези пазари, диктувани от икономическото развитие на Русия и нейните международни отношения. За предстоящия летен сезон взаимните санкции между ЕС и Русия, силните колебания на рублата, спадането с над 10% на доходите на трудещите в руската икономика е логично да предизвикат над 10% спад на пътуванията на руснаците в чужбина. В момента туристическото търсене е в затишие, а конкурентите водят жестока битка за мотивиране на руснаците с големи ценови намаления. Лидерът на руския пазар – Турция, която посреща над 3,3 милиона руски туристи, присъства със специални промоционални оферти за 40% намаления на туристически пакети в началото на сезона. След нея с 30% ценови намаления се позиционират България, Гърция, Черна гора, Египет, Испания и Италия. Руските изпращащи туроператори прогнозират, че настоящите промоции за ранни записвания ще се слеят с намаленията за записвания в последната минута и руски туристи за дестинациите все пак ще има. Като печеливши, или по точно казано като най-малко губещи от кризата на тези пазари, се очаква да бъдат България и Турция, защо оферират най-ниските цени.

Сред другите пазари внимание заслужава Молдова, която е близо до България, няма визи за нейните граждани и Българското Черноморие е достъпно за тях с автомобилен транспорт. С подходящи оферти могат да се привлекат допълнително молдовски туристи като компенсация на руснаци и украинци.

За останалите няколко пазарни сегмента като Скандинавските страни, Белгия, Франция, Австрия и Швейцария, Израел и Иран очакванията са, че ще постигнем същите скромни резултати като предходната година.

Перспективни за света туристически пазари като Китай и Индия са екзотичен блян за Българското Черноморие и ще си останат само повод за културно-познавателна разходка на държавни и общински чиновници до туристическите изложения в тези страни. По-целесъобрано и по-изгодно би било да поканим туроператори и журналисти от тези страни на опознавателен тур в България за пропагандиране на културно-познавателния туризъм в страната ни.

Винаги в година на криза актуален предмет на дискусия става вътрешният пазар като възможност. И тук, както по повечето национални въпроси, 50% критикуват Българското Черноморие и гледат към Гърция и Турция, а останалите 50% го приемат и при изгодни оферти го предпочитат. Това са семействата с деца, харесващи курорта Албена и по-малките спокойни курортни градчета по крайбрежието. Това са младежите за плажните партита в Слънчев бряг и привържениците на къмпинговия туризъм по Южното Черноморие. При незаети места в хотелите и достатъчни ценови намаления делът на българските туристи в морските ни курорти спокойно може да се завиши най-малко с 5%, независимо от хейтърските коментари по форумите.

За България като дестинация за морски ваканционен туризъм важи формулата: евтино, най-евтино, Българско Черноморие. А за евтините дестинации винаги ще има достатъчно туристи, включително и за нашето туристическо Лято‘2015.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете