Винаги има туристи за евтините дестинации

Класацията е евтино, най-евтино, Българско Черноморие

Доц. д-р Стоян Маринов е член на УС на Варненската туристическа камара, на сдружение "Култура и туризъм на Българския Североизток" и на сдружение "Култура и туризъм на Източните Родопи". От 2011 г. е директор на Колежа по туризъм към Икономическия университет във Варна. Доктор и доцент по Икономика и управление на туризма, има богат опит като екскурзовод, управител на спортно-анимационен център, бил е икономически и изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД и директор на "Турекспо-Варна" АД.

Разговорът за туризма въобще и в частност за летния туристически сезон налага на първо място уточнението, че броят на туристите е важен показател, по-важен показател обаче е броят на нощувките от туристите, а най-важните показатели са: приход от една нощувка, приход от един турист, приход от едно легло в средствата за подслон и приход на едно заето лице в туризма.

На второ място конструктивният дебат за българския туризъм трябва да се основава на фактите за неговата настояща структура, посочена в таблицата /виж по-долу/.

В морския ваканционен туризъм на България са съсредоточени 67% от броя на леглата в средствата за подслон и се реализират 66% от туристическите нощувки и приходите от тях. На планинския ваканционен туризъм се пада 9,5% от легловата база в страната, 8,5% от реализираните нощувки и 7,6% от приходите от тях. Най-малко фактите говорят, че морският ваканционeн туризъм в България изисква поне 2/3 внимание и грижи от всички заинтересовани страни.

Друг важен факт е, че през последните 26 години с незначителни колебания 80% от нощувките и приходите от тях се реализират от чуждестранни туристи, а останалите 20% от български туристи. Съотношението е благоприятно в контекста на разбирането, че входящият международен туризъм е износ на място.

През годините, в резултат на качеството на продукта и на маркетинговите умения на нашите хотелиери, българският морски ваканционен туризъм се позиционира по чуждестранни национални пазари, както е показано на графиката.

В контекста на пазарната структура следва да се анализира и прогнозира предстоящият летен туристически сезон на 2015 г.

Германия е основен, стабилен и прогнозируем, емитивен пазар в света и неговият дял в морския ни ваканционен туризъм е достигнал критичен минимум. Само до преди години делът на немските туристи надхвърляше 30%. Неблагоприятна тенденция е, че с предлагането си подменяме сегментите на този пазар, привличайки по-млада публика, за сметка на семействата с деца и хората в третата възраст, които удължаваха сезона ни. И тази година германските туристи внасят сигурност в притеснените хотелиери. Чрез изгодни продажби в последната минута е възможно хотелиерите, съвместно с германските туроператори, да позапълнят с германци останали празни места от други пазари.

Обединеното кралство се отвърна от Българското Черноморие. На север британските туристи липсват, а на юг са предимно младежи по линията на АСО туризма (б.а. - алкохол, секс, опиати). В каткосрочен план британският пазар не може да се разглежда като допълнителен източник на туристи.

Полша заедно със Словакия и Чехия формират близо 10% от нощувките по нашето море, търсейки нискобюджетни ваканции и запълвайки по-нискокатегорийните средства за подслон. За предстоящия сезон се очертава лек ръст на посещенията от посочените пазари.

През последните 7-8 години Румъния формира стабилен туристопоток към Българското Черноморие както за пролетните празници, така и за главния туристически сезон. На една ръка разстояние от морските ни курорти, разчитайки на личните си автомобили и независими от комерсиален туристически транспорт, румънците могат да бъдат задвижени за дни към нас с изгодни ценови предложения. Особено ако се предложи сигурно и безплатно паркомясто за личен автомобил на семейство. И занапред румънският пазар ще си остане спасителен буфер за дестинация България при кризисни ситуации на други емитивни пазари.

Русия е голям емитивен пазар с над 45 милиона пътувания в чужбина, като 17 милиона от тях са туристически и не може да бъдат пренебрегван. Русия, Украйна и Беларус генерират заедно 25% дял в нощувките по Черноморието ни. Делът е на равнището на разумния максимум с оглед на нестабилността и непрогнозируемостта на тези пазари, диктувани от икономическото развитие на Русия и нейните международни отношения. За предстоящия летен сезон взаимните санкции между ЕС и Русия, силните колебания на рублата, спадането с над 10% на доходите на трудещите в руската икономика е логично да предизвикат над 10% спад на пътуванията на руснаците в чужбина. В момента туристическото търсене е в затишие, а конкурентите водят жестока битка за мотивиране на руснаците с големи ценови намаления. Лидерът на руския пазар - Турция, която посреща над 3,3 милиона руски туристи, присъства със специални промоционални оферти за 40% намаления на туристически пакети в началото на сезона. След нея с 30% ценови намаления се позиционират България, Гърция, Черна гора, Египет, Испания и Италия. Руските изпращащи туроператори прогнозират, че настоящите промоции за ранни записвания ще се слеят с намаленията за записвания в последната минута и руски туристи за дестинациите все пак ще има. Като печеливши, или по точно казано като най-малко губещи от кризата на тези пазари, се очаква да бъдат България и Турция, защо оферират най-ниските цени.

Сред другите пазари внимание заслужава Молдова, която е близо до България, няма визи за нейните граждани и Българското Черноморие е достъпно за тях с автомобилен транспорт. С подходящи оферти могат да се привлекат допълнително молдовски туристи като компенсация на руснаци и украинци.

За останалите няколко пазарни сегмента като Скандинавските страни, Белгия, Франция, Австрия и Швейцария, Израел и Иран очакванията са, че ще постигнем същите скромни резултати като предходната година.

Перспективни за света туристически пазари като Китай и Индия са екзотичен блян за Българското Черноморие и ще си останат само повод за културно-познавателна разходка на държавни и общински чиновници до туристическите изложения в тези страни. По-целесъобрано и по-изгодно би било да поканим туроператори и журналисти от тези страни на опознавателен тур в България за пропагандиране на културно-познавателния туризъм в страната ни.

Винаги в година на криза актуален предмет на дискусия става вътрешният пазар като възможност. И тук, както по повечето национални въпроси, 50% критикуват Българското Черноморие и гледат към Гърция и Турция, а останалите 50% го приемат и при изгодни оферти го предпочитат. Това са семействата с деца, харесващи курорта Албена и по-малките спокойни курортни градчета по крайбрежието. Това са младежите за плажните партита в Слънчев бряг и привържениците на къмпинговия туризъм по Южното Черноморие. При незаети места в хотелите и достатъчни ценови намаления делът на българските туристи в морските ни курорти спокойно може да се завиши най-малко с 5%, независимо от хейтърските коментари по форумите.

За България като дестинация за морски ваканционен туризъм важи формулата: евтино, най-евтино, Българско Черноморие. А за евтините дестинации винаги ще има достатъчно туристи, включително и за нашето туристическо Лято‘2015.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи