Румен Радев: Генерал за историята

Командирът на Военновъздушните сили на Българската армия ген.-майор Румен Радев влезе в историята. През миналата седмица той беше в оставка три часа. Емоцията му да напусне армията заради несъгласие с политиката на Министерството на отбраната беше загасена набързо от премиера Бойко Борисов. Генералът получи уверения, че пари за българската авиация ще има.

Безпрецедентното за Българската армия поведение на Радев завинаги ще остане повод за коментари. Досега няма случай, в който висш офицер демонстративно да е подавал оставка. И то пряко с обвинения, че не е съгласен с политиката на Министерството на отбраната. Може би затова и генералът използва отсъствието на министъра на отбраната Николай Ненчев, за да вдигне на „ура“ държавата.

За хората, които са далеч от военните неща, е хубаво да припомним, че преди да вземе оръжие в ръка, всеки военен се кълне да служи вярно на родината си. Без условности.

Допреди няколко дни ген.-майор Радев - безспорно един от най-опитните ни пилоти на съветски изтребител МиГ-29, изпълняваше това чинно. Изведнъж изригна: „Критичният срок да можем да охраняваме въздушното ни пространство с наличните самолети е средата на следващата година. За да може да се изпълнява мисията Аir policing, не е важен само броят на самолетите, които извършват на дежурството. Те трябва да се управляват от подготвени и квалифицирани летци. Това означава, че трябва да има достатъчно самолети за подготовка на летците, постоянно летене и достатъчно подготвени летци“, каза преди два дни ген. Радев.

Факт е, че от десетки години българските военни пилоти са много повече, отколкото са самолетите в хангарите на армията. Асовете като ген.-майор Радев имат по 1500-2000 часа във въздуха, а майори и капитани не могат да направят и по 50 часа на седалката на самолета.

Но след като веднъж вече е проговорил, сега генералът трябва да отговори на обществото какво точно е искал да постигне с поведението си. Говоренето, че с подаването на оставката си е издействал 80 млн. лв. за спешен ремонт на МиГ-29, не отговарят на истината. Преди два месеца премиерът Бойко Борисов обеща на министър Николай Ненчев не 80 млн., а толкова пари, колкото поиска, за да ремонтира старите съветски машини. Ненчев от няколко месеца работи за подписването на договор за ремонт на тези машини с Полша. Инициатива, която е доста противоречива според военни експерти, но единствената, след като МО твърдо отказа да работи с Русия по поддръжка на изтребителите.

Освен че е участвал в преговорите с Полша досега, ген. Радев винаги е участвал и в комисиите, които изготвят предложения за закупуване на нова военна техника. Дълги години той водеше експертната група по избор на нов многоцелеви изтребител. Преди два дни генералът заяви, че на ВВС са нужни не 4-5 нови изтребителя, а най-малко 16. Досега неговата комисия беше разглеждала оферти за 8 + 1 изтребителя, чиято цена варира около 1 млрд. лв., а оборудването с въоръжение и въвеждането в експлоатация гълта още 500 млн. лв. Тоест, за да се изпълни желанието на генерала, ще са необходими поне 3 млрд. лева.

Не изглеждат логични и предположенията, че регламентирането на присъствието на НАТО-вска авиация в небето над България в промените в закона за въоръжените сили може да са предизвикали реакцията на генерала. България вече е сключила подобни споразумения с Румъния и с Гърция, които могат да навлизат в нашето въздушно пространство по всяко време, без да уведомяват никого. Такова трябваше да подпишем и с Турция преди една година. А и един генерал на армия, член на алианса, не е логично да има притеснения от споделена отговорност за охраната на въздушното ни пространство.

След като прибра оставката си, генералът обяви, че не може повече да рискува живота на подчинените си, които летят на стара и несигурна техника. Правилно. Но само преди няколко месеца неговите подчинени приземиха по корем една от новите машини на ВВС, произведения в Швейцария „Пилатус“. Струваше ни доста пари. Оказа се, че едва когато заорали по пистата, пилотите разбрали, че не са пуснали колесниците. При този инцидент нямаше оставки. Нямаше демонстративно напускане и когато на два пъти разбиха чисто новите военнотранспортни самолети „Спартан“. Тогава Радев беше зам.-шеф на ВВС.

30 години в армията

Генерал Радев е почти 30 години в армията. Той е завършил Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия през 1987 г. Доктор е на военните науки в областта на усъвършенстването на тактическата подготовка на летателния състав и симулиране на въздушния бой. Една година слуша лекции във Военновъздушния колеж „Максуел” в САЩ.

Минал е през всички нива на военната кариера - от младши пилот в 15-и изтребителен авиационен полк в Равнец през командир на авиобазата „Граф Игнатиево“ до заместник-командир на ВВС. От една година е командир на военновъздушните сили.

Летец-пилот 1 клас. Пилотирал е изтребители L-29; L-39, МиГ-15; МиГ-17, МиГ-21; МиГ-29. Награждаван е за „Вярна служба под знамената“ ІII степен и почетен знак на Министерството на отбраната “Свети Георги” ІI степен.

ЗА НЕГО

Прояви емоция в неподходящ момент

„Не съм привърженик на това български генерал да прояви емоция. Ген. Радев беше професионално емоционален в момент, в който в Полша се финализира важен договор. Не съм говорил с ген. Радев след изявлението му. За последно съм разговарял с него през миналата седмица. Ген. Радев ми връчи доклад за количеството на горивото, с което разполагаме - положението беше критично, а горивото на свършване. Извадих 300 тона гориво от резерва. Отделих голямо внимание върху българската авиация. Мога да кажа, че ние можем да изпълняваме самостоятелно нашите задължения към алианса. Ние трябва да вземем решение в рамките на 10-15 минути. Ние бихме били много по-спокойни, ако съвместно този самолет бъде прихванат от партньорите ни.“

НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ

МИНИСТЪР НА ОТБРАНАТА

Достойна реакция

Самото подаване на оставка заради печалното състояние на ВВС показва, че ген. Радев е достоен офицер. Това действие очевидно предизвиква ангажименти от страна на държавата. Дано да ги изпълнят този път.

Сергей Станишев, лидер на ПЕС

Много мъжка постъпка

"Не би следвало може би да го правя, но моралът не ми го позволява. Той е бил мой първи курсант тогава, когато аз бях командир. Радвах се за неговата кариера и знам, че той е отличен пилот, интелектуално, командирски е много добре сложен. Загрижен за своите пилоти, за своите техници, ген. Радев е страдал. Той е мотивирал оставката си с непоследователна държавна политика по отношение на съхраняването и развитието на бойната ни авиация. Не бих могъл да кажа нещо повече освен като по-възрастен да кажа - „Да, това е мъжко поведение. Това не означава, че той е абдикирал. Напротив, убеден съм в неговия стоицизъм и отговорност!“

О.Р. ГЕН. МИХО МИХОВ

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи