На 26 април 2018 да почерпят

34 футболни фена са задържани около мача “Левски” – ЦСКА

Москва: Сирия е свалила 46 крилати ракети на САЩ и съюзниците им

Земетресение в района на Вранча

Зоран Заев: Признаваме българския дял от Македония

Рускиня стана хит в сайтовете за запознанства

Бургаските депутати се обединиха за запазване на Югоизточния регион

Рапърът Венци Венц отчаяно иска бебе Популярният изпълнител прави кастинг за ново гадже

Президентът Румен Радев: Политици воюват срещу държавата Ако трябва да контролира министрите, както им заръчал премиерът, Борисов трябвало да промени Конституцията

Български шофьор е задържан във Франция заради мигранти в камиона

Иван Нейков: В България има достатъчно работници, но не ги използваме

Премиерът Бойко Борисов: Намалихме външния дълг с 2,3 млрд. лв. Трети сме в Европа след Естония и Люксембург по нисък борч

Ново зрелищно 2:2 в голямото дерби, но “Левски” е на финал

Макрон в Конгреса на САЩ: Не споделям илюзията на национализма

Синьо небе и червен лед на Плутон (Снимки)

Малък замръзнал свят на 4.8 милиарда километра от Слънцето не е мястото, където можем да очакваме, че ще намерим лазурно синьо небе, но точно това е открила на далечния Плутон сондата New Horizons на Националната космическа агенция на САЩ (NASA), пише Discovery News.

Агенцията публикува изображение, направено на базата на данни от една от камерите на апарата, събрани при отдалечаването му след историческото прелитане край Плутон на 14 юли. Фотографията показва силуетa на планетата-джудже осветена в контражур от Слънцето и заобиколена от небесносиня многослойна мъгла. „Кой би могъл да очаква синьо небе в пояса на Кайпер? Прекрасно е“, казва Алън Стърн, научният ръководител на експедицията New Horizons от Югозападния изследователски институт в Боулдър, щата Колорадо, цитиран от “Фокус”.

На Земята през деня небето изглежда синьо заради начина, по който молекулите азот и кислород в атмосферата разсейват видимата светлина от Слънцето. По-късите сини дължини на вълната се разпръскват по-ефективно, придавайки на небето син цвят. На Плутон, който е 33 пъти по-далече от Слънцето, отколкото е Земята, светлината от звездата-майка се разпръсква през слоевете на атмосферата по същия начин, само че не от молекули кислород или азот, а от малки частици, наречени толини.

Толините се образуват от разпадането на азота и метана в атмосферата на Плутон под въздействието на ултравиолетовото лъчение на Слънцето – сложен химичен процес, които протича и на луната на Сатурн Титан. Отделните частици толини сами по себе си не са сини, а по-скоро сиви или червени. Те натрупват маса и стават достатъчно тежки, за да “валят“ на повърхността на Плутон. Вероятно те са източникът на големите, оцветени в червено области на небесното тяло.

В допълнение към лазурното небе екипът на New Horizons е идентифицирал и зони от открит воден лед на Плутон. По-голямата част от открития досега лед на повърхността на планетата-джуже не е от вода, а от други летливи вещества. Любопитно е, че регионите, където е засечено най-високо съдържание на воден лед се виждат на изображенията с висока резолюция като най-ярко червени.