„Левски“ затъва финансово

Пет неща, които Първа лига да взаимства от Мондиала

На 20 юли 2018 да почерпят

Автоиндустрията в САЩ призова Тръмп да не налага мита върху вноса на коли

Муслин и Янкович отпадат като вариант за „Левски“

1700 незаети места останаха в софийските гимназии

Новият британски министър за Брекзит иска по-интензивни преговори с ЕС

Творчески терминал „България – Израел” Този нов културен формат е продължение на фестивала „Българска душа на Святата земя”

Кнесетът прие спорен закон, даващ право на самоопределение само на евреите

Погазват се правата на психично болните

Учени регистрираха нова сеизмична активност край вулкана Етна

Сменяме валидните винетки с електронни Общините искат 20% от таксите

Борисов пред „Известия“: Влизането на Турция в ЕС в момента е невъзможно

Нараства броят на заразените със Западнонилски вирус в Гърция

Избили на сляпо животните в Странджа Не е установен дори щамът на болестта

Синьо небе и червен лед на Плутон (Снимки)

Малък замръзнал свят на 4.8 милиарда километра от Слънцето не е мястото, където можем да очакваме, че ще намерим лазурно синьо небе, но точно това е открила на далечния Плутон сондата New Horizons на Националната космическа агенция на САЩ (NASA), пише Discovery News.

Агенцията публикува изображение, направено на базата на данни от една от камерите на апарата, събрани при отдалечаването му след историческото прелитане край Плутон на 14 юли. Фотографията показва силуетa на планетата-джудже осветена в контражур от Слънцето и заобиколена от небесносиня многослойна мъгла. „Кой би могъл да очаква синьо небе в пояса на Кайпер? Прекрасно е“, казва Алън Стърн, научният ръководител на експедицията New Horizons от Югозападния изследователски институт в Боулдър, щата Колорадо, цитиран от „Фокус“.

На Земята през деня небето изглежда синьо заради начина, по който молекулите азот и кислород в атмосферата разсейват видимата светлина от Слънцето. По-късите сини дължини на вълната се разпръскват по-ефективно, придавайки на небето син цвят. На Плутон, който е 33 пъти по-далече от Слънцето, отколкото е Земята, светлината от звездата-майка се разпръсква през слоевете на атмосферата по същия начин, само че не от молекули кислород или азот, а от малки частици, наречени толини.

Толините се образуват от разпадането на азота и метана в атмосферата на Плутон под въздействието на ултравиолетовото лъчение на Слънцето – сложен химичен процес, които протича и на луната на Сатурн Титан. Отделните частици толини сами по себе си не са сини, а по-скоро сиви или червени. Те натрупват маса и стават достатъчно тежки, за да “валят“ на повърхността на Плутон. Вероятно те са източникът на големите, оцветени в червено области на небесното тяло.

В допълнение към лазурното небе екипът на New Horizons е идентифицирал и зони от открит воден лед на Плутон. По-голямата част от открития досега лед на повърхността на планетата-джуже не е от вода, а от други летливи вещества. Любопитно е, че регионите, където е засечено най-високо съдържание на воден лед се виждат на изображенията с висока резолюция като най-ярко червени.