Емил Димитров: 40% от ВиК дружествата у нас работят без разрешително

Съдът реши: Васил Божков и Георги Попов ще бъдат задържани за 72 часа, ако се върнат у нас

Отстраниха трети селски кмет от ДПС в Търговищко

Румен Радев удостои посланика на Молдова у нас Штефан Горда с орден „Мадарски конник“ първа степен

Починалите от коронавируса в Иран станаха 22-ма

Макрон: Във Франция се задава епидемия

Договорът за строеж на нови кораби на ВМС може да бъде сключен до август

Правителството заделя допълнително 10,4 млн. лв. за противоградни ракети

Жената на Васил Божков: При обвинения като моите очаквам всичко

Мащабна спецакция срещу битовата престъпност се проведе в Дулово

Експерти обследват сгради на „Тройката“ в Бургас Комисията ще установява кои имат статут на паметник на културата

Н. Пр. Ема Хопкинс: От 1 януари 2021 г. Великобритания ще има нова емиграционна система

Първи случай на мъж с коронавирус в САЩ, който не е имал контакт със заразени и не е пътувал

Емануела в секси червено бельо (СНИМКА)

Лекция за религиозния туризъм ще бъде изнесена в Регионалния исторически музей в Бургас

След сблъсъка на 51 коли: 12 камери и табла спасяват тунелите на Витиня (обзор и версии)

Видеосистемата засича скоростта на автомобилите, командният є център алармира при катастрофи на Спешна помощ и пожарната

12 камери, които засичат средна скорост, могат да спасят шофьорите, които преминават през трите тунела на Витиня, съобщиха вчера от КАТ. Такъв проект има и се осъществява от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), а самите снимащи устройства трябва да се купят от МВР.

Планът е на входа и на изхода на тунелите да се монтират арки. Такива вече има, но само с камери на АПИ за наблюдение на трафика. По 4 камери на МВР трябва да бъдат насочени към всеки от 3-те тунела. Когато даден автомобил премине за определено време през отсечката от едната камера до другата, компютър ще определи каква е скоростта му. В случай че е надвишил с над 10 км/ч разрешените 80 км/ч, ще бъде издаван електронен фиш.

Подобна видеосистема вече работи на един от тунелите на магистрала “Люлин” и засича по около 900 коли в нарушение седмично.

Вчера пътни ченгета обясниха неофициално, че е планирано камерите за средна скорост да се купят с пари от фонд “Пътна безопасност”, но най-вероятно през 2016 г. Проблемът е, че сумата не е само за устройства, а и за команден компютърен център, в който да се получават данните и от 25-те стационарни радара в страната. Към центъра могат да се свържат и светлинни табла, които на входовете на тунелите да показват на шофьорите с каква скорост се движат в момента и да ги предупреждават, ако е по-висока. При мъгла, заледявания и задръствания на таблата ще излизат надписи за конкретната опасност. При катастрофа в тунела ще се включват аларми в компютърния център и операторите ще изпращат спасителни екипи на Спешна помощ и пожарната.

Подобна система е била планирана за “Витиня” още през 2011 г. и ако сега съществуваше, нямаше да се стигне до верижна катастрофа на 51 коли, коментираха катаджии.

Несъобразена скорост и неспазване на дистанция – това са двете основни причини за сблъсъка в четвъртък, гласи основната версия на разследващите. Вчера шефът на КАТ Бойко Рановски каза, че заради множество сигнали разследващите ще проверяват и вероятността в тунела да е имало разлята нафта или масло. Засега се смята, че горивото е изтекло след сблъсъка на първите коли и е попречило на следващите да спрат безопасно дори и с ниска скорост. По разказа на очевидци на изхода на тунела е имало гъста мъгла. При наближаване му микробус е намалил рязко, а в задницата му се забил ТИР, който застанал напряко на тунела.

Полк. Красимир Занев, бивш шеф на “Магистрална полиция”: Тунелът е с опасни завои и под наклон

ЦВЕТАН ГЕМИШЕВ

– Полк. Занев, каква според вас може да е причината за катастрофата в тунел “Витиня”?

– Това е най-дългият тунел в България – 1100 метра, и не е прав, а има две криви, както и наклон. Движението в него е много рисковано и опасно. В този район есенно време са ставали произшествия и заради намалената видимост. Често пада мъгла, настилката става хлъзгава. Но за да се стигне до такъв тежък инцидент, налице са и груби нарушения на правилата за движение – несъобразена скорост и неспазване на дистанция. Водачите, ако не са допускали тези нарушения, нямаше 51 коли да се ударят една в друга. В тази връзка напълно подкрепям строгите мерки, за които настоява премиерът Борисов, защото няма друг начин да се въздейства на недисциплинираните на пътя.

– С каква скорост трябва да се минава през този тунел?

– Ограничението е 80 км/ч, но опитният водач, когато кара по хлъзгава настилка при валеж или мъгла, знае, че може да премине и с 40 км/ч, за да успее да запази дистанцията с автомобила пред него и да си осигури достатъчно спирачен път, така че ако се наложи да спре внезапно, двете превозни средства да не се ударят.

– Ставали ли са друг път подобни верижни катастрофи?

– С толкова много автомобили не е имало от пускането на магистрала “Хемус” преди близо 40 години. В тунел “Витиня” са ставали инциденти с три, най-много с четири превозни средства, имало е и жертви. Но моите наблюдения са, че по-строгият контрол преди години правеше водачите много по-дисциплинирани.

Дилян Млъзев, братовчед на Кристалина Георгиева: По шосето имаше разлято гориво или масло

ВЕСЕЛИНА АНГЕЛОВА

Досегашният кмет на Елена и братовчед на еврокомисаря и зам.-председател на Европейската комисия Кристалина Георгиева е сред катастрофиралите в тунела „Витиня“. В злополучния ден Дилян Млъзев пътувал с личния си автомобил „Рено“ от София за Елена. Като по чудо ексградоначалникът, който бил сам във возилото, се отървал само с уплаха и с материални щети заради смачканата кола.

„Няколко километра преди тунела забелязах по мокрия от дъжда асфалт ивица от разлят петролен продукт. Намалих скоростта и си казах, че за никъде не бързам и по-добре да карам по-бавно. Навлизайки в тунела обаче, неочаквано чух силен трясък и писък на клаксони. След секунди видях как колите пред мен се врязват една в друга. Натиснах спирачки, но реното вече беше неуправляемо и се блъснах в автомобила пред мен. После рязко извих волана вдясно и качих колата на бордюра, който беше сух. Въздушните възглавници се задействаха. Малко след това успях да се измъкна през дясната врата“, разказа пред „Труд“ Дилян Млъзев.

Той сподели, че незабавно се притекъл на помощ на жена и момиче, които били заклещени в предната кола.

„Благодарен съм на Бог, че ме запази и нямам нито драскотина. Колата, в която се ударих, се оказа с газова бутилка и по чудо не експлодира. Добре, че никое от смазаните возила не се запали в тунела. Пострадалите автомобили са на паркинг и предстои оглед“, сподели още Дилян Млъзев.

Разследването – срещу неизвестен извършител

КАТ настоява за 70 км/ч ограничение на скоростта

КАТ настоява максималната скорост в тунела „Витиня“ да бъде 70 километра в час. Досега тя бе 80 километра. Според шофьори вече е поставен и знак за ограничението на скоростта.

Няма опасност за живота на никой от ранените при зловещата катастрофа в тунела на магистрала „Хемус“, съобщиха вчера лекари.

Единадесет от пострадалите остават на лечение в различни болници. Петима, сред които и едно дете на 9 години, са в „Пирогов“. Оттам съобщиха, че всички са в стабилно състояние. Детето е с рана на главата, а майка му е със счупен нос. В „Пирогов“ са и съпрузи, които са с фрактури. След катастрофата до болницата пристигнали с частни автомобили 60-годишна жена и 31-годишен мъж, които били с тежки фрактури. Мъжът е бил над 3 часа затиснат във возило.

В „София Мед“ са настанени двама души. 26-годишен мъж е с тежка травма на подбедрицата и мозъчно сътресение, а жена на 48 г. е със състресение на мозъка.

Четирима остават за лечение в болница „Света Анна“. Сред тях е и бременна жена. Тя е в стабилно състояние и ще остане под наблюдение няколко дни. Лекари установили, че няма опасност за бебето. На други двама им предстоят операции.

Все още се изясняват причините за катастрофата. По случая Окръжна прокуратура – София образува досъдебно производство срещу неизвестен извършител за причиняване на смърт и телесни повреди на повече от един човек, вследствие на нарушаване на правилата за движение по пътищата. Оттам съобщиха, че се работи по всички възможни версии за автомелето. Разследването се води от 10 полицаи под ръководството на двама прокурори. Цяла нощ разследващи са разпитвали свидетели на катастрофата. До вчера 40 човека бяха дали показания. Назначена е и авто-техническа експертиза.

Движението в тунела бе пуснато в 2 часа през нощта. Повече от десет часа спасителни екипи разчистваха потрошените автомобили. Със специална техника бяха изтегляни катастрофиралите камиони. През 30 минути пък беше спирано движението в посока към София, за да се пропускат оттам поетапно ТИР-овете, които бяха спрени заради верижния сблъсък и пътуват в посока към Варна.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.