На 21 май 2019 да почерпят

Делон благодари на жените, които са го обичали 72-годишният фестивал почете в Кан 83-годишната екранна легенда

Крайната десница се оттегли от правителството на Себастиан Курц

Връчиха наградите „Св. Патриарх Евтимий” и „Култура” на изявени великотърновци

Сърбия и Украйна обраха овациите на Карвинг феста в Габрово Наградите връчиха кметът Таня Христова и членове на компетентното жури

Себастиян Курц уволни вътрешния министър на Австрия

Раненият български алпинист на Олимп е в много тежко състояние с черепно-мозъчни увреждания

Толгахан Сайъшман стана татко

Преизбраха проф. Христо Бонджолов за ректор на ВТУ С 202 гласа „за” новият председател на Общото събрание на вуза е проф. Антоанета Анчева

По искане на Окръжна прокуратура – Бургас, съдът задържа под стража Идрис М., обвинен в държане с цел разпространение на високорисково наркотично вещество

Заплаща ли се извънреден труд по време на командировка?

Благоевград събра най- пъстрите и екзотични пеперуди в изложбата „Живи тропически пеперуди“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 21 май 2019

Български алпинист е ранен на Олимп, в ход е спасителна операция

Предпремиерата на балета „Българска Токата” е на 13 и 15 ноември

На пресконференция на 5 ноември, от 11 часа, 2015 г., във ВИП залата на Софийската опера и балет Сара-Нора Кръстева, художествен ръководител на балета изтъкна пред журналисти, че този сезон първата ни балетна трупа ще открие с родна премиера – „Българска токата” по музика на Васил Казанджиев и Димитър Ненов. Историята на „Българска токата” е следната.

Преди време Сара-Нора Кръстева се обръща към големия наш композитор акад. Васил Казанджиев и го моли да й предложи своя музика за българска балетна постановка. Класикът я насочва към произведенията си : „Картини от България” („Рилският манастир”, „Гайди”, „Полегнала е Тодора”, „Кукерски танц”), „Дивертименто” и „Токата”, а също така и „Скици” и „Токата” от Димитър Ненов. Така музикалната част е решена.

След това Кръстева кани талантливата хореографка Мила Искренова да постави балет по музиката на двамата известни композитори. Искренова прегръща с радост идеята, защото отдавна желае да направи балетна постановка по творби от български композитори.

От самото начало хореографката приема едно предизвикателство. На нея й е ясно, че няма да се опира на определено съдържание – литературен разказ или либрето. Тя тръгва от музиката на Казанджиев и Ненов, която вибрира в душата й, във въздуха, в цялата атмосфера около нея. Мила я възприема като цветни петна на сцената и чрез мултимедията представата става още по-ярка. Сред източниците й на вдъхновение са „Картини от една изложба” на Мусоргски и „Пролетно тайнство” на Стравински.

Музиката на нашите композитори изпълва съзнанието й с множество цветни петна, които връхлитат върху нея като мощни вълни – със своята сила и неповторимост. Всичко това Искренова иска да изрази на сцената, а то не може да се покаже чрез конкретни герои и събития. В хореографията тя търси висока емоционалност и сливане с общността, само в която отделната личност може да намери себе си.

Сценографията, визуалната среда е поверена на Цвета Богданова, която е известен професионалист при оперни, балетни и театрални постановки и мултимедиен артист.

Действието на балетния спектакъл ще протича на фона на различни картини от природните красоти на България и стари архивни снимки, носещи внушението на родовата памет и българското самосъзнание.

Сара-Нора Кръстева сподели в аванс още една балетна премиера, която почитателите на балетното изкуство ще могат да гледат през месец юни, 2016 година. Андрис Лиепа ще бъде хореограф на двете произведения на великия Игор Стравински : „Жар птица” и „Петрушка”.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.