Време е за фалит на безсмисленото предприятие КАТ

Всяко предприятие, което работи на загуба и финансовите му показатели са лоши, фалира. Обявяват го в несъстоятелност, назначават му синдик и следват два изхода - или да се закрие окончателно, или да бъде вдигнато на крака и напълно преобразено така, че никога повече да не прилича на себе си.

Горните прости правила важат напълно и за предприятието „Пътна полиция - КАТ”, изпаднало в несъстоятелност още от годините на т.нар. Народна милиция. Без никаква промяна и с все по-лоши показатели то продължава да съществува и под фуражката на т.нар. Национална полиция. Всяка година ние като данъкоплатци наливаме по 1 млрд. лв. в МВР и поне още толкова - като отделни шофьори тъпчем по джобовете под светлоотразителните жилетки.

Огромният проблем е, че лошите показатели на фалиралия КАТ се мерят не само и не толкова с пари, а с кръвта на хиляди пострадали.

680 души са загинали и 8946 са ранени по българските пътища през 2015 г., сочат данните на МВР за миналата година. Окончателният брой на починалите ще бъде оповестен след 31 януари, когато е изминал един месец от последната катастрофа за декември. Но вече е безпощадно ясно - убитите през 2015 г. са с 20 повече, отколкото през 2014 г., и със 79 повече, отколкото през 2013 и 2012 г. (виж таблицата). Статистиката обаче мълчи колко стотици специализирани акции - общински, градски, областни, национални и общоевропейски, са проведени от КАТ през същата 2015 г.

1035 са жертвите средно на година в периода 1990-2014 г. в България и това нарежда страната ни сред първите 5 държави в Европа с най-висок транспортен травматизъм.

През тези 25 години автомобилите у нас се промениха - с по-сигурни системи за безопасност, а смъртоносните марки „Лада”, „Москвич” и „Трабант” изчезнаха в купчините скрап.

Различни са и пътищата - освен че се строят магистрали и се ремонтират черни участъци от шосетата, в градовете все по-често се проектират по-безопасни кръгови кръстовища, подлези и повдигнати пешеходни пътеки, потоците се разделят на няколко нива, монтират се умни светофарни уредби и т.н. Различни са и доходите, с които можеш да си купиш и да поддържаш автомобил, варират и цените на горивата.

Променят се даже и българските шофьори - по демографски и миграционни причини те вече са по-малко, по-нисък е и броят и на „бързите и яростните” до 30-35-годишна възраст, които са най-рисковата група по пътищата във всяка страна по света. Ще е вярно, ако кажете, че спрямо 1990 г. у нас са повече неграмотните и необразованите, които карат без книжки, но също ще е вярно, че сто пъти са се увеличили водачите, които си слагат коланите, спазват предимство или дават път на пешеходците на „зебра”.

При толкова благоприятни условия, които помагат в България да има по-малко убити и ранени при катастрофи, броят им се покачва. Главната причината за това се нарича КАТ - службата, която от Тодор-Живково време отговаря за контрола на движението. И вече от десетилетия върши все едно и също - стои на пътя, маха с палка хранилка, спира колите и пита шофьорите: „К’во ше прайм сега?” Средностатистическият катаджия си докарва на година по 2-3 заплати отгоре от подкупи, а като се пенсионира, получава още 20.

Вместо да изпълняват Закона за движение по пътищата (ЗДвП), катаджиите само се оплакват от него и искат да бъде поправян дотолкова, че от 1999 г. насам текстът вече има 59 изменения и допълнения. Ако питате КАТ - пак не е достатъчно. Началниците там се правят на реформатори, настояват за нови и нови „работни групи”, за да си внасят дежурния пакет от идиотски предложения за поправки в ЗДвП. Той - пакетът, е почти един и същ и се представя при всеки нов вътрешен министър или при смяната на депутатите от всяка следваща транспортна комисия в парламента. И понеже нашето Народно събрание често се пълни с разноцветни „калинки”, се стига до гласуване на причудливи текстове.

Например транспортната комисия, оглавявана миналата есен от „баш реформатора” Гроздан Караджов, прати България близо до Северния полярен кръг редом с три скандинавски държави, в които е задължително слагането на зимни гуми. И даже определи, че „преобуването” трябва да стане на 1 ноември и да трае до 1 април, докато в Швеция, Финландия и Норвегия датите започват от 15 ноември или 1 декември и свършват най-късно в средата на март. (Б.а. - Ни на десни, ни на леви, ни на либерали им дойде на ума, че добрият шофьор си слага сам зимните гуми и без да го задължава законът, а лошият може да бъде глобен за други нарушения по най-малко 50 текста, като зимните гуми са му най-малкият проблем.)

Не от 25, а от 60 години българската пътна полиция е единствено репресивен орган. Тя мечтае да се въвеждат нови и нови забрани, за да може всеки шофьор да бъде обявен за нарушител и диверсант. После да бъде изнудван и заплашван с прекомерно висока глоба, вземане на книжката, сваляне на номера, замразяване на регистрацията и т.н. Така от всички трибуквени групировки на мутрите като СИК и ВИС, най-жилава в годините на прехода се оказа КАТ.

Трябва ли да издържаме това предприятие, отдавна фалирало и замърсяващо околната среда? Възможно ли е то да получи друга форма и най-вече - ново съдържание, при обявяваните намерения за реформи през 2016 г. в МВР? Засега се знае само, че от КАТ ще бъдат извадени дейностите по регистрация на автомобили, но това е възможно най-малката стъпка към промяна.

Нужен е цял списък от мерки, който да започва с пълно орязване на всевъзможните полицейски акции на КАТ и пълната подмяна на камерите и компютърните й системи. Още от днес да се махнат катаджиите от будките по светофарите в София и другите градове. А занапред от КАТ да получат пълноправното участие в организирането на шофьорските курсове и изпити, както и в надзора на техническите прегледи на автомобили, с което сега се занимава ДАИ.

Следваща стъпка е обучението на бъдещите водачи да стане част от средното образование и абитуриентите да излизат от училище с диплома и шофьорска книжка. И накрая - катаджиите да станат част от екипите, планиращи безопасни пътища и улици, с което да носят отговорност при злополука, предизвикана от дупка или неработещ светофар (б.а. - защото сега им е много лесно да пишат в протокола за катастрофата, че шофьорът носи вина заради несъобразена скорост по чл. 20 от ЗДвП).

Ако промените в КАТ започнат веднага, има шанс да намалеят и жертвите по пътищата. Ако не - не се учудвайте, че ни чака катастрофа.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи