На 14 октомври 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за понеделник, 14.10.2019

Три пожара горят край хълма Трапезица в Търново

Отиде си Милчо Левиев – съвременният гений в джаза Легендарният музикант, аранжор и пианист донася световна слава на България

Турция засилва офанзивата в Сирия (ИНФОГРАФИКА)

Пол Маккартни често сънува Джон Ленън

Чакаме чернокопа да дойде от Румъния Морето край Варна е пълно със сафрид

Борисов: Борбата с тероризма и радикализма на Балканите и в Европа ще бъде основна тема по процеса „Акаба“

Ивайло Иванов: Убитата в „Младост” е разстреляна от свой познат

Българка има най-ниския глас на планетата Марияна Павлова отдавна мечтаела за рекорда

Генералният консул на България в Чикаго Иван Анчев: Задържан е убиецът на четиримата жертви

Частните уроци поскъпнаха двойно Над 2800 лева излиза подготовката на седмокласник

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 14 октомври 2019

Опозицията на Орбан се цели в Будапеща

Корупцията – основен мотив на КАТ за промени на правилата

Тъжно е, когато правила за движение, излюпени под белите фуражки на катаджиите, бъдат внесени като проектозакон от група народни представители и стигнат до обсъждане в пленарната зала на парламента. Дваж по-тъжно е, ако мнозинство от 86 депутати ги подкрепи, макар и само на първо четене.

След гласуване на промените в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и Наказателния кодекс в сряда България е на път да стане една от малкото страни в света, в която шофьорите влизат в затвора за превишена скорост. Без да са предизвикали катастрофа, без да са застрашили живота и здравето някому или на себе си, без да са нанесли щети на автомобили, нито на пътната инфраструктура.

Как се праща зад решетките водач, преминал със скорост Х над разрешената покрай стационарен или мобилен радар, произведен преди 10 години, който отдавна е за вторични суровини? Следи ли някой как се преглеждат уредите и кой им лепи стикерите за годност?

С такъв калпав доказателствен материал КАТ иска да даде още хиляди клиенти на прокуратурата и съда годишно. И в момента 2/3 от делата, по които работи нашата съдебна система, са за пияни шофьори, за каране без книжка, за причиняване на пътнотранспортни произшествия… Какво ще стане, ако към тях се добавят още хиляди дела за превишена скорост над 60 км/ч?

Всъщност не. Униформеният, който обработва снимките от радарите в компютъра си, никого не иска да праща в съда или в затвора. Мечтата му е да извика нарушителя с призовка в кабинета си и да го накара да си плати. С приличен рушвет паметта на компютъра ще бъде изтрита. Защото катаджията знае – 20-те заплати при пенсиониране все някога ще му ги отрежат, но не и заработеното чрез изнудване със стоппалка или със снимка от радар.

Корупцията – това е основен мотив и за приетото изискване зимните гуми да станат задължителни от 1 ноември до 1 април. Тук рушветът ще тече по две линии. Началството ще получи щедри дарения от фирмите вносители и търговци с гуми, а катаджията уличник ще прибере своето от стотици нарушители, които нямат нарисувана снежинка на гумите.

Но чудно защо само двама депутати – независимият Георги Кадиев и Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт, разбраха, че са подведени от лобистки интереси. Никой друг от транспортната или правната парламентарна комисия не забеляза, че така предложената точка 4 в алинея 1 на чл. 139 от ЗДвП задължава да карат със зимни гуми всички пътни превозни средства (ППС). А те по дефиниция в закона са: каруци, велосипеди, трактори и комбайни, трамваи и тролеи, автобуси и камиони, АТВ-та, мотопеди и мотоциклети, микробуси и леки коли. От всички тези ППС само за леките автомобили и микробусите се произвеждат зимни и летни гуми. Ако текстът бъде приет, той ще спре от движение за 5 месеца най-вече камионите и моторите и парламентът някоя сутрин може да осъмне в блокада от тираджии и рокери.

В предложената промяна няма и дума за т.нар. всесезонни или универсални гуми.
Не става и ясно как ще се наказва липсата на зимни гуми. Най-песимистичният вариант е глобата да е от 200 до 500 лв. и вземане на книжката до 6 месеца, а най-оптимистичният – 50 лв., колкото е сега санкцията за износени или разкъсани гуми.
Зимните се изтриват и деформират при температури над 7 градуса, а през тази зима в България е имало само 10-15 студени дни и само 4-5 дни със снеговалежи.

Защо КАТ не показва статистика колко катастрофи са станали заради зимни гуми? Защото в нито един протокол за произшествие не се отбелязва с какви гуми са превозните средства. Няма и финансова обосновка колко ще струва на държавата, общините и частните фирми да преобуват целия си автомобилен парк два пъти годишно. Нали първа ще изпищи вътрешната министърка Румяна Бъчварова, защото вероятно към половината коли в МВР или нямат зимни гуми, или карат със зимни и през лятото.

Истинското решение преди второто четене на поправките в ЗДвП е депутатите да се снабдят с достатъчно гумички, с които да изтрият повечето предлагани поправки.

Зимните гуми – задължителни само в 4 страни от Европа

Зимните гуми са задължителни само за 4 страни от Европа – Финландия, Швеция, Естония и Литва. Единствената балканска държава, която има подобно изискване, е Словения, като правилото е, че ако автомобилът има вериги в багажника, може да се движи с летни гуми.

Масово в законите на Централна Европа е да се изискват зимни гуми само при наличие на зимна обстановка по пътищата – снежна покривка или заледявания. Така е например в Австрия, Германия, Чехия и Словакия. В Испания, Италия и Гърция повечето шофьори изобщо не използват зимни гуми.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.