Атанас Маев, арт мениджър на Derida Dance Center: Търсим таланти в класическия балет

Вярваме, че класическият балет и съвременният танц могат да извоюват своята независимост чрез качествен тренинг и обучение

В началото на 2016-та година Derida Dance Center започна нова програма – интензивен тренинг по класически балет за напреднали и професионалисти. Всекидневните балетни класове се водят от прима балерината Веса Тонова и солистката Мария Гезенчова. Крайната цел на благородното начинание е да се създадат условия за развитие на това изкуство извън познатите институции - Държавната опера и Националния музикален и балетен център. Арт мениджърът Атанас Маев обяснява защо 80% от завършващите балетното училище не работят по специалността си, за плановете на Derida Dance Center и за проблемите на танцовото изкуство в България.

- Г-н Маев, Derida Dance Center се занимава предимно със съвременен танц. Чия беше идеята да започнете и проект, свързан с класическия балет?

- Идеите при нас винаги се раждат от средата - хората, с които се срещаме, раждат идеите. По този начин се срещнахме с Веса Тонова и Мария Гезенчова. Ние в Derida Dance Center отдавна наблюдаваме какво се случва в класическия балет у нас. Но Веса изкара главните проблеми директно от кухнята. Например, зависимостта на изпълнителите от институциите - държавните опери и Държавния музикален и балетен център в София. Този проблем засяга както балетисти със световен опит като Веса Тонова, така и млади хора с талант, които не са имали възможност да го изявят.

- Тоест, след като завършат балетното училище, няма къде да работят?

- Точно така. Ако завършват хореографското училище, но не са част от екипа на държавните трупи, то те няма как да се реализират и развиват като балетни изпълнители. Може би 80-90 процента от професионалистите от Националното училище за танцово изкуство не работят по специалността си. И цялата държавна инвестиция в тяхното образование е загубена. Да не говорим, че тези, които работят в балетните трупи на държавните опери, са наистина много ниско заплатени.
Казахме си добре, как можем да го променим това нещо? Имаме опит в съвременния танц – вече четвърта година реализираме програмата за алтернативно обучение Dance PORT Derida с подкрепата на фондация „Америка за България“ и решихме, че проблематиката е много сходна и успешният модел може да бъде използван.

- Успешна ли се оказа програмата Dance PORT Derida?

- Тази година влязохме в учебник „Международно предприемачество в изкуствата“ на световния гигант в книгоиздаването Routledge, наречен. Автор е Лидия Върбанова – тя е много голям български арт мениджър, светило в тази област, преподавател в канадския „Centennial College”. Моделът на работа на Derida Dance Center е един от тези, които тя дава като пример за успешна практика. Избран е след проучване на над 240 организации от цял свят. Въз основа на опита ни с обучителната и тренинг програма Dance PORT Derida решихме, че можем да използваме ресурса, с който разполагаме – зали, преподаватели и администрация. Съвременният танц и класическият балет са много свързани. Това силно дефинира нашия интерес – това, че можем да използваме общ ресурс и чрез този микромодел може да окажем макровлияние. Един модел, който да позволи на класическия балет да съществува свободно на пазара на изкуства.

- Какво точно имате предвид под макровлияние?

- Деинституционализиране на класическия балет. Като влезем в залата, ще видим курс по класически балет, воден от един изявен изпълнител – Веса Тонова и един много добър балетен педагог – Мария Гезенчова. Обаче цялостният замисъл на програмата е много по-дълбок. Тя цели да даде възможност за всекидневен сутрешен тренинг за всеки, завършил без значение кое хореографско училише или университет. Нашият екип обсъди с Веса и Мария възможности за реализиране на обучителна програма – тоест за идентифициране на 15-20 млади таланта, които в продължение на година да се обучават интензивно, така че впоследствие да бъдат абсолютно конкурентни като изпълнители.
Цялата тази структура е тясно свързана с нуждите на професионалните гилдии и връзката им с пазара на изкуства.

- Правилно ли разбирам, че смятате да създадете първата частна компания за класически балет в България?

- Нямаме амбиции за създаване на частна компания, но желаем да развием човешки ресурс, необходим на всяка една професионална трупа. Такива компании в България няма – всичко е държавно.
Фактът, че имаме достъп до професионалисти като Живко Желязков, Веса Тонова, Мария Гезенчова, това може да промени ситуацията. Според мен няма цел, която не може да бъде постигната, ако специалисти се съберат на едно място и имат добра воля да го направят. Таланти се раждат навсякъде, въпросът е да ги открием и помогнем за развитието им. А впоследствие те ще бъдат най-добрата ни визитна картичка и посланици навсякъде по света.

- Кога създадохте Derida Dance Center?

- Заедно с артистичния директор Живко Желязков поставихме основите на Derida Dance като компания през 2002 г., а през 2004 г. официално я регистрирахме. Между 2004 и 2008 реализирахме огромен проект в Южна Испания. Той се състоеше в построяване на частен театър с вътрешна и външна сцена, създаване на трупа и репертоар на този театър. До 2008 г. сме ръководили както театъра, който се намира в Андалусия, провинция Кадис, така и и трупата. През aприл 2008-ма се върнахме в България и при първия опит за продуциране видяхме, че нивото на изпълнителите няма нищо общо с нашите очаквания. И вместо да направим следващия си голям спектакъл, решихме да създадем инструмент- танцов център, който би помогнал за решаването на някои от проблемите в сектора. Тогава съвременният танц имаше същите проблеми, които има класическият балет в момента. При толкова много дипломирани артисти в сферата на съвременния танц ние не можехме да открием нивото, което търсим – къде са те, какво правят, кой ги е обучавал. А всичко е доста логично, след като завършат, младите творци нямат място, където да се срещат, да дебатират, да правят сутрешни класове. Затова като първа стъпка създадохме сутрешния тренинг, впоследствие обучителната програма, започнахме да каним колкото може повече преподаватели от чужбина. Чуждестранните артисти, които идват да продуцират в Derida Dance Center, поемат ангажимент и да преподават в центъра. Ние ги подбираме и по този критерий. Ако се замислите, частни продукции в класическия балет почти не се правят, всички проекти са държавни. Има малки изключения, както например балет „Сюиви“ , който направи „Палечка“ - резултат от много мотивация и труд, но на изпълнители, които се движат от каузата, която са си поставили – помощта за онкоболните деца. Тук основната цел не е реализиране на културен продукт. Говорим за две различни цели. Ако говорим за съвременен танц, определено да. Последният ни проект, чиято премиера предстои - „Метроном“ в НДК, съвместно с Театър „Азарян“, ще се играе на 27 февруари от 20 часа. В него участват 16 млади танцови изпълнители от обучителната и тренинг програма Dance PORT Derida. Освен с тях, Derida Dance работи и с други талантливи танцьори с повече опит, които в момента са въвлечени в други проекти като Петя Мукова, Филип Миланов, Марион Дърова. Идеята ни е да продуцираме представления на Derida Dance, но и алтернативни проекти, в които тези млади изпълнители да могат да се изявят по собствен начин. И Петя Мукова, и Марион Дърова в момента правят свои авторски проекти. Премиерите и на двата са през месец март.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства