Елена Йончева отговори негативно на всички въпроси от Делян Добрев

Студът вае ледени скулптури в Чикаго

Жители на Бургас излизат на протест срещу системното замърсяване на въздуха

Доброволци помагаха в гасенето на пламнал навес в Свищовско Спасена е съседна сграда от пламъците

Социалният министър: Бизнесът е недоволен от повишаването на минималната работна заплата

Протест на ученици, учители и родители в Сливен в защита на училище

Гърция и Македония започват нов кръг от преговорите относно спора за името

Отбелязваме Антоновден

Биткойнът се срина с 25 на сто на азиатските пазари

Чавушоглу: Турция може да разшири военната си операция в Северна Сирия

Папа Франциск поиска прошка за извършените от католически духовници посегателства срещу деца

Косовският премиер призова да не се използва убийството на Оливер Иванович за политически цели

Доклад на „Фрийдъм хаус“: България е свободна страна, но медиите й – само донякъде

Тръмп е в отлично здраве, заяви лекарят на Белия дом

Около 1400 мигранти бяха спасени в Средиземно море

Отиде си Кралицата на асиметрията – Заха Хадид почина на 65, но остави гениални творения

Няма начин да си безразличен, когато става дума за Заха Хадид. Заради зашеметяващите й творения в архитектурата и заради личността й. Тя отстояваше позициите си, водеше битки с убедителността на лидер, смело се впускаше в нови предизвикателства и твореше запомнящи се шедьоври. До мига в четвъртък, в който сърдечен удар прекрати земния й път на 65 г. Мрачната вест долетя от клиника в Маями, където Заха лекувала бронхит.

“Аз успях, но пътят ми не беше осеян с рози. Всичко е резултат от дълга борба и с цената на работа ден и нощ в началото”, каза за себе си през 2012 г. Хадид, която наричат кралица на асиметрията. Родена на 31 октомври 1950 г. в Багдад, Заха получава шанса да учи в Ливан, а после и в Лондон, където се установява през 1972 г. Налага й се да преодолява много предразсъдъци, най-вече за това, че е жена, идваща от мюсюлманския свят, при това с огромни амбиции в архитектурата. А те намират практическата си изява чрез създаването през 1980 на студиото Zaha Hadid Architects. Днес в студиото на Хадид работят над 300 служители, половината от които са на около 30 г. Емблематичният й стил е подлаган на много критики, но й носи и купища награди. Така през 2004 г. Заха става първата и засега единствена жена носител на “Прицкер” – приз, смятан за Нобела в архитектурата. Преди няколко месеца тя стана и първата жена, получила Кралския орден за архитектура във Великобритания за цялостна работа. А тя не се вписва в традиционализма и според мнозина е препратка към бъдещето. Сред емблематичните сгради за обществено ползване, сътворени от Хадид, са центърът за водни спортове за олимпиадата за олимпиадата в Лондон, културният център в Баку и много други, доказващи географската всеобхватност на талантливата архитектка. Сякаш затвърждавайки го, тя отдавна не се ограничаваше само в архитектурата, а твореше и за автомобилостроенето, луксозните яхти, създаваше странни и предизвикващи възгласи мебели, обувки и бижута.

Извън външния израз на таланта й малцина бяха наясно с факта, че Заха обитаваше последния етаж от неособено лъскава сграда на 5 минути от офиса й в Лондон, решен изцяло в бяло и декориран с картини, правени от нея. Нейни близки припомнят, че тя не обичаше да използва думата пространство, когато става дума за сградите й, а вместо това ги илюстрираше с “енергични” и “леки”. “Моята любов към асимерията започна от едно огледало, което имахме у дома в Багдад”, признава преди време Хадид. И очевидно силата на провокацията от детството, съчетана с таланта, се доказа във времето, отразена във фантастичните творения, които Заха ни остави.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.