Али Хайредин: Едната ми съпруга е законна, другата - духовна

Снимка: Архив

Али Хайредин, който е проповедник с две съпруги, бивш районен мюфтия на Смолян и София, както й подсъдим по първото дело за радикален ислям и наказан от съда с глоба за участие в нерегистрирана у нас религиозна организация, сподели пред БТВ, че темата за семейството му е деликатна, и за едната му съпруга - законната, и за другата - духовната.

Преди 9 години е показвал само жената, с която има духовен брак.

„Това, което посочва Коранът, е едноженството. Другото е изключение. Позволено е, но има уговорка в Корана, Аллах я поставя: Ако ви е страх, че няма да бъдете справедливи, по-добре една. А никога няма да можете да бъдете справедливи”, казва Хайредин.

Той обясни, че разпоредбите в Корана са в основно в посока на справедливостта. 

„Всички изследвания показват, че по принцип жените са повече от мъжете. При положение, че една жена остане свободна, се казва: Господи, защо аз не мога да съм. Този закон, ако не може да решава въпроса, какъв закон е. Имаше много протести от жени в Русия и по целия свят, които искат този закон да се премахне, защото не могат да си нарисуват мъже. Това е нормалното! Това е естественото. И ако законът в Корана беше за едноженство, той нямаше да бъде справедлив. Акцентът е ясен: ако не можете да сте справедливи, по-добре една”, казва Хайредин.

"Едната от жените поне трябва да е съгласна и да има разбиране, щом се е стигнало до съжителство - щом се е съгласила, това си е нейният избор. В ислямския свят, дори където обществото е свикнало, едва ли съпругите са доволни. Аз не съм чул. Само за един случай знам - това беше на един познат, учен човек. Починал неговия най-близък приятел и той взел съпругата му. И така много добре се разбирали. Няма никакви проблеми, казва - той е приел всъщност близък човек в семейството си”, разказва проповедникът.

Той осъжда намеренията на кмета на Пазарджик, партия ВМРО и главния прокурор да забранят бурките.

„Тези хора дори не са запознати колко бурки има в България. Аз мога да ви кажа, че в началото на процеса са били 8 жени с бурки, сега са 28. За 30 жени сега да създаваме настроения. Жените в Пазарджик носят лифаам, възприели са го и тук трябва да се зададе въпроса „защо”. Естествено, това е големият въпрос - често търсим отговори като така им е наложено, така им е платено, така са купени. Неща, които звучат абсурдно: някой да й плати и да е вярващ - значи тези хора до скоро не са били вярващи - сега претендират, че е са вярващи”, смята проповедникът.

"Опасност от насилие в името на религията в България няма", категоричен е Али Хайредин. „В България няма никакви основания за подобно нещо. В Пазарджик говорим за 30 жени и в един момент тръгваме със забрани. Нещата ще ги подкара накъде?! От 8 бурки станаха 28 в края на процеса. Ще засили интереса. И ако това е превенция, ако това е начин за справяне с проблема, аз не мога да се съглася”, казва той.

Въпреки че обвинява политиците за разделението, Хайредин подкрепя участието на духовни лица в политически проекти, ако те целят добро за обществото. По думите му няма нищо нередно членове на новата партия на Лютви Местан ДОСТ да са бивши имами.

Коментари

Задължително поле