Али Хайредин, който е проповедник с две съпруги, бивш районен мюфтия на Смолян и София, както й подсъдим по първото дело за радикален ислям и наказан от съда с глоба за участие в нерегистрирана у нас религиозна организация, сподели пред БТВ, че темата за семейството му е деликатна, и за едната му съпруга - законната, и за другата - духовната.
Преди 9 години е показвал само жената, с която има духовен брак.
„Това, което посочва Коранът, е едноженството. Другото е изключение. Позволено е, но има уговорка в Корана, Аллах я поставя: Ако ви е страх, че няма да бъдете справедливи, по-добре една. А никога няма да можете да бъдете справедливи”, казва Хайредин.
Той обясни, че разпоредбите в Корана са в основно в посока на справедливостта.
„Всички изследвания показват, че по принцип жените са повече от мъжете. При положение, че една жена остане свободна, се казва: Господи, защо аз не мога да съм. Този закон, ако не може да решава въпроса, какъв закон е. Имаше много протести от жени в Русия и по целия свят, които искат този закон да се премахне, защото не могат да си нарисуват мъже. Това е нормалното! Това е естественото. И ако законът в Корана беше за едноженство, той нямаше да бъде справедлив. Акцентът е ясен: ако не можете да сте справедливи, по-добре една”, казва Хайредин.
"Едната от жените поне трябва да е съгласна и да има разбиране, щом се е стигнало до съжителство - щом се е съгласила, това си е нейният избор. В ислямския свят, дори където обществото е свикнало, едва ли съпругите са доволни. Аз не съм чул. Само за един случай знам - това беше на един познат, учен човек. Починал неговия най-близък приятел и той взел съпругата му. И така много добре се разбирали. Няма никакви проблеми, казва - той е приел всъщност близък човек в семейството си”, разказва проповедникът.
Той осъжда намеренията на кмета на Пазарджик, партия ВМРО и главния прокурор да забранят бурките.
„Тези хора дори не са запознати колко бурки има в България. Аз мога да ви кажа, че в началото на процеса са били 8 жени с бурки, сега са 28. За 30 жени сега да създаваме настроения. Жените в Пазарджик носят лифаам, възприели са го и тук трябва да се зададе въпроса „защо”. Естествено, това е големият въпрос - често търсим отговори като така им е наложено, така им е платено, така са купени. Неща, които звучат абсурдно: някой да й плати и да е вярващ - значи тези хора до скоро не са били вярващи - сега претендират, че е са вярващи”, смята проповедникът.
"Опасност от насилие в името на религията в България няма", категоричен е Али Хайредин. „В България няма никакви основания за подобно нещо. В Пазарджик говорим за 30 жени и в един момент тръгваме със забрани. Нещата ще ги подкара накъде?! От 8 бурки станаха 28 в края на процеса. Ще засили интереса. И ако това е превенция, ако това е начин за справяне с проблема, аз не мога да се съглася”, казва той.
Въпреки че обвинява политиците за разделението, Хайредин подкрепя участието на духовни лица в политически проекти, ако те целят добро за обществото. По думите му няма нищо нередно членове на новата партия на Лютви Местан ДОСТ да са бивши имами.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш