Зрелостниците на втора матура днес, седмокласниците - на оценяване по математика

Провеждат се вторият задължителен зрелостен изпит по избор и националното външно оценяване по математика за VII клас, съобщиха от Министерството на образованието и науката.

Вариант 1 бе изтеглен от журналистката Елиана Димитрова от БНТ днес, в 7.10 ч., в сградата на Министерството на образованието и науката.

Вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева пожела успех на зрелостниците и отговори на въпроси на медиите. Тя каза, че приветства всяко журналистическо разследване, направено по време на първия зрелостен изпит по български език и литература, но държи да се отдели истината от неистината. Според нея истината е, че няма изтичане на информация от министерството, защото нито тестът, нито 41 въпрос се чуха преди 9.00 ч., а отговорите, получени чрез sms от разследващите журналисти, са получени едва след 10.30 часа, когато вече някои от зрелостниците са излезли от изпитните зали.

Министър Кунева благодари на екипа си и лично на заместник-министър Диян Стаматов за изключителната организация и денонощната работа по техническата подготовка, така че зрелостниците да нямат достъп до външни източници по време на изпита.

"Днес всички сме на състезание, всички сме на изпит, не само учениците, а и ние, и директорите, и учителите, защото това ще покаже кой как си е свършил работата и какво са научили децата", каза още вицепремиерът .
Днес, след 15 часа, на сайта на министерството ще бъдат публикувани тестовете с ключ с отговорите, а резултатите от държавните зрелостни изпити ще бъдат обявени до 10 юни 2016 г.

Изтегленият днес вариант за ДЗИ важи за всичките 13 учебни предмета, по които зрелостниците са избрали да се явят:

математика, история и цивилизация, физика и астрономия, география и икономика, химия и опазване на околната среда, философски цикъл, биология и здравно образование, английски език, руски език, немски език, испански език, френски език, италиански език.

Изтегленият номер на варианта ще важи за изпита по всеки предмет.

Най-много зрелостници – 16 674, тази година са избрали като втори задължителен ДЗИ биология и здравно образование. 12 179 дванадесетокласници са пожелали да се явят на изпит по география и икономика, а на матура по английски език ще се явят 11 586 абитуриенти. Най-малък брой подадени заявления има за полагане на ДЗИ по италиански език – 99 зрелостници. 200 зрелостници са със специални образователни потребности (СОП), като от тях тази година 7 ще работят на брайл.

Изпитът започва в 8.00 часа и продължава 4 астрономически часа, а за учениците със СОП – 6 часа.

В 9.00 часа ще бъде изтеглен изпитният вариант за национално външно оценяване по математика за VII клас.

Изпитът ще започне в 10.00 часа.

Той се състои от 2 модула. Първият е модул за национално външно оценяване и е задължителен за всички. Той съдържа 20 тестови задачи от два вида – задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен, и задачи със свободен отговор (числов, символен или словесен). Продължителността на изпита е 60 минути, а максималният брой точки, който могат да получат учениците, е 65. Резултатът от националното външно оценяване по математика може да се впише като текуща оценка.

Вторият (допълнителен) модул се състои от 4 задачи с отворен отговор, от които 2 задачи със свободен отговор, без да се привежда решение, и 2 задачи с описание и аргументация на решението. Продължителността на този модул е до 90 минути, а правилното решение на задачите носи 35 точки. Максималният резултат от двата модула е 100 точки.

Седмокласниците пишат с химикалка със син цвят, чертаят с черен молив, използват лист с формули по математика, който се предоставя заедно с изпитния материал.

След 15.00 ч. на сайта на министерството ще бъдат публикувани тестовете и ключ с верните отговори.

Следете Trud News вече и в Telegram