Ако си бяхме “сменили чипа”, сега нямаше да реабилитираме “царя”

Ако си бяхме “сменили чипа”, сега нямаше да реабилитираме “царя”

При профанизацията на политическия елит политиците от миналото изглеждат като титани

Отвъд разговорите за дипломатическа ефективност, политическа целесъобразност и историческа адекватност идеята за политическа реабилитация на Симеон Сакскобургготски чрез въвеждането на институцията "Българска корона", чрез която ексмонархът да стане спецперсона за външнополитически мисии, е симптоматична в няколко плана.

На първо място тя показва липсата на каквото и да е въображение и наличието на политическо безсилие у големи части от политическия елит на страната. Вместо създаване на предпоставки за реализиране на нови идеи и практики се прибягва да употребата на стари символи. Г-н Сакскобургготски приключи битието си като министър-председател със спорен авторитет, а личността му продължава да черпи своята легитимност единствено благодарение на символа „царя".

Фактът, че този символ все още е в състояние да топли сърцата на широката публика, е симптом за тежката форма на безсмислие на българския политически живот. Липсата на смислено политическо настояще и политици, способни да го изобретят, отваря широко пространството за носталгията и митологемите. Деградацията на политическия живот и профанизацията на политическия ни елит прави политиците от миналото да изглеждат като титани. Политическите критерии в обществото са толкова занижени, че Жорж Ганчев вече ни се струва носител на здрав политически разум, а Яне Янев започва да изглежда принципен и последователен.

Новата роля на „царя" се очаква да бъде главно за пред чужденците. И защо не, като имаме предвид, че евродепутатът Бареков говори английски, който само той си разбира, а премиерът освен „конграчулейшънс" на английски знае основно да мълчи. И образът на „царя" ще става толкова по-адекватен и актуален, колкото по-успешни са усилията на неговия бивш бодигард да прилича на късния Тодор Живков.

В този митологичен свят почти няма място за рационален дебат и критично мислене. Има герои, битки и бардове, които възпяват нечий гибелен гняв. В този свят обществото, което излъчва политически представители, отстъпва на племето, което има нужда от своя вожд (а понякога и учител). Дали това ще бъде Тато, Царя или Бате, няма значение - важно е той да води „своя народ". Именно да води, а не да го управлява - колкото „да не се изложим пред чужденците".

„Царят" със сигурност има своята функция в настоящия български политически живот. Но тази функция най-малко е свързана с публична политическа работа. Той може да функционира или като знаме, с чието развяване т.нар. либерали да напомнят на себе си; или като параван, зад който т.нар. традиционна десница да скрие своя провал от 2001 г.; или като маска, зад която т.нар. левица да скрие дясната си физиономия от периода 2004-2009 г.; или като плашило срещу самозабравящи се герои. И ако навремето си бяхме „сменили чипа", както „царят" ни съветваше, сега разговор за неговата политическа реабилитация въобще нямаше да водим.