Оперната прима Анна Нетребко, която има едновременно руско и австрийско гражданство, продължава да влиза от скандал в скандал, след като не осъди категорично войната в Украйна, както искаха от нея мениджърите на големите оперни театри. Това бе причина да бъдат свалени представления с нейно участие от най-големите сцени в Европа и САЩ. Руснаците също едва не я включиха в своя “черен списък”, защото сопраното заяви, че няма намерение да се връща в родината си.
Точно преди 52-рия си рожден ден на 18 септември Нетребко трябваше да преглътне протести в Берлин по повод излизането ѝ на сцената в ролята на лейди Макбет в едноименната опера на Джузепе Верди. Още когато театърът обяви програмата си за новия сезон, откриващ се с “Макбет”, 37 хиляди души направиха подписка срещу рускинята, а местните вестници написаха: “Чакайте митинги!”
Протестиращи, сред които и украински бежанци, дойдоха пред сградата на Държавната опера на 15 септември с лозунги “Не Нетребко”. Артистичният директор на Берлинската опера Матиас Шулц призова “да не правим артистите изкупителни жертви” и заяви, че самото представление е разпродадено. И наистина то премина в препълнена зала.
Не така стои въпросът с чешките власти. Те обявиха, че изпълнението на Нетребко в Прага през октомври се отменя “по политически причини”.
Неприятностите за оперната дива започват през декември 2014 г., когато тя, станала междувременно австрийски гражданин, дарява милион рубли (около 15 000 евро по тогавашния курс) за възстановяването на оперния театър в Донбас. Австрийското външно министерство изразява недоволството си, а авиокомпанията Austrian Airlines, чието рекламно лице е звездата на Виенската опера, веднага разваля договора с нея.
През февруари 2022 г. певицата пуска публикация в социалните мрежи на руски и английски език, в която заявява, че се противопоставя на “специалната военна операция” и не е съюзник на никоя политическа партия, а предишните ѝ изказвания са тълкувани погрешно. “Принуждаването на артисти или която и да е обществена фигура да изразяват публично политическите си възгледи и да осъждат родината си е грешно”, пише тя.
Реакцията на изказването следва веднага. На 1 март Баварската опера прекратява договора си с Нетребко, а на 3 март Метрополитън опера изпраща писмо до руската оперна прима за прекратяване на сътрудничеството, въпреки че графикът за изпълненията ѝ е насрочен три години предварително. Ла Скала също отказва да работи с изключителния сопранов глас.
“В един момент се страхувах, че може по погрешка да бъда включена в списъка със санкции. Или че австрийският ми паспорт може да бъде анулиран и мога да загубя всичко”, признава по-късно певицата.
Развитието на скандала е делото, което Нетребко завежда срещу главния театър в Ню Йорк. Певицата заявява, че Метрополитън опера е длъжна да ѝ плати обезщетение в размер на 360 хиляди долара за отменени представления, тъй като е била дискриминирана въз основа на нейната националност. Освен това действията на ръководството на театъра я принуждават да продаде скъпия си апартамент в Ню Йорк на загуба и ѝ причиняват значителни морални щети. Процесът продължава, но адвокатите на певицата са уверени, че ще спечелят.
Междувременно изявлението на Нетребко от февруари е прието критично и у дома. Тя, която през 2012 г. подкрепя Путин за президент, е принудена да затвори страниците си в социалните мрежи заради вълната от омраза, отправена към нея. Масло в огъня налива и съпругът ѝ, баритонът Юсиф Ейвазов, който през юли 2022 г. нарича в свой пост руснаците “шибани гущери”. Три месеца по-късно примата в интервю за Zeit.de признава, че няма намерение да се връща в Русия. И още повече, да изнася концерти в Москва или Санкт Петербург.
Негативизмът срещу нея нараства, когато през 2023 г. певицата започва да се връща на работа в Европа. “Грижа се за семейството си. Не мога да угодя на всички. Да, в известен смисъл искам да седя на два стола. И дори три, ако трябва. Някой ден хората ще разберат, че не съм предала Русия и не съм против Украйна. Просто се опитвам да остана човек”, казва звездата.
Представлява другото лице на Русия
Аня представлява другото лице на Русия: това е и красота, и ентусиазъм, и чар, и някакъв абсолютно невероятен магнетизъм на сцената, който привлича хората, дори и тези извън жанра на класическата музика или оперната музика.
Дмитрий Хворостовски (1962-2017), оперен певец, баритон
Използваха я за изкупителна жертва
От началото на руската инвазия в Украйна “Метрополитън опера” и Питър Гелб (директор на оперния театър - б. а.) използваха Анна Нетребко за изкупителна жертва в тяхната кампания да се дистанцират от Русия и да подкрепят Урайна. В момент, когато всичко това се случва, разбира се, никой не трябва да излиза на сцената. Това би било грешка във всеки смисъл, включително етична и психологическа.
Максим Берин, мениджър на певицата
Абсолютно съзнателен политически акт
Дарението на Нетребко за театъра в Донецк е абсолютно съзнателен политически акт. Хората на изкуството би трябвало да се обявяват в защита на хармонията и мира.
Гидон Кремер, латвийски цигулар
Огромна артистична загуба
Това е огромна артистична загуба за “Метрополитън” и за операта. Анна е една от най-великите певици в историята на “Метрополитън”. Ако Анна покаже, че наистина и изцяло се разграничава от Путин в дългосрочен план, бих бил съгласен да разговаряме.
Питър Гелб, директор на Метрополитън опера
Във вените на Анна Нетребко тече гореща смес от кръв на запорожки казаци и цигани, тя самата е родена в Донбас. Изглежда това ѝ дава решителност и енергия да преодолява всякакви трудности. Като студентка в консерваторията в тогавашния Ленинград бъдещата дива е принудена да оцелява, като още в първи курс си намира работа като чистачка в Мариинския театър. Две години мие подовете на сцената, за да може да гледа всички представления и да се прехранва. През нощта репетира арии, а на сутринта тича на лекции.