В момента имало неравнопоставеност между хотели и жилища за краткосрочно настаняване
Новите правила важат за онлайн платформите
За всички апартаменти за гости ще бъде плащан ДДС, ако собствениците намират клиенти чрез обяви в онлайн платформи. Това предвиждат законодателни промени за страните от ЕС, за които преди дни беше постигнато политическо съгласие да бъдат направени. След почти две години преговори Съветът на ЕС по икономически и финансови въпроси постигна съгласие по законодателния пакет “ДДС в цифровата епоха”.
Част от промените предвиждат онлайн платформите да начисляват ДДС върху услугите за краткосрочно настаняване, когато отделните собственици на жилища не плащат ДДС. Това означава, че при пътуване на българи в чужбина и наемане на жилища за няколко нощувки, в крайната цена ще бъде включен и ДДС. Това ще доведе до вдигане на наемите за туристи, ако размерът на ДДС не бъде поет от собственика на апартамента.
Освен това ДДС ще бъде плащан и за краткосрочно наемане на жилища в България. Като пазарът ще определи с колко ще поскъпнат нощувките. Ако има голяма конкуренция между предлаганите апартаменти за краткосрочно настаняване, размерът на ДДС може например да бъде разделен поравно между туриста и собственика. Но е възможно цените на нощувките да нараснат с целия размер на ДДС. В момента в България ДДС за настаняване в хотели и подобни заведения е 9 на сто.
Онлайн платформите променят правилата на пазара и условията на конкуренция между малките и средните фирми и големите компании, гласят част от мотивите на Европейската комисия за предстоящите промени. За повечето апартаменти, давани краткосрочно под наем чрез онлайн платформи (като Airbnb), не се плаща ДДС. Докато за традиционния туризъм и настаняване в хотели има ДДС. Причината за това е, че повечето собственици отдават онлайн по един-два апартамента, ползват облекчения за малки фирми и не са регистрирани по ДДС. Същата е ситуацията и при транспортните онлайн платформи за намиране на пътнически превоз (като Uber), където отделните автомобили правят обороти под прага за задължителна регистрация по ДДС. Същевременно предлаганите през онлайн платформи услуги ползват предимствата на големи компании - имат достъп до много на брой клиенти, и реално се конкурират с хотелите и таксиметровите компании.
За да се преодолее нарушаването на конкуренцията в сектора на краткосрочните наеми за настаняване и сектора на пътническия автомобилен транспорт, трябва да бъдат приети правила за промяна на ролята, която онлайн платформите играят при събирането на ДДС, пише в мотивите на Европейската комисия за законодателните промени. Идеята е онлайн платформите да се превърнат в “считан за доставчик” (deemed supplier) при облагането на предлаганите услуги. При въвеждане на този модел на облагане, онлайн платформите ще трябва да начисляват ДДС във всички случаи, когато основните доставчици на услуги не го правят, защото са например данъчно незадължени лица или пък са освободени от плащане на ДДС защото оборотът им е под прага за задължителна регистрация по ДДС.
Същевременно онлайн платформите няма да начисляват ДДС, когато основните доставчици на услуги са регистрирани по ДДС и декларират пред онлайн платформата, че начисляват данъка. Например има хотели, които пускат по няколко стаи през онлайн платформи. Така офертите им стигат до повече клиенти, които разглеждат онлайн какви възможности за настаняване има в даден град или район. Тези хотели са регистрирани по ДДС и онлайн платформите няма да начисляват допълнително данъка. Но ако отделен собственик на апартамент го дава на туристи за по няколко нощувки и не плаща ДДС, вместо него данъкът ще бъде събиран и внасян в държавния бюджет от онлайн платформата. Тоест данък ще трябва да бъде включен в крайната цена на гостите в жилището. Новите правила за ДДС ще важат при краткосрочни настанявания със срок до 30 дни.
Тъй като някои страни от ЕС бяха против приемането на новите правила, законодателната промяна дава възможност държавите-членки да изключат някои лица от плащането на ДДС при предлагането на услуги чрез онлайн платформи, когато това не нарушава конкуренцията. Тоест всяка държава ще може да разпише условия, при които за отдаване на апартаменти на туристи да не бъде плащан ДДС. Всяка държава ще може сама да реши дали да се възползва от тази възможност.
Предават данни на приходните агенции в реално време
Данъчните искат да следят стоки и пари
Хартиените фактури ще бъдат заменени от електронни и данните ще бъдат изпращани много по-бързо в приходните агенции.
Фактурите вместо хартиени ще бъдат електронни. Отчитането на ДДС при трансгранични сделки ще стане изцяло електронно, гласят други законодателни промени, част от пакета “ДДС в цифровата епоха”, за които между страните от ЕС вече има политическо съгласие да бъдат направени. Първоначално фактурите ще станат електронни при сделки между страни от ЕС, но целта е хартиените фактури да бъдат заменени от електронни и при сделки във вътрешността на страните-членки.
Целта на тези промени е да бъдат намалени възможностите за укриване на ДДС. Годишните загуби на приходи от ДДС общо за страните от ЕС са оценени на 93 млрд. евро, пише в мотивите на Европейската комисия за предстоящите промени.
Загубите на ДДС от прилагане на схемата “липсващ търговец” са в диапазона от 40 млрд. до 60 млрд. евро на година. При тази схема във веригите на доставки има “липсващ търговец” - куха фирма, която не плаща ДДС. Но фирмите след нея във веригата от доставки искат възстановяване на данъчен кредит.
За да се увеличи събираемостта на ДДС при трансгранични сделки и да се сложи край на съществуващата разпокъсаност, произтичаща от прилагането на различни системи за деклариране в страните от ЕС, трябва да се определят правила за електронно деклариране, пише в мотивите на Европейската комисия. Целта е приходните агенции на страните от ЕС лесно да могат да сравняват наличните при тях данни за реализираните сделки и да упражняват контрол върху търговците. А същевременно ще бъдат намалени разходите на фирмите, които работят в няколко държави от ЕС, да спазват различни законодателства.
Използването на електрони фактури трябва да стане стандартна система, пише в мотивите за промените. Въпреки това държавите-членки трябва да имат възможност да разрешават други фактури при сделки във вътрешността на страната. Електронните фактури ще трябва да отговарят на европейски стандарт. Така приходните агенции на различните страни по-лесно ще обменят данни, а фирмите по-лесно ще спазват правилата при работа в няколко държави от ЕС.
За да бъде въведена по ефикасен начин системата за електронно отчитане на ДДС, е необходимо информацията за реализираните сделки да достига до данъчната администрация без забавяне, пише в мотивите на Европейската комисия.
Следователно крайният срок за издаване на фактура за трансгранични транзакции трябва да бъде определен на 10 дни след плащането или след получаването на стоката, допълват от ЕК. Електронната фактура може да постъпва в приходните администрации и в реално време - веднага след издаването им. Така данъчните ще могат да следят в реално време сключваните сделки и да реагират много по-бързо при съмнение за укриване или източване на ДДС. Сега ако една сделка стане в началото на месеца, до крайния срок за подаване на декларация по ДДС, където тя трябва да бъде отразена (14-то число на следващия месец), може да изминат до 45 дни. При подаване на данни в реално време информацията ще постъпва при данъчните много по-бързо.
Информацията в електронните фактури, подавани онлайн до приходните агенции, трябва да съдържа данните, които сега фирмите подават чрез декларациите по ДДС. Наред с това е необходимо да се изисква от фирите да предоставят допълнителни данни, включително банкови данни, така че че данъчните да могат да следят не само стоките, но и финансовите потоци, пише в мотивите на Европейската комисия. При въвеждане на електронни фактури и отлайн подаването им в НАП, данъчните ще получават данни не само за общия оборот на фирмите, а и за цените в конкретните сделки. А Европейската комисия иска данъчните да получават информация и за банките, през които минават плащанията.
Идеята на Европейската комисия е наред с въвеждането на електронни фактури, отделните страни от ЕС да могат да запазят действащи в момента системи за контрол, като например електронното свързване на касовите апарати с българската Национална агенция за приходи.
Намаляват регистрациите по ДДС в чужбина
Разширяват обслужването на едно гише
Онлайн продажбите от една в друга държава ще бъдат облекчени с промени на правилата за регистрация по ДДС.
Онлайн продажбите между страните от ЕС ще бъдат облекчени със законодателни промени, за които беше постигнато съгласие между страните членки. Ще бъде подобрен и разширен обхватът на онлайн услугите за обслужване на едно гише по ДДС, така че на фирмите да не се налага да преминават през скъпоструващи регистрации по ДДС във всяка държава членка, в която извършват стопанска дейност.
По принцип регистрация по ДДС се изисква във всяка държава членка, където фирмата извършва облагаеми сделки. Въпреки това, за да се намалят случаите, в които се изискват множество регистрации по ДДС, бяха направени промени в директивите на ЕС. Сега са открили още случаи, при които е добре да не се изисква регистрация по ДДС в други държави.
В момента се изисква регистрация по ДДС от доставчик, когато той не е идентифициран за ДДС в държавата членка, където се дължи данъка. Например прехвърлянето на собствени стоки на търговеца в други държави членки за целите на извършваните от нето онлайн продажби води до необходимост от регистрация в държавите членки, от и към които се прехвърлят стоките. Например фирма от България продава онлайн стоки в Германия. Но за да бъдат доставките по-бързи, държи стоките в склад в Германия, докато не бъдат поръчани от клиент. Идеята на Европейската комисия е в тези случаи на прехвърляне на собствена стока между държавите от ЕС от фирмата да не се изисква регистрация по ДДС във всяка държава.
Очакват допълнителни приходи от 400 млн. лв.
Намалението изтича на 31 декември
Ставката на ДДС за ресторантите ще бъде върната на 20% от януари 2025 г.
От началото на следващата година ставките на ДДС за хляба и ресторантите се връщат на 20 на сто. В момента ставката на ДДС за храната в ресторантите е 9 на сто, а данъкът за хляба е нулев. Но тези намалени ставки са в сила до 31 декември 2024 г., гласят тестове от Закона за ДДС.
От Министерство на финансите няма да предложат на парламента удължаване на намалените ставки на ДДС за ресторантите и хляба. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който в началото на седмицата обяви част от промените, които ще бъдат предложени от Министерство на финансите с цел ограничаване на бюджетния дефицит през 2025 г. От връщането на стандартната ставка на ДДС за ресторанти и хляб очакваните допълнителни приходи в бюджета са около 400 млн. лв. Като се има предвид състоянието на държавната хазна и очертаващия се бюджетен дефицит за 2025 г., възстановяването на ставките на ДДС едва ли ще бъде отложено от парламента.
Но от Министерство на финансите предлагат и редица други промени, за които много трудно ще бъде намерена подкрепа в парламента. Част от промените предвиждат увеличение с 3% на осигуровките за държавна пенсия, от което очакваните допълнителни приходи са 1,8 млрд. лв. Освен това ще бъде предложено увеличение на акцизите за цигарите с по-голяма стъпка от предвидената в закона за акцизите за следващата година. Освен това ще бъде предложено въвеждане на данък върху свръхпечалбите на банките, увеличаване на таксите върху хазарта от 20% на 30% и въвеждане на данък върху добива на подземни богатства и премахване на концесионните такси. “ГЕРБ такъв бюджет няма да гласува”, отсече преди дни Бойко Борисов.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш