Входни нива на учениците в началото на 9. клас, както интегрални предмети ще се въвеждат в училищата от следващата учебна година заради международното изследване PISA. Това съобщи министърът на образованието проф. Галин Цоков, като представи подготвяни от МОН важни промени, така че 15-годишните наши ученици да показват по-добри резултати в следващите издания на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Изследването измерва не просто знанията по конкретни предмети, а как учениците могат да ги използват наученото в реални житейски ситуации.
Очаква се утре – 5.12, да бъдат представени данните от изследването, направено през 2022 г., а предварително в МОН днес проф. Цоков обясни, че според мониторинговия доклад на ЕК проблематично в нашето училищно образование са резултатите от Национално външно оценяване и матурите, но и резултатите ни на PISA - „Резултати, които са сравнително ниски в сравнение с другите страни в ЕС“, уточни министърът по повод данните от 2018 г.
„Това ни накара през последните седмици и месеци да подготвим определени инициативи по посока на качеството образование и то насочено към развитие на компетентности и умения за живота, и възможности за по-добро представяне на нашите учениците на PISA тестовете“, посочи проф. Цоков.
На първо място от МОН предвиждат училищата, които ще участват в PISA, в годината на участие да получат по-голяма подкрепа от страна на министерството, тъй като предстои PISA 2025 г. Тази допълнителна подкрепа се изразява както с възможност за мотивация на учениците и учителите да участват, така и с методическа помощ за съставяне и решаване на задачи, насочени към практически умения и възможност за трансфер на знания, обясни министърът на образованието.
В МОН работят по създаване на модел за повишаване на резултатите от PISA в Националните програми, който вече се обсъжда от експертите да стане действителност от 2024 г. Той ще е насочен към това учителите да бъдат квалифицирани в подготовка на задачи от типа на PISA тестовете - задачи, насочени към възстановяване на учения за живота, практически задачи и от друга страна учениците да решават такива задачи.
„В този смисъл предвиждаме от началото на следващата учебна година в участващите училища да се въведат и входни равнища за завършващите 8. клас и започващи 9. клас. Входни равнище по основните предмети – БЕЛ, математика, природни науки, свързани отново с PISA задачи и тестове, насочени към възстановяване на ученията и възможност за решаване на практически програми от страна на учениците. Освен това самото учебно съдържание да бъде насочено към формиране на ключови умения, а не само към наизустяване на учебен материал. Една много важна концептуална промяна, която не може да се осъществи за година или две. Тук ще трябват 3-4 години, затова тя ще се използва като концепция и по една важна Национална програма, един проект, който ще тръгне отново от 2024 г. за компетентностния модел в българското училище, финансиран от програма „Образование“ на ЕК. Ние планираме след Нова година, в рамките на 2024 г., да направим промяна в учебния план, в частта, където има избираеми учебни дисциплини и всяко училище да може формулира свои учебни премети, там да има възможност за формирането на интегрални учебни предмети. Те изискват интегрирано знания и съвместна работа между учители, които да преподават и оценяват съвместно знанията и уменията на своите ученици“, обясни министър Цоков.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш