Един от най-уважаваните филмови творци
Фестивалът показа знакови заглавия
“В момента единствените неща, които изкарват пари, са тотален боклук. Наистина е удивително - реализират се проекти, само защото ще направят много пари. Тази формула е много съблазнителна за студиата, но също и за хората, които се ангажират с тези проекти, и стават създатели на филми-боклук - още повече когато са и възхвалявани за “творенията” си, защото те нямат рефлекса да се вгледат в създаденото или да се замислят какво представлява то.” С тези остри думи един от най-успешните сценаристи на нашето време атакува модерното състояние на киното. Става въпрос за Чарли Кауфман, който получи почетното “Сърце на Сараево” по време на 29-ото издание на престижния филмов фестивал в Сараево, който продължава до утре, 18 август.
“Кауфман изнесе майсторски клас и беше награден за своя принос към развитието на света на киното. В разговора си с киноманите в претъпканата зала в Босненския културен център носителят на “Оскар” за оригиналния сценарий на “Блясъкът на чистия ум” буквално заклеймяи студийната система на Холивуд, която действа в момента, и окуражи присъстващите кинаджии да търсят нови, алтернативни начини за творчество”, допълват от сайта operationkino.net.
“Аз имам една неизпълнима мечта - да създам организация от творци, които да измислят начин за финансиране и подкрепа на кинаджиите, които искат да правят проекти с истинска стойност”, каза още Чарли Кауфман и постави акцент върху стачката на сценаристите в Холивуд като обърна внимание на факта, че по-широката дискусия около проблема с използването на изкуствен интелект е свързана със самите създатели на писаното слово, които са “тренирани да “ядат” и също да създават тотален боклук” - поддават се на общите тенденции и пишат неща, в които липсва оригиналност, творческа дързост и хуманност. Той декларира своята увереност, че авторите трябва да бъдат “по-добри” от обстоятелствата, в които ги поставя индустрията, и да отстояват твърдата си позиция срещу използването на изкуствен интелект в творческия процес.
“Ако се откажат от това твърдо искане и се позволи на студията да използват изкуствен интелект при създаването на сценарии - няма да има връщане назад. Тогава ще изчезне всяка надежда за истинско творчество, защото изкуственият интелект не може да пресъздаде съчувствие и хуманност. Ако писателите са хора - винаги има шанс да се създаде нещо стойностно за хората-консуматори на това творчество, за човечеството.
“Да бъдеш Джон Малкович”
Междувременно публиката се е превърнала в безгрижна маса консуматори, които нямат нищо против да “поглъщат” всичко, предлагано от холивудската филмова машина... Това “меню” се предлага много отдавна - ако си ял лайна през целия си живот, ти продължаваш да искаш още от същото. Ако си ял преработена храна - ти жадуваш за нея! Иначе не би посегнал към нея, но вече се е създал определен навик. Точно това прави машината за филми - според мен това е изключително обидно и възмутително”, разказа Кауфман.
Разделителната линия между истинското изкуство и забавлението, според Кауфман, минава там, където може да се отдели истинността от глупостите, представяни като кино. Той също добавя, че ако целта е да се продаде един продукт и този продукт трябва да бъде филм (или нещо специално в този филм), то това творение не може да бъде изкуство, пише operationkino.net.
В програмата на фестивала в Сараево бе включен култовия филм “Адаптация”, режисиран от Спайк Джоунзи, който носи на сценариста Чарли Кауфман награда на гилдията на сценаристите Във филмографията на Кауфман са още провокации като “Да бъдеш Джон Малкович”(номиниран за “Оскар” и за “Златен глобус”, режисиран от Спайк Джоунзи) постмодерната психологическа драма “Синекдоха, Ню Йорк” (удостоен с втора награда “Независим дух”), на която той е и режисьор, както и стоп-моушън анимацията “Аномалиса”(номинирана за “Оскар”, “Златен глобус” и награда “Ани”).
Най-новият му пълнометражен филм излезе през 2020 година - I’m Thinking Of Ending Things, като в същата година Чарли Кауфман публикува и първия си роман “Antkind”. В програмата на Сараево гостът е представил и своя най-нов късометражен филм - Jackals and Fireflies, поръчан от технологична корпорация и заснет изцяло с мобилен телефон, в който една жена разсъждава върху стеченията на обстоятелствата в живота є и своята самота, докато се разхожда из улиците на Ню Йорк.
“Адаптация”