Отново иновативни филми в Кан

Кадър от лентата „Деца на вятъра“

78-ият престижен фестивал започва на 13 май

Фантазното кино от Жорж Мелиес до Спилбърг!

А сега от „Челюсти“ до новите дигитални технологии

Технологиите винаги са стояли пред прага на снимачните павилиони. И са очаквали момента, когато „магьосниците зад екрана“ ще ги потърсят, за да предложат нови изненади на зрителите.

Още Жорж Мелиес (1861-1936), бивш актьор и илюзионист, а след това като режисьор първи в историята на киното долавя скрития потенциал на специалните видове снимки и съвсем в зората на седмото изкуство създава своите забележителни „невъзможни“ кадри! А любопитните зрители никога преди него не са виждали нещо подобно на трептящия ням черно-бял екран. От днешна гледна точка Мелиес използва съвсем прости комбинирани снимки, многократна експозиция на различни кадри върху един негатив с помощта на т.нар. маска и контрамаска, покадрови снимки за промяна на движението в кадъра (забързано или забавено) и промяна в протичането на времето. С тези и други подобни технически хитрини той си спечелва завинаги славата като „баща на фантастичното кино“! С изумителна творческа и производствена енергия като режисьор създава 532 (!) късометражни филма от 1896 до 1913 година и сред тях най-знаменитият „Пътешествие до Луната“ (1902) – семпла и наивна екранизация по романа на Жюл Верн! Но тогава неговите невиждани и „невъзможни“ филми оставят поразително впечатление. А днес същото, само че много по-съвършено правят дори студентите с подходящ софтуер и съответните монтажни компютри. Сега „Жорж Мелиес“ обаче е названието на специално оборудвана зала с площ 1300 кв. м. в студентския комплекс в Кан. И тъкмо там миналата година по време на 77-ия фестивал се проведе първият конкурс за иновативни филми като трета официална състезателна категория.

Сега предстои второто издание на такава селекция, защото организаторите на феста си дават сметка и за бъдещето на екранното изкуство! Но за по-удобна логистика конкурсът ще бъде преместен в комфорта на луксозния хотел „Carlton“ за 10 дни в периода 14 - 23 май! Така новите иновативни филми ще делят мегдан в равностойна конкуренция с другите фестивални събития на легендарния булевард „Кроазет“! Но в  подходяща зрителска среда с възможност за разнообразни пространствени и сензорни експерименти! Защото същинската цел на подобни иновативни филми е да въведат, дори да въвлекат зрителя вътре в разказа и даже да участва в сюжетните събития. Или както бе едни от първите слогани на 3D системата IMAX: „Вие не гледате филм, вие участвате в него!“ 

„От прах“ също е сред иновативните продукции.

При друг повод и в друг обширен текст би могло да се проследи еволюцията от „плоския“ двуизмерен екран през илюзиите за 3D или т.нар. стереокино, та до детската игра  Pokemon GO, която вкарваше добавена реалност в малкото екранче на телефона. Сега амбициозните автори на иновативни филми се опитват все по-успешно да поднасят приемливи сюжети в „реални“ епизоди с достоверни събития. Но дори все още да не успяват като равностойни конкуренти на обичайното мощно фестивално кино в залите на Фестивалния дворец, то самото им присъствие редом до него е сигурна стъпка в правилна посока към бъдещо неизбежно съжителство. Такава е простата логика на технологичната еволюция и тя се случва пред очите ни! Та нали добре помним изумлението от „Челюсти“ (1975) на екранния гений Стивън Спилбърг! Но да не забравяме, че неговата акула, която смразяваше кръвта на най-нафуканите ербапи от онова време, бе просто добре изпипан механичен макет с прецизно хидравлично управление на зловещите челюсти. Днес това звучи като наивна приказка за възможна среща на Робинзон Крузо с дигитална акула на неговия необитаем остров! И нали същият гений Спилбърг 18 години по-късно направи изумителния „Джурасик парк“ (1993) с пълна колекция динозаври, дори по-истински от прадедите им!

От филма „Куклен дом“

Като международен термин новата конкурсна категория в Кан се налага с понятието Immersive films! Приемливо и кратко в български превод можем да ги наричаме иновативни филми. Тази година в състезанието са селектирани 9 заглавия плюс още 2  извън конкурса. Но особено любопитство предизвикват пет експериментални филма от известна креативна компания, базирана в Люксембург, които ще предложат уникална среща и поглед „отвътре“ към творческия процес при създаването им. Така тези общо 16 филма ще проследят в кратък преглед развитието на дигиталните технологии в киното от виртуалната реалност през смесената добавена реалност до използването на изкуствен интелект в седмото изкуство! Това е амбициозен опит фестивалният екран в Кан да предложи имагинерно преживяване, при което пространство, сюжетен разказ и емоционално възприемане са обединени като синтетичен резултат в зрителското съзнание! Нещо като експериментален технологичен микс, в който ние присъстваме едновременно В и Извън естествената реалност на човешкото ни битие. За повече подробности – среща на Лазурния бряг, в хотел „Carlton“ в средата на месец май!
Затова, уважаеми читатели и зрители, не се смущавайте и не се заплесвайте в  технологичните изненади пред прага на снимачните павилиони. Защото през това време вътре се ражда някой предизвикателен иновативен филм – от тези, които дори фестивалът в Кан оцени и покани любезно на булевард „Кроазет“!

Най-четени