Нови прогнози за това кога и как ще бъде възстановено движението по магистралата Атина-Солун, която остава затворена на височината на Лариса, бяха дадени в четвъртък вечерта от министъра на транспорта Христос Стайкурас.
Отваряне на националния път е предвидено, за събота сутринта от Атина до Солун и в неделя обратно с една лента за движение.
„Очакванията и оценката са, че в събота сутринта пътната мрежа от Атина до Солун ще бъде отворена и ще се стремим да отворим лента от Солун до Атина в неделя сутринта. Но всичко може да се промени“, каза транспортният министър.
Що се отнася до ситуацията в железопътната мрежа, г-н Стайкурас оцени, че разходите за отстраняване на щетите възлизат около 100 милиона евро.
Министърът на транспорта и инфраструктурата отбеляза още, че „с решенията, взети в Страсбург, наред с други неща, може да се използва Фондът за възстановяване и устойчивост и осигурихме за първи път гъвкавост, така че тези 600 милиона ще бъдат дадени за инфраструктура, пътни оси, ж.п.".
По отношение на проектите срещу наводненията, той каза, че „под въпрос е дали искаме да изградим проекти с издръжливост четири пъти в Янос, защото това, което се случи миналата седмица е безпрецедентно за период от 200-300 години. Това означава, че разходите са различни и източниците на финансиране са различни."
„Така че, ако мога да обобщя стратегическата стратегия, тя има няколко стълба. Приоритетни са проекти за незабавно възстановяване. Те ще струват или поне имаме 600 милиона евро финансиране, осигурено от Фонда за възстановяване и устойчивост. В тези проекти включвам и училищата. „Строителните инфраструктури“ в сътрудничество с Министерството на образованието вече проверяват училищата и тази проверка ще продължи. Важна е също, съществуващата инфраструктура, която трябва да проверим за издръжливост. Мостове в цяла Гърция. До края на годината ще имаме действащ регистър, за да знаем колко моста имаме с дължина над 6 метра, каква е тяхната издръжливост и какви интервенции трябва да направим. По същия начин трябва да разгледаме защитата срещу наводнения като цяло, за да можем да се справим с тях колкото е възможно повече“, заключи Христос Стайкурас.
Наводнената част, която в предишните дни надхвърли 3 километра, е построена от гръцкото правителство между 1996 и 1999 г. и е част от концесията, но без строителна оценка за качеството на пътя или за лошо изпълнение. За да избегне всякаква отговорност за състоянието и безопасността на пътната мрежа, проектният консорциум е поискал одит от геотехнически експерти и специализирани инженери по пътно строителни проекти, които ще се ангажират да направят тази оценка.
Гръцките общини също ще участва в тази стъпка през магистрала Егнатия и се очаква да започне аутопсията на участъците, които са освободени от водата. Първите прогнози са, че няма да има сериозни проблеми.