Епосът идва в България през есента
Де Ниро и Ди Каприо с главни роли
Де Ниро, Ди Каприо и Скорсезе на премиерата в Кан.
Леонардо Ди Каприо и Лили Гладстоун в кадър от “Убийците на цветната луна”.
“Убийците на цветната луна” разказва за индианците в Осейдж, щата Оклахома. През 20-те години там е открит петрол и това се оказва най-богатия район в Щатите, с най-висок доход на глава от населението. Но, верни на връзката си с природата, индианците са твърде наивни и алчни до безскрупулност бели хора скоро съсипват идилията им.
Това е най-безмилостният филм на Мартин Скорсезе. След всичките му филми, в които той с неподражаемия си стил показваше дълбоките рани на американското общество от своето съвремие - от “Коварни убици” през “Шофьор на такси” и “Добри момчета”, та до “Ирландеца”, след всичките брутални убийства и пролята кръв, сега, вече на 80 години, Скорсезе рязко сменя тона. Да, убийствата пак ги има - те са в центъра на сюжета. Но самият Скорсезе сякаш бяга от собствените си клишета и целият филм се възприема по-скоро като елегия, като тъжен блус за упадъка на нравите.
За този филм, един от най-силните на годината досега, тепърва ще се говори много. От всички отрицателни персонажи в цялата си кариера, тук Робърт де Ниро (също на 80) играе своя най-неприятен герой - наглед грижещ се за всички мъж с влияние, който обаче с изключителна перфидност гони единствено алчните си интереси. Леонардо Ди Каприо прави най-добрата си роля от “Авиаторът” насам - обикновен човек, който сляпо вярва на своя чичо (героя на Де Ниро) и му позволява да го манипулира по най-нагъл начин. До финала, където двамата имат изключително силна сцена на откровения. Но по-добра и от двамата е индианската актриса Лили Гладстоун, която играе съпругата индианка на героя на Ди Каприо, заради чиито петролни пари всъщност е цялата трагедия. С кроткото си, вглъбено присъствие, само с поглед и кратки реплики тя успява да отвори очите на заслепения си съпруг. Удивително обрана игра от съвсем млада (на 26) актриса, която вещата режисура на Скорсезе ефикасно поставя като контрапункт на лъвовете Де Ниро и Ди Каприо.
С виртуозната камера на мексиканеца Родриго Прието (четвърти филм със Скорсезе от “Вълка от Уолстрийт” насам) и чудесната музика на Роби Робъртсън от “Дъ Бенд” (стар съратник на Скорсезе още от “Последният валс”), “Убийците на цветната луна” е майсторско кино от най-висока класа, а времетраенето му от цели 3 часа и 20 минути почти не се усеща. Премиерата на филма по кината у нас предстои през есента.