Професори срещу нови правила за атестиране

Подписка против идеята държавата да погази академичната автономия

20 млн. лв. за заплати на преподаватели - обвързани с национални критерии на МОН

Говори се за разжалване и преквалифициране

Двадесет милиона лева за повишаване на заплатите на преподавателите във висшето образование, описани в Закона за бюджета за 2022 г., зависят от съгласието на висшите училища да приемат на национални правила за атестиране. Вузовете ще трябва да изменят вътрешните си правила за това съобразно нова наредба на МОН, се е разбрало по време на среща на синдикати и ректори с министъра на образованието и науката акад. Николай Денков в Русе, научи “Труд” от участници във форума.

Правилата за атестиране ще бъдат публикувани за обществено обсъждане до 30 април 2022 г., съобщиха от просветното ведомство за “Труд” и уточниха, че изискването за тях е въведено с параграф 17 от Закона за държавния бюджет за 2022 г. МОН обаче закъснява с поне месец с тях, след като във въпросния параграф е записано, че до 30 април те трябва да бъдат приети от Министерски съвет.

Все още необявените нови правила за атестиране вече са предмет на протест от страна на академични преподаватели, защото според тях държавата ще влезе в процеса по атестирането и ще погази академичната автономия, гарантирана законово. Над 100 от недоволните професори и доценти са изпратили подписка до имащите право да сезират Конституционния съд за проблемните текстове, съобщи за “Труд” проф. Веско Панов, който е сред инициаторите на подписката.

“По същество срещащата отпор идея на МОН е да диференцира заплатите на академичните работници според оценка за качество, която ще ги задължи на определен период от време да покриват определени критерии, които се очаква да бъдат свързани най-вече с научно-изследователската дейност и публикациите. Едновременно с това периодът на атестиране може ще бъде драстично съкратен на 3 години и това ще се превърне в почти постоянен регулярен процес”, обясниха пред “Труд” експерти след разговорите в Русе. Според ректори освен студенти, които са в стачна готовност заради идеята за обединяването на университети, преподавателите също вече се намират в такава, притеснени от слуховете за драстични промени в атестирането. След срещата в Русе в академичната общност се говори, че е възможно разжалване на професори и доценти - ако не покриват новите критерии на МОН, да преминават към длъжност “преподавател”.

Всъщност заплатите в сектора изостават значително от тези в системата на средното образование. Понастоящем тази на начален учител е почти равна на тази на доцент, и надвишава асистентските, което води до отлив на преподаватели и напрежение в системата.

Проф. Веско Панов, ТУ-София, пред “Труд”: Опасна тенденция е МС да се меси

В Закона за държавния бюджет е предвидено едно перо от 20 млн. лв. като субсидия за издръжка на вузовете. Това е допълнителна субсидия. Обаче в параграф 17 от същия закон е записано, че тези пари ще бъдат дадени само след привеждане на критериите и показателите за оценка на академичния състав, тоест след атестациите. Означа, че МС трябва да приеме методика за извършване на такава оценка на преподавателите и когато вузовете съобразяват своите критерии и показатели с тези, които методиката дава, тогава ще се дадат тези 20 млн. лв. бюджет. Проблемът обаче се състои в това, че атестирането е уредено в Закона за висшето образование. Той казва, че атестирането се извършва по критерии и показатели, определени в правилниците на висшите училища. Сега излиза, че министърът предлага на МС да приеме методика, която ще задължи всички висши училища да преразгледат правилните си. Това противоречи на академичната автономия. Това е опасна тенденция.

Проф. Анастас Герджиков, ректор на СУ, пред “Труд”: Минималната заплата трябва да е еднаква за всички университети

Обсъждана е преди, по време на Съвета на ректорите и след това идеята за национални правила за атестиране. И в трите случаи всички казаха, че са “за”. Не е вярно, че ще се погази автономията, защото в момента наукометричните показатели всъщност са национални. Отначало нямаше национални, всеки университет си имаше, но беше длъжен да изпълнява и минималните показатели. Тогава никой не каза, че автономията е нарушена - същото е и сега. Парите по параграф 17 ще бъдат обвързани с това ректорите да внесат в академичен съвет въпросите национални правила за атестиране, за да станат част от университетските правила, но няма да са обвързани с това да преминем през атестация. Минималната заплата трябва да еднаква във всички университети, а оттам нататък по-качествените ще получат повече пари и мога да имат и по-високи заплати.

Проф. Христо Белоев, ректор на РУ, пред “Труд”: Разработват се национални критерии

Създадени са работни групи в МОН. Разработват се такива национални критерии, които са свързани с атестирането и те ще бъдат обвързани с минималните наукометрични изисквания за съответните академични длъжности. Дали може дадена академична длъжност да се промени и да стане друга, дали е свързано с намаляване на възнагражденията - явно са идеи, които още не сме виждали разписани. Когато ги има поставени за обсъждане, ще трябва да ги коментираме.

Проф. Миглена Темелкова, ректор на ВУТП, пред “Труд”: Ние сме преподаватели, а не изследователи

Ние не сме наясно какво обмисля МОН да направи, тъй като до момента нашата информация е от Съвета на ректорите, който беше на 22 февруари. Изобщо до ректорите не е достигнала никаква конкретна информация по заявеното от министъра желание да прави реформа по отношение на атестациите. Нашите преподавали не се занимават само с изследвания, те имат обучителен процес, работа със студенти, по проекти. Ние сме преподаватели, а не изследователи.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование