Харисън Форд вероятно вече е позабравил срама от провала на последния филм за Индиана Джоунс, превърнат за съжаление на феновете в либерална и феминистка лекция без никаква филмова магия. И сега се завръща, но първо на малкия екран. Преди часове тръгнаха първите кадри от втория сезон на епичната поредица „1923“, в която Харисън Форд си партнира с друга екранна легенда – неповторимата Хелън Мирън.
Харисън Форд е 82 години, в чудесна физическа форма и няма никакво намерение да се оттегля от активната актьорска игра. Догодина публиката го очаква и в новото високобюджетно продължение на комиксовия екшън „Капитан Америка“. Тук Форд влиза в образа на измисления президент на САЩ „Тъндърболт“ Рос. Актьорът има опит с президентските персонажи, а един от най-успешните му филми от 90-те години на миналия век е именно „Еър Форс Едно“.
„Капитан Америка: Нов свят“ продължава наследството на поредицата и разкрива трансформацията на Сам Уилсън като новия Капитан Америка. Докато влиза в обувките на своя предшественик, той се сблъсква с противници и съюзници, навигирайки из политически интриги и социални катаклизми. С подкрепата на доверени партньори Уилсън трябва да се изправи срещу страховити врагове, чиято цел е да дестабилизират световния мир и убият президента „Тъндърболт“ Рос (Харисън Форд).
Форд вече официално се сбогува с образа на Индиана Джоунс с петия филм от приключенската поредица - „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата”. На световната премиера в Кан актьорът получи кралско посрещане и почетна „Златна палма”. Но „духът на времето” бе замърсил с грозните си прогресистки грачения и този филм, превърнал се в радикална феминистка гавра с цялото културно наследство на Индиана Джоунс, Харисън Форд, а и с доброто старо американско кино като цяло.
Но подобни провали ни дават възможност да оценим още веднъж предишните постижения на индустрията и особено първите три филма за „Индиана Джоунс”.
Както и другите стари екранни персонажи на несравнимия като изпълнител Харисън Форд. Той е още Хан Соло, Ловеца на хуманоиди и Беглеца. Стар, но жилав мустанг от друга културна епоха, Харисън ще остане като една от най-великите филмови звезди в историята. Като екранен образ, той несъмнено е от онези екранни мъжкари, които вече не се произвеждат в Холивуд.
Много фенове с право се притесняваха, че новият филм за Индиана Джоунс ще стане платформа за политически послания и токсичен феминизъм, както това стана с новата трилогия за „Междузвездни войни”. Именно там Харисън Форд се завърна в другия си легендарен образ - Хан Соло. Но персонажът беше убит безславно още в първата част от трилогията на „Дисни” и новата шефка на „Лукасфилм” Катлийн Кенеди, обявила корпоративно-идеологически джихад на всички смислени традиции и нрави на киното “от едно време”.
За изпълненията си в общо шестте филма от поредиците “Междузвездни войни” и “Индиана Джоунс” през 70-те и 80-те години на миналия век Харисън Форд беше определен за най-голямата филмова звезда в историята в мащабна класация на списание “Емпайър” отпреди 20 години.
Но алфа-археологът със страх от змии Инди и ултраготиният междузвезден агент на сивата икономика Хан Соло изобщо не изчерпват изключително богатата и успешна филмография на потомъка на ирландски католици и руски евреи. Харисън Форд веднъж се беше пошегувал: „Като човек винаги съм се чувствал ирландец, като актьор винаги съм се възприемал за евреин”.
Най-качественото изпълнение на Форд за мнозина всъщност е във вече легендарния научнофантастичен film noir от 1982-ра „Блейд Рънър”, превеждан у нас като “Ловецът на хуманоиди”. В този естетически триумф на режисьора сър Ридли Скот, Форд играе преследвача на репликанти Рик Декард.
Ала плахият му старт в света на развлекателната индустрия изобщо не е индикатор за последвалия монументален успех. Форд произлиза от семейство на артисти и закономерно още от младеж е запленен от актьорската професия. Но дълго време не успява да направи име в Холивуд и е принуден да участва в малки проекти или с малки роли в по-мащабни филми.
В един момент той се вижда принуден да навлезе в друга професия, за да изхранва семейството си, което вече включва и две малки деца. Така Форд става самоук професионален дърводелец и дори работи по сцените на звездите на психеделичния рок The Doors. Днес, с три от най-иконичните персонажи на колана си, Харисън Форд е олицетворение на идеята за мегазвезда.
Не е примадона
Да се снимам с него в „Прозрачно минало” на Браян Де Палма беше чисто удоволствие. Харисън изобщо не се държи като най-голямата звезда на света. Толкова е земен, нормален, мил и предразполагащ, с него все едно не си на снимачна площадка с камери, насочени срещу теб, и светлини отвсякъде. Държи се като нормален човек и не е холивудска примадона.
Мишел Пфайфър, актриса
Готин и стилен
Когато мъжете се бият във филми, това е съвсем различен стил. Харисън Форд беше толкова готин, когато държеше камшика в „Индиана Джоунс” - придаваше му стил. А Брус Лий беше такъв художник, когато се движеше, че не можеше да откъснеш поглед от него. И все пак камшикът на Харисън ми харесва повече. В смисъл, че историите му са много по-различни от каратето.
Луси Лиу, актриса
Съкровище за всеки режисьор
Когато създавах образа на Хан Соло за “Междузвездни войни”, никога не съм си представял, че ще намеря толкова подходящ актьор като Харисън. Човекът е съкровище за всеки режисьор и продуцент. Харисън превърна Хан Соло в нещо специално, инжектира му от своя изключителен бандитски чар. Той винаги ще бъде Хан Соло.
Джордж Лукас, продуцент и режисьор
Харисън Форд казва, че играе „заради парите”, като уточнява, че от опит знае за презрителното отношение на филмовите студия към хората, които се съгласяват да работят за малко пари. Е, той отдавна не е в тази категория. Харисън е получавал хонорар от над 20 милиона долара за един филм поне половин дузина пъти. Той е комерсиален изпълнител в най-пълнокръвния смисъл на думата.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш