Около половината граждани не биха се явили като свидетели, дори ако бъдат призовани
Легитимността на държавните органи е нещо, което обществото им приписва
Доверието в институциите е фундаментално условие за съществуването на правовата държава. Без него системата на правораздаване губи от своята легитимност, а обществото изпада в състояние на правна несигурност. В българския контекст въпросът за общественото доверие в съдебната система е особено остър поради неговия дефицит. Гражданите често възприемат съдебните и правоприлагащите органи със скептицизъм, а понякога и с открита враждебност. Това отношение е особено деструктивно в областта на наказателното правосъдие. Което на теория е призвано да защитава гражданите и обществото от престъпни посегателства.
Доверието създава предвидим и стабилен свят. Изследвания показват, че гражданинът, който вярва в институциите, очаква контактите му с полицаи, прокурори, следователи и съдии да протекат според установени правила, безпристрастно и с респект към закона. Той е склонен да съдейства на органите, да свидетелства правдиво и да спазва правните и моралните норми. Защото вярва, че правосъдието като цяло действа справедливо и ефективно.
Всеки знае какво се очаква от него в служба на обществото и в повечето случаи го изпълнява. Гражданинът – да разкаже истинно. Който трябва – събира доказателства и обвинява. Съдът – съди по предвидим начин и правила. У нас изглежда това дори не е цел за постигане. А действително поставената цел предполага конкретни стъпки за постигането ѝ.
Високото ниво на недоверие в органите, натоварени с реализация на наказателното правосъдие в България е отдавна и многократно отбелязано. Усилията за промяна изглежда се изчерпват с политики за подобряване на осведомеността и правната грамотност на населението. То пък видимо не се впечатлява от тези професионални акции в медийното пространство, остава скептично към тях.
И продължава масово да не вярва, че в негова полза се стараят добросъвестни, отговорни спрямо задълженията си и отзивчиви в рамките на възможното съдии, прокурори, следователи и полицаи.
Промяната трябва да се търси другаде – на плоскостта на ежедневната работа и отделния случай.
Възмутен управител на фирма, участваща в обществена поръчка в родно министерство, подава сигнал, че е „натискан“ да плати процент от стойността на бъдещия договор като условие да спечели. След четири години безрезултатно разследване и много разпити заявява, че всъщност се е объркал, не е разбрал какво му казало длъжностното лице и изобщо нямало такова нещо.
Множество случаи на джебчийски кражби, повреждане или унищожаване на собственост или посегателства срещу личността остават несъобщени поради неверие, че нещо ще бъде разкрито, а някой - наказан. И това едва ли е изненада.
Оплакала се гражданка след „изчезнало“ в автобус портмоне е убеждавана дълго в полицията, че вероятно го е изпуснала. „Откраднато“ би означавало да се търси кой е сторил това.
Ниското ниво обществено доверие съсипва отношенията между граждани и институции. Влияе пряко върху поведението на отделния индивид. Количественият признак е довел до качествени промени. Много са възможните примери за отказ на гражданите от съдействие, нежелание за свидетелстване и толериране на незаконни практики.
Според проучвания около половината от българските граждани не биха се явили като свидетели, дори ако бъдат призовани. Други го правят с очакване на лична изгода. Това компрометира самия процес на правораздаване и възпрепятства постигането на справедливост.
Ерозия обхваща и работата на представителите на държавата в тези органи. Те също са граждани в и извън работно време. Тревожна е засилващата се тенденция към формализъм в работата на полицаи, прокурори, следователи и съдии. Поредният случай на престъпно посегателство се възприема повече като административна рутина, а не като защита на правата и свободите на гражданите. Това води до усещането, че правосъдието не служи на обществения интерес, а следва вътрешни институционални удобства. В крайна сметка изчезва мисленето, че зад всяка преписка стоят човешки съдби.
В контекста на наказателното правосъдие промените могат да се изразят по различен начин в зависимост от гледната точка. Все с думи с отрицателен заряд: напредваща ерозия на доверие, пасивност и примирение у пострадали и очевидци на престъпления, отказ от съдействие, гнетящо усещане за несправедливост и… страх.
Като резултат, някои индивиди и дори цели общности прибягват до самоволни действия в защита на интересите си. Било чрез самоорганизирано патрулиране, било чрез акции за разобличаване на престъпници или чрез директна саморазправа. Дрога се предлага открито пред децата ни, достъпна е дори с едно кликване в интернет. Щом държавата не се справя с този проблем, не е изненада, че родители започват да търсят алтернативни начини да защитят децата си. Случаи на гражданско разобличаване на педофили и дилъри вече са факт.
Тези действия са не просто показател за липса на доверие в държавните органи, но и създават реален риск за правния ред.
Към тези негативни тенденции се добавя и деградацията на кадровата политика в системата на наказателното правоприлагане. Кадровото развитие често не се основава на професионални качества, а на лични връзки, което допълнително руши мотивацията на компетентните специалисти.
Интригантството и сервилността се утвърждават като стандарт, замествайки обективните критерии за реално свършена работа.
Служебният хъс изчезва, а с него – и очакваният от обществото резултат - качествено разследване, справедливо и ефективно правораздаване.
Корупцията в институциите също подкопава доверието. Липсата на ефективни контролни механизми и наказания бързо доведе до това, че гражданите я възприемат като неизбежна част от системата.
Отношението на гражданите към държавните органи е в основата на тяхната легитимност. Тя не е просто качество, което институциите притежават по дефиниция, а нещо, което обществото им приписва. Легитимността на съдебната система зависи от убеждението и готовността на гражданите да спазват закона, да му се подчиняват и да сътрудничат с институциите.
Когато обаче доверието в тях ерозира, институциите се откъсват все повече от обществото, за чиито нужди би трябвало да работят. Гражданите спират да ги възприемат като пазители на права и разрешители на проблеми. Вместо това на тяхно място се настаняват страхове за сигурността, улични правила, капсулиране в малки групи, където беззаконието се превръща в норма, а недоверието към държавата – в общоприето мислене.
Исторически наказателното правораздаване е преминало в ръцете на държавата, за да замени произвола на личната и родовата разправа. Днес, в 21-ви век, България е изправена пред риска този процес да тръгне в обратна посока.
Разпадът на доверието в правосъдната система може да бъде спрян само чрез неотклонно прилагане на закона, еднакво за еднаквите случаи и различно – за различните. Чрез следване на формулираната от закона обща задача на органи с обща мисия. В тази рамка – ежедневно изпълнение на специфичните за отделната институция ангажименти. И чрез отстраняване на копаещите в личен интерес от обществената нива. Без изключения.
Само така правото ще бъде не просто текст на хартия, а истинска защита на обществения интерес.
Авторът е доктор по наказателен процес