Малтийските военни спасиха повече от 200 мигранти

Емилия Кларк: Нямам време за връзки Актрисата от „Игра на тронове” не се смята за фатална жена

6 547 деца са били записани в детските градини в област Велико Търново през учебната 2018/2019 г. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 601 души

Най-малко 19 ученици са загинали при пожар в Индия

Мъж преби и ограби 77-годишен жител на Червен бряг в дома му

Мария Илиева и Любо Киров предизвикаха фурор в Благоевград

Почивка за стомаха

Доналд Тръмп пристигна на посещение в Япония

36-годишен мъж е загинал при пожар в Плевенско

МВнР: Няма български граждани сред пострадалите след експлозията на пешеходната улица във френския град Лион

Военен хеликоптер катастрофира в Афганистан

„Отмъстителите: Краят” диша във врата на „Аватар” С над 2,6 милиарда долара глобални приходи

Планински спасители намериха деца в добро здравословно състояние, изгубили се в Лозенска планина

Касовият бон от скандалния ресторант на остров Миконос се оказа редовен

Апаши се спасяват през дупка в закона Принудителен труд да смени безсмислените глоби за леки престъпления

Ангел – един живот на релси Бившият жп служител кореспондира с колеги от цял свят на есперанто

На 80 железничарят надяна костюм и червена фуражка, за да посрещне царския влак

80-годишният Ангел Мъглов от великотърновското село Самоводене е живата история на родните железници. Достолепният мъж владее международния език есперанто, обикаля света и живо се интересува от техническия напредък в областта на железопътния транспорт на всички континенти.

Ангел с гордост заявява, че целият му трудов стаж е преминал в БДЖ. Цели 36 години е работил предимно в Железопътното управление в Горна Оряховица като ръководител движение и влаков диспечер за регулиране на влаковете в северната жп-мрежа. Трудовата му дейност стартирала на гара „Яворовец” и приключила в отдел „Контейнери”. На прочутата с историческото си минало жп гара „Трапезица” във Велико Търново пък стажувал и там положил държавния си изпит за ръководител движение. На 23 септември тази година Ангел Мъглов отново надяна костюм и с червена фуражка и палка лично посрещна царския влак, който направи обиколка по повод честването на 110-годишнината от обявяването на Независимостта.

Преди дни пък ексжелезничарят се вози във влак с омбудсмана Мая Манолова.

„Пътувах с нея час и половина от Горна Оряховица до Шумен. Поздравих Манолова, че е избрала да пътува с влак. Казах й, че адмирирам идеята, защото така може да се срещне с повече хора от страната и да чуе техните болки и предложения”, разказа Мъглов.

Той с гордост казва, че навремето държавници и известни личности редовно са ползвали железопътния транспорт. През 1962 г. като млад служител Мъглов се срещнал с актьора Константин Кисимов, чието име днес носи великотърновският Музикално-драматичен театър.

„Кисимов се качи в бързия влак от Горна Оряховица за София. На перона го спряха много хора и разговаряхме с него. Година по-късно пък в Горна Оряховица пристигна на посещение знатен руски машинист. Иван Палин бе тържествено посрещнат от ръководството на Локомотивното депо в железничарския град”, реди Мъглов.

Той обаче добавя, че му е тъжно като гледа в какво незавидно състояние е днес железопътният ни транспорт.
„Навремето влаковете бяха препълнени с хора. Спомням си еуфорията през 1963 г. по изпращането на първия влак с електровоз от Горна Оряховица за Русе. През същата година в знаменателно събитие се превърна и пристигането на бързия влак от София за Варна, който пък беше с първия дизелов локомотив. До този момент всички композиции бяха теглени от парни локомотиви”, разказва разпалено Ангел Мъглов.

Жепеецът с умиление си спомня как влаковете в онези години се движили с по-големи състави от по 10-12 вагона. Превозвали хиляди пътници дневно, както и огромни количества товари като въглища, инертни материали, дървени трупи и др.

„До 1989 г. се удвоиха и електрифицираха много жп-линии като София-Варна, София-Пловдив-Бургас…Всички влакове вече бяха с електровози. Най-напред бяха доставени чисто нови машини от завода в Пилзен, Чехословакия. От Австрия бяха купени дизелови локомотиви, а от завода в град Крайова, Румъния – електрически локомотиви. Пристигнаха и голямо количество дизелови локомотиви от бившия СССР. Това беше гръбнакът и тягата на железниците. Пътническите вагони пък се произвеждаха в завод в Дряново, имаше и внос от бившата ГДР. След демократичните промени у нас в жп транспорта се вляха само 25 мотриси от марките „Дезиро” на концерна „Сименс”, връща се назад в годините Ангел Мъглов.

Бившият железничар никога няма да забрави трагедията от 12 декември 1972 г., когато бърз влак София – Добрич и товарна композиция се удрят челно на гара Венчан. При катастрофата е имало десетки пострадали пътници.

Сред ярките запазени спомени на жепееца е и авария преди 50 години, когато в междугарието Кръстец – Плачковци в тунел № 19 се срива огромно количество скална маса върху железния път. Товарен влак се удря в каменната камара и след това движението по това релсово трасе било прекъснато в продължение на десетина дни.

Освен влаковете, другата страст на бившия железничар е есперантото. Мъглов поддържа и усъвършенства познанията си по международното слово вече 45 години. По изкуствено създадения език се запалил през 1973 г. по време на селскостопанска бригада.

„Докато копаехме царевица с мой колега се заговорихме за географски забележителности. Стана въпрос, че има международен език и още същата година в ЖП-управлението организирахме курс, в който се включиха 15 души. Само двама обаче завършихме 5-месечното обучение. Този език ми отвори вратите към света”, споделя Ангел Мъглов.

И до днес железничарят води активна кореспонденция с колеги от Германия, Холандия, Япония, Китай и др. държави. Непрекъснато получава писма и картички от близки и далечни земи. Освен това Мъглов е и активен член на Международната железничарска есперантска федерация. Последният световен конгрес на организацията е бил през юли тази година в Лисабон.

„Непрекъснато посрещам гости от чужбина в дома си. В домът ми в Самоводене са отсядали мои приятели от Германия, Холандия, Франция, Япония, Румъния, Сърбия, Полша, Унгария.

Мъглов споделя, че е имал 10-годишна американска виза, но така и не стъпил в САЩ. Не крие, че мечтата му е да посети Китай и страната на гейзерите Исландия и най-вече столицата Рейкявик.

Хобито на Ангел Мъглов е да обикаля страната с фотоапарат и да снима жп гари, влакови композиции, локомотиви, съоръжения. Публикува ги на страницата на групата „Железопътен транспорт” във фейсбук, в която е изключително активен.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.