Или как държавата се оттегля от нещо, което е постигнала за децата в риск
След бурни протести срещу статията „Най-добре е норвежците да дойдат “ (12 февруари 2020, „Труд“) се притесних. Става дума за горещия телефон за деца в риск и впечатляващата идея на фалцетните улични популисти да бъде срината работещата практика, защото според тях „престъпни НПО-та събират данни за деца, които да бъдат изнесени в Норвегия“ или където там беше.
Много. Съжалявам! Съжалявам, че не бях по-остър... Ето продължението. Ще има и още. Само хора, които не са живели и докосвали болката на деца, могат да работят срещу тях... не ги съдя - тях такива ги е създал Бог, мразещи и неразбиращи. Те си имат и своята мисия - да ни провокират и вадят от ленивостта и да се борим. Ето, те ни напомнят, че не трябва се руши това, което хора със сърце и посвещение са правили години наред - психолози, социални работници, администрация, политици, да, политици. Горещата линия за деца в риск е на държавата, управлява се от държавата и се контролира от държавата и няма заговор, мили мои.
И да, политици! Ева Жечева, Ширин Местан, Христо Монов, Надя Шабани, Калин Каменов, Елеонора Лилова... Това са хората.
Вижте колко е направила държавата за този телефон и ще разберете какво крадат от нас. Следва историята от личната страница на Надя Кожухарова – психолог от „Анимус“, съпреживяла цялата битка за осъществяването на този много важен за България проект.
2001-2002 г. Историята на Националния телефон за деца (НТЛД) започва като идея още със създаването на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и нейната първа председателка г-жа Ева Жечева, за която е напълно ясно, че в България е нужен специализиран телефон, на който децата да се обаждат и да споделят проблемите си.
2002-2009 г. За да реализира тази идея, г-жа Ширин Местан разпраща експерти в шест европейски страни, в които вече подобни телефони работят, за да научат най-доброто от тях и българските деца да имат перфектен, съвременен телефон. Извършват се промени в Закона за закрила на детето.
2007-2008 г. Междувременно UNICEF пилотира Национална телефонна линия за деца с телефон 0800 11 100, като избира за доставчик Фондация „Център Надя“. След приключването на проекта UNСCEF дарява на ДАЗД всички активи от проекта под формата на техническо оборудване, софтуер и ноу-хау. Фондация „Център Надя” по-късно кандидатства в два от конкурсите на ДАЗД за телефона.
Лятото на 2009 г. ДАЗД обявява първия конкурс по ЗОП за работа на НТЛД с техническо задание и конкретни изисквания към доставчика. През 2009 г. телефонът става реалност и и.д. председател на ДАЗД г-н Христо Монов подписва първия договор за опериране на линията с Фондация „Асоциация Анимус“.
2009-2012 г. Следващите три години по време на председателството си на ДАЗД г-жа Надя Шабани поема грижата за линията като приоритетна дейност. С нейна подкрепа се доизграждат структурата на линията и процедурите за работа.
2012-2013 г. Председателят г-н Калин Каменов полага персонална грижа за телефона и неговият екип осигурява най-добрите възможни условия за работа.
2013-2016 г. По време на второто си председателство г-жа Ева Жечева продължава приоритетната грижа за телефона като най-добрата система за бърза реакция при деца в риск.
2016-2018 г. Най-трудните години. Премахва се лиценза за управление на услугата от изискванията в конкурса и така консултантите, които ще работят с децата, не е нужно да притежават образование в сферата на психологията и педагогиката. Председателката - Офелия Кънева, принуждава НТЛД да напусне сградата на ДАЗД. Телефонът не само губи помещенията си, а също и специално разработения софтуер, защитената и стабилна телефонна връзка, предоставена от държавната администрация, както и възможност за съхраняване на информацията на обезпечен сървър на министерството.
2018 - до сега. Новата председателка - г-жа Елеонора Лилова, споделя убеждението, че мястото на НТЛД е при неговия суверен ДАЗД и връща телефона в сградата. Междувременно започва кампания срещу участието на НПО в предоставянето на социални услуги за деца. Атаките са насочени конкретно към „Асоциация Анимус” като оператор на НТЛД. Договорът на „Асоциация Анимус“ е изтекъл преди близо половин година. Не е обявен нов конкурс за телефона по ЗОП.
Всяка година се обявява конкурс по ЗОП за НТЛД, тъй като всяка година се гласува бюджета на ДАЗД. С малки изключение, в този конкурс не се явява повече от един кандидат. Причината е тежката работа на 24-часова линия, на смени и ниското заплащане за консултантите. На линията могат да работят психолози и педагози с образование минимум бакалавърска степен. Осем години екипът се ръководи от доктор на науките и преподавател в Софийския университет. Екипът се супервизира от магистри психолози, един от които е с международно призната диплома и член на Международната психоаналитична асоциация, а другият е със специалност медицинска психология. И двамата супервизори работят над 20 години в областта на детското психично здраве.
14 психолози работят в центъра
Бюджетът за една година на НТЛД е 200 хил. лв. В него се включват възнаграждения (и осигуровки) за 14 консултанта, координатор и заместник-координатор. На смяна работят по трима човека, а през нощта по двама. Те не успяват да поемат всички обаждания и за това често има неприети и изчакващи обаждания. Всеки може да си направи сметка какви са възнагражденията на консултантите. Това са предимно надъхани млади психолози, които работят с душа и сърце, а не за пари.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш