50% излишно висше образование

Чаатай Улусой надебеля

Кардайъ: Лъсна съглашателството между ГЕРБ и БСП

ГДБОП разби банда „ливанска пералня” (обзор) Босът Ахмад Шараф и пет от мулетата му са обвинени за пране пари

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 6 декември 2019

Арестуваха сина на Миню Стайков в брониран джип с телохранители (обзор) Гешев: По трудния начин ще разберат, че не живеем във времето на мутрите

Партийната субсидия става 8 лева на глас Предложението беше на БСП, наложиха го от "Обединени патриоти"

Горанов: Патриотите настояха да се подкрепи предложението на БСП за 8 лв. субсидия

Разкриха разстрела на Петър до езерото Вая (обзор) Жертвата и килърът били бандити - ограбили две банки

Руски агенти държали база в Алпите (обзор) Хората на ГРУ работели оттам в цяла Европа

Икономиката ни е четвърта в ЕС по ръст

САЩ обвиниха двама руски хакери, дават 5 милиона долара за информация

Демократите повдигат обвинения срещу Тръмп Процедурата по импийчмънт преминава на нов етап

Оставиха в ареста бившата служителката на НОИ, обвинена в източване на 3 млн. лв.

Захарова за изгонването на наш дипломат: Предприехме ответната стъпка в момента, в който беше готова

БДЖ – безумия и грабеж Кратки факти за състоянието на железницата

Снимка: Архив

Годишнината на компанията мина в тишина

Железницата превозва 20 млн. пътници с 200 млн. лв. държавна субсидия. През 1989 г. БДЖ превозва 99 млн. пътници и постига печалба от 91 млн. лв. През 2007 г. пътниците са 33 милиона и субсидията за пътническата услуга на БДЖ е 21 млн. лв. През 2017 г. БДЖ е превозило 21 млн. пътници с държавна субсидия от 224 млн. лв. Така през 2017 г. срещу 11 пъти по-висока сума за подпомагане на жп транспорта спрямо десет години по-рано, са превозени 36 процента по-малко хора, а дотацията за един превозен човек, от 0,63 лв. през 2007 г., достига 10,6 лв. към 2017 година. През 2018 г. поради липса на отпечатани хартиени билети за продажба по време на път, кондукторите във влаковете ползват мухлясали и проядени от мишки билетни кочани от 1979 година.

Средната скорост на пътуване с влак на държавните железници е 45 км/ч. България не притежава нито един локомотив, електромотрисна или дизелова машина, която да е в състояние да вдигне повече от 120 км/ч.

За пътуване с автобус на разстояние 40 км (и средна скорост 70 км/ч), цената е около пет лева и от тях държавата прибира 1 лев под формата на данъци и такси. За същата дистанция при пътуване с влак, пътникът плаща 3,5 лв. и държавата дотира БДЖ за този пътник с 10,6 лева.

От 2011 г. досега се правят опити железницата да бъде спасена чрез крупни финансови операции. Първо, чрез десетократно увеличение на субсидията. Второ, чрез приватизация на БДЖ – Товарни превози. После със заем от 460 млн. лв. от Световната банка. Накрая с приватизация на Летище София, парите от която да бъдат веднага предоставени на релсовия превозвач. Но тъй като европейските закони не позволяват държавна помощ за държавните железници, различни от годишната субсидия, бе поискана европейска нотификация, за да може парите от бъдещата концесия директно да се изсипят в БДЖ. Още нищо не е станало.

Зимата настъпва, а с нея и железопътният студ. През 2018-а се навършиха 130 г от създаването на железницата и всичко във връзка с годишнината премина безмълвно.

* От сайта „Гласове“ с големи съкращения

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Някой да сметне колко милиарда са откраднати от БДЖ от 2009 до сега. Ще видите само колко много е откраднато от едно предприятие, а там ще си направите изводите за цяла България. Друга е темата след като бибитко не можа да открадне с приватизация БДЖ товарни превози си направи друга фирма, която лапа всички поръчки.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.