БДЖ - безумия и грабеж

Снимка: Архив

Кратки факти за състоянието на железницата

Годишнината на компанията мина в тишина

Железницата превозва 20 млн. пътници с 200 млн. лв. държавна субсидия. През 1989 г. БДЖ превозва 99 млн. пътници и постига печалба от 91 млн. лв. През 2007 г. пътниците са 33 милиона и субсидията за пътническата услуга на БДЖ е 21 млн. лв. През 2017 г. БДЖ е превозило 21 млн. пътници с държавна субсидия от 224 млн. лв. Така през 2017 г. срещу 11 пъти по-висока сума за подпомагане на жп транспорта спрямо десет години по-рано, са превозени 36 процента по-малко хора, а дотацията за един превозен човек, от 0,63 лв. през 2007 г., достига 10,6 лв. към 2017 година. През 2018 г. поради липса на отпечатани хартиени билети за продажба по време на път, кондукторите във влаковете ползват мухлясали и проядени от мишки билетни кочани от 1979 година.

Средната скорост на пътуване с влак на държавните железници е 45 км/ч. България не притежава нито един локомотив, електромотрисна или дизелова машина, която да е в състояние да вдигне повече от 120 км/ч.

За пътуване с автобус на разстояние 40 км (и средна скорост 70 км/ч), цената е около пет лева и от тях държавата прибира 1 лев под формата на данъци и такси. За същата дистанция при пътуване с влак, пътникът плаща 3,5 лв. и държавата дотира БДЖ за този пътник с 10,6 лева.

От 2011 г. досега се правят опити железницата да бъде спасена чрез крупни финансови операции. Първо, чрез десетократно увеличение на субсидията. Второ, чрез приватизация на БДЖ – Товарни превози. После със заем от 460 млн. лв. от Световната банка. Накрая с приватизация на Летище София, парите от която да бъдат веднага предоставени на релсовия превозвач. Но тъй като европейските закони не позволяват държавна помощ за държавните железници, различни от годишната субсидия, бе поискана европейска нотификация, за да може парите от бъдещата концесия директно да се изсипят в БДЖ. Още нищо не е станало.

Зимата настъпва, а с нея и железопътният студ. През 2018-а се навършиха 130 г от създаването на железницата и всичко във връзка с годишнината премина безмълвно.

* От сайта „Гласове“ с големи съкращения

Коментари

Задължително поле