На 20 януари 2019 да почерпят

ЦСКА продаде Мауридес

Американски военни убиха 52 сомалийски ислямисти при въздушен удар

Николай Банев с писмо от следствения арест

Тайбе и ансамбълът отличени в Нощта на шампионите

Тръмп обяви, че е избрано мястото за срещата му с Ким Чен-ун

Брутален феминизъм и политкоректни глупости в „Капитан Марвел“ Новата партийна линия се спазва от Холивуд

„Битка“ под водата САЩ-Русия – 0:1 Американците се самоуспокоиха като победител след края на Студената война

17 мигранти са в неизвестност, след като лодка се преобърна край Либия

Общинските съветници от БСП питат Фандъкова защо не прилага мерките срещу замърсения въздух

„Левски“ тръгна с хикс срещу руснаци, Стоянович доволен от промените в клуба

Отмениха и забавиха около 6 700 полета заради снежните бури в САЩ

Меркел заяви, че ще направи всичко възможно Великобритания да напусне ЕС със споразумение

България екстрадира в САЩ руски хакер, обвинен в компютърни измами

Броят на загиналите при пожара около мексиканския горивопровод достигна 66

БДЖ – безумия и грабеж Кратки факти за състоянието на железницата

Снимка: Архив

Годишнината на компанията мина в тишина

Железницата превозва 20 млн. пътници с 200 млн. лв. държавна субсидия. През 1989 г. БДЖ превозва 99 млн. пътници и постига печалба от 91 млн. лв. През 2007 г. пътниците са 33 милиона и субсидията за пътническата услуга на БДЖ е 21 млн. лв. През 2017 г. БДЖ е превозило 21 млн. пътници с държавна субсидия от 224 млн. лв. Така през 2017 г. срещу 11 пъти по-висока сума за подпомагане на жп транспорта спрямо десет години по-рано, са превозени 36 процента по-малко хора, а дотацията за един превозен човек, от 0,63 лв. през 2007 г., достига 10,6 лв. към 2017 година. През 2018 г. поради липса на отпечатани хартиени билети за продажба по време на път, кондукторите във влаковете ползват мухлясали и проядени от мишки билетни кочани от 1979 година.

Средната скорост на пътуване с влак на държавните железници е 45 км/ч. България не притежава нито един локомотив, електромотрисна или дизелова машина, която да е в състояние да вдигне повече от 120 км/ч.

За пътуване с автобус на разстояние 40 км (и средна скорост 70 км/ч), цената е около пет лева и от тях държавата прибира 1 лев под формата на данъци и такси. За същата дистанция при пътуване с влак, пътникът плаща 3,5 лв. и държавата дотира БДЖ за този пътник с 10,6 лева.

От 2011 г. досега се правят опити железницата да бъде спасена чрез крупни финансови операции. Първо, чрез десетократно увеличение на субсидията. Второ, чрез приватизация на БДЖ – Товарни превози. После със заем от 460 млн. лв. от Световната банка. Накрая с приватизация на Летище София, парите от която да бъдат веднага предоставени на релсовия превозвач. Но тъй като европейските закони не позволяват държавна помощ за държавните железници, различни от годишната субсидия, бе поискана европейска нотификация, за да може парите от бъдещата концесия директно да се изсипят в БДЖ. Още нищо не е станало.

Зимата настъпва, а с нея и железопътният студ. През 2018-а се навършиха 130 г от създаването на железницата и всичко във връзка с годишнината премина безмълвно.

* От сайта „Гласове“ с големи съкращения

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Някой да сметне колко милиарда са откраднати от БДЖ от 2009 до сега. Ще видите само колко много е откраднато от едно предприятие, а там ще си направите изводите за цяла България. Друга е темата след като бибитко не можа да открадне с приватизация БДЖ товарни превози си направи друга фирма, която лапа всички поръчки.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.