Властите в Египет забраниха продажбата на жълти жилетки

Вандали унищожиха част от коледната украса в Сливен

Три институции предотвратиха производството на дрога за 6 млрд. долара Белгиец и холандец отиват на съд за контрабанда на над 16 тона прекурсори

ГИТ ще проверява предприятията според рисковия им потенциал Оценените като най-рискови ще се посещават от инспекторите поне веднъж годишно

Строители скъсаха 10-киловолтов кабел в София, оставиха без ток 1800 домакинства и фирми

Москва – първа по задръствания сред европейските столици

Средният осигурителен доход за октомври е 901,26 лева

„Тайм“ определи журналисти – „пазители на истината“ за Личности на годината Сред тях е убитият в саудитското консулство в Истанбул Джамал Хашоги

Евгени Крусев получи обвинение за длъжностно престъпление

Децата на Благоевград творят в Коледни ателиета

118 млн. лв. бонуси са раздадени в държавната администрация Информацията беше събрана от БСП по реда на писмения парламентарен контрол

Вицепрезидентът Йотова: Книгата е най-високото препятствие пред невежеството и бездуховността

Възстановено е движението на влаковете в междугарието Реброво-Своге

Европарламентът прие доклада за България в Шенген

ВСС отложи за петък обсъждането на писмото на 11 спецсъдии по казуса „Иванчева“

Бойният флот на Доминикана се сдоби с наш ветроход Кап. Тома Томов пое руля на „Роял Хелена“ към Карибите

Красивата тримачтова баркентина, строена през 2009 г., по времето, когато обираше награди в международните регати и славеше България.

Баркентината три пъти сменя името си

Продажбата на учебния ветроход „Роял Хелена“ гръмна неотдавна като най-голямата новина за морска Варна. Строена в нашия завод МТГ „Делфин“ по проект, досущ като гордостта на българското корабоплаване „Калиакра“, тримачтовата баркентина плава вече под флага на Доминиканската република и е собственост на Военноморските й сили. Преговорите и продажбата са били осъществени за 9 месеца със съдействието на Sea Independent Portugal. Не е случайно, че точно първият и най-дългогодишен капитан на „Калиакра“ е поканен от новия мениджмънт да поеме руля на нейната посестрима към новия й собственик на Карибите. Да поздрави кап. д. п. Тома Томов на борда на „Роял Хелена“ на пристанището в Санто Доминго се качил самият президент на Доминиканската република Данило Медина. Посрещането на ветрохода още в морето с бойни кораби и на брега с почести, ритуал и хиляди хора се превърнало в истински празник за латиноамериканската държава. Пуснаха дрон в небето и правиха снимки, които веднага качиха в YouTube. Това е първият учебен ветроход, който получава бойният флот на страната и тя е много горда с това.

Всички латиноамерикански държави имат такива учебни кораби- Еквадор, Венецуела, Колумбия, Бразилия, Аржентина, Уругвай, разказа за „Труд“ кап. Томов. Той, а и цялата морска общност, знаят най-добре какви са безспорните достойнства на такава придобивка. Практиката е показала досега, че обучението на ветроходен кораб  дава най-добрата подготовката на всеки бъдещ командир, офицер от ВМС или от търговския флот. Неслучайно всички морски държави използват учебните ветроходи за обучение и това по-скоро е обучение на характера. На борда и в открито море всеки практикант, кадет е поставен в едни по-екстремни условия. От една страна неговите командири, преподаватели могат да преценят качествата му, а от друга страна – това е тест за екипна работа, откроява лидера и дава самооценка за издръжливост, изрежда предимствата капитанът, който е всепризнат ветроходец, мореплавател и е предал опит и вдъхновение на над 1000 практиканти от ВВМУ и доброволци в най-трудната професия. Той има над 40 години стаж, от които 36 капитански, и освен на борда „Калиакра“, е бил в търговския флот, участник в международни регати, шеф на Българския морски квалификационен център (БМКЦ), председател на фондация „Кор Кароли“, на Организационния комитет на „Тол Шипс“.

За това е доволен, че ветроходът „Роял Хелена“, макар и в чужда страна, ще бъде използван по предназначение. Той дава възможност за обучение на 47 практиканти при продължителни плавания и възможност за обучение на палубата на 100 практиканти за кратки еднодневни рейсове при отдалеченост от брега до 5 мили и до 5 бала вятър. Но му е болно, че останалият единствен у нас кораб „Калиакра“ вместо подготовка на морски кадри, се използва за сватби, кръщенета, разходки и коктейли във Варненския залив. Легендарният ветроход е собственост на БМКЦ, който няма финансова възможност, а и от години наред липсва държавна политика и подкрепа за използването му за обучение на кадети, каза Томов. Той припомня, че последното участие на ветрохода е било в международната регата през 2010 г. в Северно море, където се надпреварват над 150 кораба. В Черноморската регата, в която домакинства и „Калиакра“, участват най-много 25-30 плавателни съдове, поради затвореното море. През повечето време баркентината е закотвена. Най-важното е, че  всеки ветроход е един неофициален посланик зад граница на държавата на флага.С него тя демонстрира морския си престиж, подчерта капитанът. Медиите не спират да припомнят, че през 1986 г. английската кралица Елизабет II посети флотилията в Нюкясъл, сред която беше и „Калиакра“, спря пред нея, поздрави екипажа, а на борда на британската шхуна „Сър Уинстън Чърчил“ в съседство покани двайсетина капитани, между които и Тома Томов. Три години по-късно принцеса Ана се качи на „Калиакра“, избрана сред три кораба на котва в Темза за височайшата визита, а нашият екипаж й изнесъл кратък фолклорен концерт.

Тома Томов много пъти е прекосявал Атлантика, но с ветроход за първи път. Той с още 4-членен екипаж заварил „Роял Хелена“ в Рощок тотално разсипана –  две кабини с вода, замръзнала от студа, нацепени тръби в климатичната инсталация от заледяване, с десетки проблеми в навигационното оборудване и без жирокомпас, защото някой го задигнал. След няколко успешни участия в регатите „Тол шипс“, от които донесе и доста награди, „Роял Хелена“ отплава за петмесечен европейски тур през 2017 г., по време на който присъства на бляскави морски празници. През юни миналата година след пилотска грешка баркентината се сблъска с испанския кораб „Нао Виктория“ в холандско пристанище. Тогава от „Топ сейл“ – фирмата, която менажираше „Роял Хелена“, увериха, че капитанът и екипажът нямат никаква вина. Няколко месеца по-късно се оказа, че заради инцидента се бавят възнагражденията на капитана и моряците. Заради това в края на миналата година баркентината беше задържана и остана в Рощок, когато се появи кандидат да я купи. Новият екипаж и наета бригада започнали да я стягат. Купувачът направил щателен оглед на море край Холандия, където се разбрало, че сделка ще има. В Испания станала смяната на флага и на името й с „Maria Trinidad Sanchez“. Така се казвала всъщност доминиканската Райна княгиня от освободителното движение на страната от средата на XIX в., каза кап. Томов. На път за Санто Доминго ветроходът още веднъж сменил името си по настояване на новия командващ  на ВМС на страната, прекръстили го на видния адмирал от флота Хуан Камбиасо. Плаването продължило 20-23 дни през август, когато започва сезонът на ураганите. Те тръгват от Западна Африка към пътя, по който корабите пресичат Атлантика, но този сега се забавили със седмица и ветроходът минал между капките, казва капитанът, под чието вещо командване стигнал благополучно до новия собственик.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. срам срам срам не остана нищо продадохме си и достоинството и честта.

    1. Какво общо има продажбата на един частен кораб с достойнството и честта? Това се прави стотици пъти в годината по света и никой не е умрял от срам. Корабът е бил построен по желание на поредния бързо забогатял български парвеню, който вероятно е разбрал, че морето не е до колене и плаването с ветроходен кораб не е разходка както с луксозна моторна яхта. Фактът, че сме затворени в Черно море прави такива частни инициативи нерентабилни. А и българинът е доста съмнителен като моряк. Да не говорим за днешната младеж. Не ги упреквам, защото да си матрос на ветроходен кораб изисква доста голяма смелост и физическа сила, които им липсват днес.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.