Вестта за края на дизела е силно преувеличена

Заплахи от забрани и внушения за неекологичност доведоха до отлив в продажбите на автомобили

Превозните средства в Европейския съюз консумират 2,6 пъти повече нафта, отколкото бензин

Потребителите извън Европа нехаят за скандала с манипулирани емисии

Слуховете за смъртта на дизела като източник на енергия за задвижване на моторни превозни средства са силно преувеличени. Той продължава да бъде основен ресурс за двигатели с вътрешно горене на коли, камиони, автобуси, локомотиви и кораби, строителни, индустриални, селскостопански и военни машини.

Във всички държави от ЕС с изключение на Гърция и Кипър дизелът има сериозно преимущество над бензина като използвано гориво за движение по пътищата. Това се дължи на данъчната политика в последните десетилетия за фаворизиране на дизела в много европейски страни и на въведените стриктни ограничения за вредните емисии в ЕС. Без икономичните дизелови автомобили производителите няма как да изпълнят все по-строгите норми за отделяния въглероден двуокис. В резултат съществуващият в момента автопарк в ЕС консумира 2,6 пъти повече дизел отколкото бензин, по данни на консултантската компания “Макинзи”. Съотношението на потреблението между двете горива в държавите със силно развити икономики е категорично в полза на дизела – 83:17 процента във Франция, 81:19% в Испания, 72:28% в Италия, 66:34% в Германия и Великобритания. В световен мащаб търсенето на дизел също е по-голямо от това на бензин – 430 срещу 270 хиляди барела на ден през 2017 г.

Гръмналите през 2015 г. разкрития за манипулирани данни на вредните емисии при тестове на коли с дизелови мотори не влияят съществено върху пазара на горива. Негативният политически, обществен и медиен отзвук от скандала доведе до известен спад в продажбите на нови дизелови автомобили в Европа. Експерти твърдят, че това е “вътрешногермански проблем”, тъй като е породен от германски производители и най-чувствителни към него са именно германските потребители. Те имат силата да променят общата картина на пазара в ЕС поради факта, че Германия е най-големият консуматор на нови коли на континента - през 2017 г. там са продадени близо 3,5 млн. от общо 15,1 млн. автомобила в целия ЕС. Има намаляване на продажбите на дизели и във Великобритания и Франция, но в Италия растат.

В глобален аспект Европа е важен, но не е най-големият пазар на автомобили. През 2017 г. в целия свят са продадени 85 млн. нови коли. Най-много от тях са купени в Китай (24,5 млн.) и САЩ (17 млн.), където дизелът не е на почит, но и потребителите нехаят за скандала с вредните емисии. Дизелът е в подем в традиционно “бензиновата” Япония с годишен пазар 4,4 млн. автомобила. В Индия (3,2 млн. купени коли през 2017 г.) също има сериозно търсене на дизели, въпреки намеренията на властта да забрани от 2030 г. продажбата на нови превозни средства с вътрешно горене заради високата смъртност от мръсния въздух.

Именно заплахата от ограничения за движение в големи европейски градове и внушенията, че дизеловите автомобили повече замърсяват природата стоят в основата на спада в продажбите им в ЕС.

 

Гледна точка

Бензинът също замърсява природата

“Най-добрите дни за осъдения на смърт дизелов мотор предстоят”, прогнозира наскоро авторитетното издание “Зюддойче Цайтунг”. Вестникът пише, че проблемът с вредните емисии предизвиква технологично състезание между производителите за това кой ще намери най-добрия начин да намали замърсяването. Този проблем е “не само на дизеловите, но и на бензиновите мотори, защото те също изхвърлят вредни емисии”.

“До 2040 г. ще се води съревнование между различни технологии за задвижване”, коментира изданието. То излага тезите, че от технологична гледна точка “краят” на дизела е необоснован, не бива политиката да определя мобилността на бъдещето и не трябва да се мисли само за хората в големите градове.

 

Данни

От луксозните коли у нас дизелови са над 80%

Българските купувачи на премиум автомобили категорично предпочитат дизеловите пред бензиновите модели. Това се дължи на доброто представяне на високотехнологичните комън-рейл двигатели. Те са надеждни, работят тихо, осигуряват динамика и разумен разход на гориво. 83% от закупените в България нови автомобили БМВ през 2017 г. са дизелови, бензиновите са 15%, а електрифицираните – близо 3%. Данните са официално обявените търговски резултати на компанията, която всяка година дава подробна информация за продажбите си у нас.

 

За чист въздух

Отпушване на движението вместо ограничения

Има по-удачни инструменти за подобряване на качеството на въздуха в големите градове от въвеждането на забрани за дизелови или за стари автомобили. Европейски експерти предлагат да се работи за отпушване на движението и намаляване на задръстванията. Това ще се постигне с по-добри кръстовища, повече “зелени вълни”, “умни” светофари и дигитални технологии за бързо намиране на паркомясто. При по-бързо движение колите изразходват по-малко гориво и отделят по-малко емисии. Затова има идеи за увеличаване на скоростта в централните зони от 30 км/ч на 50 км/ч, без да се правят компромиси с безопасността.

 

Експертът:

Няма алтернатива за дълги разстояния

“Модерният дизелов двигател е част от решението, а не е проблемът на съвременната мобилност и това е ясно на всеки, който е компетентен по темата.” Тези думи каза преди месец президентът на Съюза на германската автоиндустрия (VDA) Бернхард Матес на общото събрание на най-голямата европейска автомобилна организация ADAC с повече от 20 милиона членове.

“Дизеловите коли отделят до 15% по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите с идентична мощност и имат съществен принос за постигането на глобалните цели за опазване на климата на нашата планета”, припомни шефът на VDA. Той призова да не се отрича и да не се демонизира висока технология като модерния комън-рейл двигател само заради скандала с манипулирани тестови данни.

“За дълги и средни разстояния дизеловите превозни средства нямат алтернатива в товарния и пътническия транспорт, защото показват отлични показатели за консумация на гориво и отделяне на вредни емисии. За къси дистанции и вътрешноградски отсечки може да се премине към други суровини като природен газ, електричество или водород”, смята Бернхард Матес.

 

Производителите имат различни стратегии за бъдещето

Лидерите в бранша вярват в комън-рейла

Някои развиват дизела, други го спират

В своята 125-годишна история дизеловият двигател е преживял много възходи и падения, но с развитието на технологиите се утвърждава като задвижваща система за леки, товарни и специализирани превозни средства. Той има около 30% по-голям коефициент на полезно действие спрямо бензиновия, което означава по-добра ефективност – висока мощност при ниска консумация на гориво.

Новите дизелови двигатели отделят по-малко въглероден двуокис от бензиновите, които пък изхвърлят по-ниски емисии азотен окис. Въглеродният двуокис е най-вредният от парниковите газове, а азотният окис влиза в реакция с други вещества и образува съединения, които могат да причинят различни увреждания.

Германските концерни, които са “локомотивите” в развитието на тази автоиндустрията, търсят технологични пътища да направят дизеловите мотори още по-чисти. Гигантите “Даймлер” и БМВ продължават да усъвършенстват дизеловите двигатели, “Фолксваген” – също, като спира да ги предлага само за някои градски коли. “Волво” повече няма да пуска нови модели на дизел. “Ягуар” и “Ленд Роувър” имат силно дизелово потребление (91% от автомобилите през 2017 г.) и продължават да разчитат на дизела, като паралелно електрифицират гамата си. “Тойота” изважда дизела от европейските си модели. Френската група PSA на “Пежо”, “Ситроен” и “Опел” не дава индикации за отказване от дизела, но има за цел 80% от колите да са хибридни или електрически след 5 г. Алиансът “Рено Нисан” планира да намали дизеловите модели за сметка на електрическите.

 

След скандала

№1 в индустрията остава „Фолксваген“

Дизелгейт поразклати, но не събори гиганта “Фолксваген” заедно с дъщерните му марки от трона на световен лидер в производството на автомобили. Германският производител бе в основата на скандала от 2015 г. с манипулиране на отделяните вредни емисии. Две години по-късно концернът регистрира най-добрите пазарни резултати в цялата си история. С 4,3% ръст за 2017 г. той остава №1 по продажби на нови коли в света (3,6 млн. броя) пред “Тойота” и е убедителен лидер в Европа с 23,7% пазарен дял.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили