Г-жо Ангелкова, министър на Тома Белев ли сте?

На 23 януари 2019 да почерпят

Мултикулти извращения на номинациите за „Оскар“ Етнически квоти и политически послания с “Черната пантера” и “Зелената книга”

ЕК алармира за БГ гражданството (обзор) Институцията е обезпокоена от схемите за предоставяне на паспорти срещу инвестиции

Палестинец е убит след израелска въздушна атака в Газа

Комисията одобри Преспанския договор, утре влиза в гръцкия парламент

Би Би Си: Дейвид Бауи е най-великият артист на ХХ век За най-велик лидер на ХХ век е избран Нелсън Мандела

Африка спасява Пирин с подписи, събрани от „зелените“ Преброяване на „еколозите” поиска бизнесът

Майк Помпео: Очаквам напредък в ядрените преговори със Северна Корея

Американският заместник-държавен секретар Уес Мичъл подаде оставка

ВМРО предлага: Доброволни отряди срещу циганската престъпност Настояват за „Данък лукс” и преизчисляване на старите пенсии

Водолази търсят потънало 15-годишно момче във водите на микроязовир край Пловдив Детето отишло да се пързаля върху замръзналия водоем, който се пропукал и го погълнал

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 23 януари 2019

Пешеходец е загинал на място, пометен от кола на входа на Бургас

Проф. Кантарджиев: Недоказуема е точната бройка на починалите от грип

Владимир Дунчев, бивш генерален директор на БДЖ, пред „Труд“: Истината за Хитрино може да е взривена

– Г-н Дунчев, вие сте били генерален директор на БДЖ, целият ви професионален път минава в железниците. При такива тежки катастрофи с опасни товари и с жертви как трябва да се действа?

– Няма правилник за това. Всеки случай е конкретен и особен. Превозите на опасни товари са регламентирани със строги наредби. Ежедневно в България се возят 50-60 вагона с такива стоки. Някъде около 500-600 хиляди тона годишно са опасните превози. Без полипропилен не може да се произведе пластмаса. Трябва да се примирим, че тези товари ще се движат. Пропан-бутанът не пристига от въздуха до бензиностанциите и домакинствата. Идва с някакъв вид транспорт.

– Кое е най-важното в момента?

– Трябва по-бързо да се установи каква е причината. За да може хората в превозите да са спокойни, че ако изпълняват указанията и разпоредбите, нищо страшно няма да стане. Но ако има някакви пропуски в наредбите, които да водят до тези случаи, трябва да се вземат мерки. Практически последният такъв случай беше в САЩ преди месец и половина. В Международния железничарски съюз има отделна секция, която се занимава с тежките произшествия. Те се разглеждат и се вземат мерки да се уведомят всички железопътни администрации и превозвачи, за да не се повтарят.

– Кои според вас са основните версии за причините?

– Железопътният транспорт има три неща – влака, пътя и човешкия фактор. Има осигурителни инсталации, контактна мрежа. Тъй като случаят е много тежък, с жертви и огромни материални щети, трябва абсолютно всички фактори да се разгледат. Непрекъснато се появява: водещата версия е превишението на скоростта. Трябва специалисти по динамика да кажат, ако е превишена скоростта, дали има причинно-следствена връзка между превишената скорост и дерайлирането на шести вагон. Защото опитът в железниците показва, че при превишена скорост обикновено дерайлира локомотивът.

– Помните ли подобна катастрофа?

– На Владо Тричков през 2000 г. 6 цистерни с пропан-бутан паднаха в реката от височина 50 метра. Тогава бях генерален директор на БДЖ. Нищо не експлодира тогава. В тези цистерни има два балона един в друг. Така са направени, че при удар да става хлътване навътре. А тук цялата заварката се е разкъсала. Така поне гледах по снимките.

– Залогът на разследването е много висок. Има човешки жертви, разрушения, стотици евакуирани, тежки операции по обезопасяване. Имате ли опасения, че истината може да бъде потулена?

– Не знам. Защо да бъде потулена? В България винаги се създава конспиративна теория, че истината може да бъде покрита. Ако липсва доверие, разбирам.

– Машинистите сега се тревожат, че без значение каква е истината вината ще бъде хвърлена върху техните колеги.

– Така е най-лесно. Аз затова няколко пъти подчертах, че трябва да се докаже причинно-следствена връзка между високата скорост и дерайлирането.

– Как толкова бързо „изтече“ информация за скорост на влака 71 км в час, след като дни наред институциите казваха, че разчитането на „черните кутии“ изисква много време.

– Тези локомотиви на „Булмаркет“ не са с хартиен носител „Хаслер“. Единият е с хартиен носител за отбелязване на скоростта, а другите са дигитални. И на хартиения носител, и на дигиталния на 5-ата минута можеш да кажеш каква е била скоростта. А вече трети ден никой не казва каква е била скоростта. Допустимата скорост в междугарието е 70 км/ч. По правия коловоз трябва да влезеш в гарата с 60 км/ч, а ако се отклониш, както те са направили, трябва да влезеш с 40 км/ч. Някой някъде каза, че скоростта е била 71 км/ч. Значи влакът изобщо не е намалявал скоростта от междугарието. Линията там е единична. Това предполага, че влаковете се срещат. Машинистите са трима. Някои казват: „Спят и тримата.“ В последния момент машинистът вижда, че трябва да спре. Защото вижда изходът, че му е затворен.

– Как гледате на версията, че много рано сутринта е възможно и двамата машинисти в първия локомотив да са задрямали?

– Нали има токман. Това е устройство, което трябва на всеки 30 секунди машинистът да натиска долу едно копче, за да не спре локомотивът автоматично. Това устройство навсякъде го има. Трябва да го натиснеш и да го освободиш. Не може да го затиснеш и да спиш.

– Железопътната мрежа в тази част на България ли е в най-тежко състояние?

– В железниците принципът е следният. Когато се влошава състоянието на железния път, трябва да се намали скоростта, за да бъде винаги безопасно. Ако се стигне вече до 25 км/ч., значи наистина положението е тежко, трябва да се направи капитален ремонт. Но в този район ограниченията са до 60 и до 40 км/ч. Не е за 130 км/ч., както е проектирана тази линия, но не е и 25 км./ч. Така че този контрол, който се осъществява на железния път, е направен, за да гарантира безопасно движение.

– За жп стрелките имаше коментари, че те са от най-стария тип, едва ли не от ХIХ век.

– От началото на ХХ век са. Инсталацията е РУКЗ – ръчно управление на стрелките (пълното име е Релейна уредба за ключови зависимости – б. а.). Стрелочниците с топузите обръщат езиците. След това трябва отдолу с една заключалка да захване езика. Ако не е захванал както трябва, като минат двата локомотива и следващите вагони, от вибрациите стрелката може леко да се отвори и да влезе ребордът на шестия вагон. Но след тези взривове не знам дали това може да се провери.

– Тоест истината може да е отпътувала към небитието?

– Да. Никога не може да се скрие къде е станало първото дерайлиране. Независимо какъв пожар и взрив е имало, защото се получава удар метал в метал. Опитът показва, че практически при всички катастрофи може да се установи къде е станало. Въпросът е, че всички тези хора, които работят в системата с опасните товари, трябва да са убедени, че като си изпълняват стриктно задълженията, няма страшно.

– Колко души в България работят в железниците – превозвачи и инфраструктура?

– В БДЖ и частните превозвачи – между 10 и 15 хиляди души. Заедно с Националната компания „Железопътна инфраструктура“ сигурно надхвърлят 30 хиляди човека. В Белослав имаше случай, когато претоварваха жп цистерна в камион, изтърваха маркуча, появи се искра и загинаха хора. Тогава за късмет не експлодира нищо, защото така е направено. В Хитрино механизмът на експлозията също трябва да се изследва. Не казвам за тероризъм. Въпросът е как се е стигнало.

– Каква е оценката ви за състоянието на железопътната инфраструктура в България?

– Държавата няма необходимите средства да вложи във всички тези модерни инсталации. РУКЗ да се смени с компютърна централизация. На пътя да се сложи АЛС – Автоматична локомотивна сигнализация. Затова всичко е съсредоточено към европроектите – в Южна България, където са еврокоридорите. Пловдив-Свиленград, е направено за 160 км/ч. Една от най-натоварените линии – Подбалканската, там реално нищо не е инвестирано. Русе-Каспичан – също. Като погледнеш, в железопътния транспорт в Северна България нищо не е инвестирано за достигане на параметрите, за които е направен – за скорост 130 км/ч. Състоянието е на базата на финансовите възможности.

– Сега на фона на трагедията се появиха идеи – навсякъде, където жп линиите минават през населени места, те да бъдат изместени. Какво мислите за това?

– Всякакви идиотщини съм чувал! Вижте каква е иронията на съдбата. До 1994 г. Хитрино се казваше Гара Хитрино. Железницата я създава. А сега железницата реално унищожи половината село. Левски, Мездра – тези населени места са изникнали около железния път. Това е пълна глупост, което се говори за преместване на линиите. И в Америка последният взрив на опасни товари пак беше в населено място. Не железницата е накарала населението да се засели около жп линиите. Дядо Йоцо неслучайно е гледал дали идва влакът. Цивилизацията идва. Чух, че нямало да има такива срещи на влакове на гарите. Как? Като тръгне такъв влак, никой пътнически няма да се движи там ли? Има си закони и разпоредби. Те ако се спазват, няма никаква опасност да стане. Космическите совалки падат, за съжаление загиват хора. Не съм чул НАСА да набляга кой е виновен. Търсят причината. Помислете и каква е трагедията за семействата на машинистите. Жени, деца, близки и роднини. Трагедията е и за тях. Правилата в железниците са написани с кръв. Субективният фактор не може да се избегне. Трябва дългосрочна стратегия за намаляването му с помощта на съвременна техника. Просто срамно е за нас като железничари при толкова малък обем на превози и товари – возили сме по 80 млн. тона товари, а сега возим 13 млн. тона, да допускаме толкова тежко произшествие. Затова много бързо трябва да се реагира и да се каже: Спокойно, няма грешка в нормативната база, работете. Защото този машинист не е самоубиец да тръгне със 70 км/ч, ако не е позволено. Или да допусне да не му проверят технически влакът.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (16)

  1. Типично в български стил да влачат, да шикалкавят и накрая да осъдят най-малко виновния, защото не е имал пари да плати или не е човек на когото трябва. За справедливост не може да иде реч, защото алчността е по-могъща от нея.

    1. Ти даже не смей и да пишеш Велемире, защото заради „твоите“ хора сме на тоя хал. На запад защо има правосъдие а при нас и производните ни няма? Защото сбърканата ни наследствена соц система позволяват именно олигарси и незнайно от къде „богати“ 91-ва мутри да мародерстват. Само в страни от бившия соц лагер скъпата марка кола има такъв психологически ефект върху нормалните хора … и в тоя ред на мисли и законовата ни система е така. Срам и позор за такива като теб псевдо патриоти и руски тролове.

    2. Стрино petroha, заради бившите комуняги сме на тоя хал. Те всичките са били и останали некадърни и крадливи прасета като келеша борисов от Банкя.

  2. Абсолютно истина е горният коментар.Да го духат бедните ,имаше такава реплика в една комедия

  3. Така Н о обикновения човек никога няма да узнае истината, макар че сме във века на развитите технологии, човешката изобретателност за !лъжата не се подчинява на тях

  4. Недонатоварена цистерна може да предизвика клатене и дерайлиране, но това трябва някой да го установи.

    1. Непълната цистерна може да предизвика също така взрив.Взривява се въздушно газова смес /само нефтопродукт без наличие на кислород не може да гръмне/.Освен това при триенето между частиците на нефтопродукта се натрупва статично електричество, при което може да прескочи искра която да запали взривоопасната смес .Ако цистерната е издута – спукана отвътре навън, значи взрива е бил вътре.Това може да стане при силното залюляване – разплискване на нефтопродукта при влизането в стрелката.Затова не трябва да се допускат свободни повърхности и образуване на въздушно газови смеси.Жалко за хората!

  5. „… при толкова малък обем на превози и товари – возили сме по 80 млн. тона товари, а сега возим 13 млн. тона, …“ – яяя, де са децата на демокрацията на фифилота и желев и днешните евроатлантически говеда да го прочетат?!

    1. Нормално. При положение, че от 70-те никои не е обновявал БДЖ и се разчита на техника от по 50 години вече. Няма нормален превозвач, които да не си натовари стоката и да не я изнесе със ТИР-ове наместо, бавните и винаги закъсняващи БДЖ(това е и наследството от комунизма). Едно време всеки се возеше и във влак… отиди сега и се вози коменте във същите соц удобства и после се качи на някой автобус със климатик, телевизия, интернет и направи разликата дали е по-добре, по-топло, по-бързо… със соц влака или със нормален превоз(отделно където всеки сега има кола а едно време за жигулито знаеш- 10 години на опашката). Ама не се научихте комунетата да гледате от няколко ъгъла и с перспектива.

  6. Оставете специалистите да си свършат работата, не политизирайте, ето специалиста си го каза, нормативите в железния транспорт са написани с кръв, и ако не се спазват, пак кръв се пролива. В този район особено опасни са етническите изпарения, а при тази правителствена криза, трябва не само празнуващите да се връзват като луди, а и за кмета усмирителна риза.

  7. Браво на този мъж! Истински про. Такива бяха на времето по тези отговорни места защото Бай Тодор (не Бай Х..) при най-малката грешка им режеше кратуните. Не можеше през соца да има некомпетентност от чиито грешки изгниващия капитализъм да прави капитал и да се подиграва със строя.

  8. Чета интервюто и си мисля колко е бил прав Маркс като е казал, че стихийното развитие на икономиката и алчността ще доведе до ликвидирането на средната класа и задълбочаване на разликите между бедни и богати. В щатите създаването на железопътната мрежа разнесе пазарната икономика и я разви в цяла Америка. Сега железопътните мрежи се унищожават, защото са неефективни. Всички бързат, Америка е на гумени колела. Производството нуждаещо се от стомана, тежки конструкции, суровини от всякакъв вид, се изнесе в Китай и Азия. Остана за превоз само продукция обслужваща нуждите на консуматорско общество и така пуфта пафта си отивааа. И не само там. Я да видим Англия или Западна Европа като цяло. Единственотот развитие е в човешкия тарнспорт, защото елемнетарните отвори са вече почти 8 милиарда. България в момента е в страни от всичко – от нормалната пазарна икономика до демографския бум, ели не и трябват железници. Пропилен скоро ще се вози по друг начин. Но това е живота. Дано само не се използва този случай за да се качи някой на гребена на вълната и да направи някоя политическа малакия.

  9. Чудесно интервю на един истински професионал и честен Човек:) Браво! К2 е абсолютно прав:) Тато не им режеше главите, но имаше много инстанции за проверки, а и тогава го нямаше това гонене, гонене на паретата. Алчността ще погуби света:) Затуй най-доброто , решение според нас, е държавната собственост, но със жесток контрол. И разбира се дребния частен бизнес:) За съжаление не всеки е морално силен да устои на блясъка на мноооогото паренца:) Мъни яяяяе:) И жалко за хората в Хитрино:(

  10. Пари, пари мнооого, и за хората в Хитрино жалко но ще са маааалко парите, а мнооого приказките. ГЕРБ пак с късмет всред мнооого пари, говори се за около 10млн, и още, още … Ами кво стаа с ДПС и раздаването на порции, говори кмета Исмаил за някакви 150 пакета, но търсят на кого да ги дадът, дали по 350 лв. щели по 1000лв. да се дават на семейства с жертвите които са около 7 , и май парите свършили на някой от набирателните сметки, но те пък са около 3. Исмаил кмета казва – „От днес нататък ще конкретизираме всеки случай според нуждата – кой колко е болен, какво лечение предстои, колко е социално слаб, от какво и колко има нужда…“ Също като в комуните, ами обръчите от фирми – алоуу ДПС, два броя бяха, кво стана, с избори ли са заети, порциите ли са малко за вниманието. Дааа там е Бойко, а ДПСтата бягат от него като шайтани от тамян.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.