Всеки трети 15-годишен не иска диплома за висше

Глобалното проучване бе представено в София от проф. Андреас Шлайхер, директор на образователния департамент на ОИСР.

Глобално проучване на ОИСР за социално-емоционалните умения на учениците

Повече от половината ученици закъсняват за училище и пропускат часове

На 30 г. искат да са на управ­ленски позиции

Българските 15-годишни ученици, които смятат да продължат образованието си в университет след гимназия, са едва 71% при 84% от връстниците им по света. Останалите почти 30% или всеки трети вероятно ще се задоволи само със средно образование.

Това показват данните от единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици, чието второ издание бе представено  в София.

Изводите от него сочат, че социално-емоционалните умения (СЕУ) са решаващи за академичния успех, за професионалната реализация и за качеството на живот на младежите. Проучването обхваща над 20 държави от четири континента, а фондацията „Лъчезар Цоцорков“ обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна, като въпросниците са попълвани от учениците, учителите и директорите на училищата.

Според данните на ОИСР 45% от нашите 15-годишни ученици очакват да имат управленска позиция или професионална реализация, когато навършат 30 години. Заедно с представата за бъдеща университетски диплома, и двете очаквания са под средното ниво в проучването спрямо другите държави (съответно 84% и 57%).

У нас високите оценки по математика, български език и литература, и изобразително изкуство, музика са директно свързани със социално-емоционалните уменията за прогресивност, отговорност, сътрудничество и самообладание, показва изследването.

В България 65 на сто от 15-годишните са закъснявали за училище поне веднъж през последните 2 седмици преди провеждането на проучването, при 48% в останалите държави. Освен това 45 на сто са пропуснали учебни часове, при средно 29 на сто от анкетираните.

Проучването на ОИСР представя изводи именно в пет ключови области: прогресивност (любознателност, приемане, творчество), отговорност (самоконтрол, упоритост, мотивация), свързаност (социалност, енергичност), сътрудничество (емпатия, доверие) и самообладание (устойчивост на стрес, оптимизъм, контрол на емоциите), които имат директна връзка с академичния и житейския успех на младежите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование